Foto's D7000
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Foto's D7000
Ja apart wordt het wel.
De vraag is waar ligt de grens tussen Pro en amateur.
En dan heb ik het niet over apparatuur, want dat bepalen de fabrikanten vor ons.
Pro is D3 en alles daarboven.
D700/D300s is Prosumer
D7000 zou dan Prosumer kunnen zijn.
Maarre ik lees ook heel veel over de professioneel die de camera gebruikt. Voor zijn werk, bijv stock fotografie, rol je dan hellingen af ben je een paar dagen in de woestijn, gaat overigens alles eraan.
Wanneer verg je het uiterste van een camera, onder welke omstandigheden. En wie doet dat? Paperazzi fotografen? Misschien
Als de omstandigheden ruig worden, dan valt eke camera door de mand, dan is er niet eentje afdoende Pro.
Je moet maar eens af en toe de beelden van het nieuws op de televisie bekijken.
Verdacht veel displays achter op de pro camera's die scheuren vertonen. Vind ik niet Pro, fabrikanten weten dat bijv oorlogsjournalisten/fotografen in hachelijke situaties terecht kunnen komen.
Maak dan ook dat scherm Pro, kan best.
Voor normaal gebruik, zijn de meeste camera's voor een heleboel mensen afdoende. Stevig genoeg en spatwater dicht genoeg.
Ik heb ooit dagenlang met een D70 in de regen gefotografeerd met normale lenzen. Camera heeft geen krimp gegeven.
Soms is de commerciele praat geweldig motiverend om de meesten van ons gek te krijgen.
En dan heb ik het niet over apparatuur, want dat bepalen de fabrikanten vor ons.
D700/D300s is Prosumer
Maarre ik lees ook heel veel over de professioneel die de camera gebruikt. Voor zijn werk, bijv stock fotografie, rol je dan hellingen af ben je een paar dagen in de woestijn, gaat overigens alles eraan.
Wanneer verg je het uiterste van een camera, onder welke omstandigheden. En wie doet dat? Paperazzi fotografen? Misschien
Als de omstandigheden ruig worden, dan valt eke camera door de mand, dan is er niet eentje afdoende Pro.
Je moet maar eens af en toe de beelden van het nieuws op de televisie bekijken.
Verdacht veel displays achter op de pro camera's die scheuren vertonen. Vind ik niet Pro, fabrikanten weten dat bijv oorlogsjournalisten/fotografen in hachelijke situaties terecht kunnen komen.
Maak dan ook dat scherm Pro, kan best.
Voor normaal gebruik, zijn de meeste camera's voor een heleboel mensen afdoende. Stevig genoeg en spatwater dicht genoeg.
Ik heb ooit dagenlang met een D70 in de regen gefotografeerd met normale lenzen. Camera heeft geen krimp gegeven.
Soms is de commerciele praat geweldig motiverend om de meesten van ons gek te krijgen.
Tjonge dagen lang in de regen staan met je D70.
Je zit er nogal mee met die benamingen pro, prosumer. Wat maakt het uit gewoon lekker gaan fotograferen.
Ik heb me geen moment druk gemaakt dat de D50 een instap model is .
Ja het word nu wel tijd voor iets nieuws. En daar heb ik lang genoeg over nagedacht dus volledig magnesium of het instap pro of bijna pro is maakt me niet uit.
Daar ga ik vooral niet van wakker liggen Ik word het liefst beoordeeld op mijn foto's niet om de camera.
Je zit er nogal mee met die benamingen pro, prosumer. Wat maakt het uit gewoon lekker gaan fotograferen.
Ik heb me geen moment druk gemaakt dat de D50 een instap model is .
Ja het word nu wel tijd voor iets nieuws. En daar heb ik lang genoeg over nagedacht dus volledig magnesium of het instap pro of bijna pro is maakt me niet uit.
Daar ga ik vooral niet van wakker liggen Ik word het liefst beoordeeld op mijn foto's niet om de camera.
- iefie
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
hele goeie opmerking Bug.
foto's uit een D50 zijn trouwens bijna gelijk goed,(onder normale omstandigheden) beter dan de D90 die ik nu heb.
En als je zeg maar met een D40 je geld verdient, ben je pro, dus ook de body hahaha.
alle gekheid op een stokkie.
foto's uit een D50 zijn trouwens bijna gelijk goed,(onder normale omstandigheden) beter dan de D90 die ik nu heb.
En als je zeg maar met een D40 je geld verdient, ben je pro, dus ook de body hahaha.
alle gekheid op een stokkie.
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.
- JaapV
- Clublid
- Contacteer:
Ah! Dank. Ik zie voor me dat het gewicht een soort hefboomwerking op de vatting veroorzaakt en dat er dan iets kan gaan wijken. Mijn zwaarste objectief is een 70-300 VR van 745 gram, dus daar zal het wel niet bij "spelen", bij wijze van sprekenlock schreef:Hallo Jaap. Ik heb het vooral over de grote Fx objectieven. Ik weet niet wat voor objectieven jij hebt. Maar mijn 70-200 VR heeft hier zeker last van. Ook de 24-70 en de 80-400 vertonen deze speling (vrijwel nieuwe huurexemplaren).
Ik heb dit wel eens elders aangekaart. Het schijnt normaal te zijn bij Nikon.

Groet, Jaap
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Die speling gaat erom dat als het objectief in de mount geklikt zit je hem nog een klein beetje heen en weer kan draaien. Als je hefboomwerking hebt wordt je scherptevlak scheef.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
op een forum heb ik ooit eens gelezen dat die speling ervoor moet zorgen dat je het objectief altijd kan monteren, bij extreem lage en hoge temperaturen.
Technisch gezien klinkt dit ook wel aannemelijk, gelet op uitzettingscoefficienten
Technisch gezien klinkt dit ook wel aannemelijk, gelet op uitzettingscoefficienten

Mijn FLICKR pagina http://www.flickr.com/photos/jaargetijden/
- JaapV
- Clublid
- Contacteer:
Oh ja...flitslicht schreef:Die speling gaat erom dat als het objectief in de mount geklikt zit je hem nog een klein beetje heen en weer kan draaien. Als je hefboomwerking hebt wordt je scherptevlak scheef.

Groet, Jaap
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Dat is inderdaad de vraag. Ik denk alleen dat jouw lijstje niet klopt. De D300/D300s/D700 zijn gewoon pro camera's. Zo denkt Nikon er trouwens ook over.JanR schreef:Ja apart wordt het wel.
D700/D300s is Prosumer
De D90 en D7000 zou je prosumer kunnen noemen. Wat eronder zit amateur.
- Robert
- Clublid
- Contacteer:
Patrick heeft gelijk wat Nikon aangeeft. Desalniettemin zegt dit niets over de kwaliteit en prestaties die desbetreffende camera's leveren. Zo overtreft de D7000 de D300S op een aantal punten, althans totdat de opvolger van de D300S er komt. Die zal ongetwijfeld komen, wanneer Nikon de markt daar rijp voor acht en passend binnen het marketingbeleid.Patrick schreef:
Dat is inderdaad de vraag. Ik denk alleen dat jouw lijstje niet klopt. De D300/D300s/D700 zijn gewoon pro camera's. Zo denkt Nikon er trouwens ook over.
De D90 en D7000 zou je prosumer kunnen noemen. Wat eronder zit amateur.
Dus wat is de waarde van een lijstje? Het blijft een persoonlijke keuze.
groeten Robert
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Dat blijft natuurlijk zo met steeds nieuwe modellen en een merk dat regelmatig nieuwe ontwikkelingen gewoon in nieuwe camera's stopt, en niet perse eerst de duurdere modellen upgrade, en dan pas langzaam dat soort nieuwe zaken in goedkopere modellen doorvoert.
Even extreem gesteld. De D3100 heeft flink wat voordelen t.o.v. een D2X, D2H en dergelijke, en toch maakt het dat geen betere camera of de voorbeelden geen professionele camera's. Want dat waren en dus zijn het dus wel. Pro staat niet per definitie voor de beste techniek op alle gebieden, maar voor een stuk bouw, opbouw, snelheid, handling, etc.
Even extreem gesteld. De D3100 heeft flink wat voordelen t.o.v. een D2X, D2H en dergelijke, en toch maakt het dat geen betere camera of de voorbeelden geen professionele camera's. Want dat waren en dus zijn het dus wel. Pro staat niet per definitie voor de beste techniek op alle gebieden, maar voor een stuk bouw, opbouw, snelheid, handling, etc.
Het is meer een keuze van de afdeling marketing van Nikon wat ze professionele camera's noemen. Het blijft consumentenelektronica.Erpeewee schreef:Het blijft een persoonlijke keuze.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
Da's wel een vreemde verklaring. Want waarom geldt dat dan niet voor de lichtere objectieven met metalen vatting ?Jaargetijden schreef:op een forum heb ik ooit eens gelezen dat die speling ervoor moet zorgen dat je het objectief altijd kan monteren, bij extreem lage en hoge temperaturen.
En op mijn Pentax en Sony spullen zou dan hetzelfde moeten gelden. Maar zelfs de zwaarste Pentax en Sony lenzen (bv de 70-200 G) zitten snaarstrak. Ik denk dat de verklaring echt ergens anders moet worden gezocht.
- henkk
- Clublid
- Contacteer:
Mijn referentie is nog steeds de F4S. Aanvullende opties zijn ISO-auto op M=-stand, en de enorm uitgebreide AF-techniek in de camera in bijv. de D700.Patrick schreef: ... Even extreem gesteld. De D3100 heeft flink wat voordelen t.o.v. een D2X, D2H en dergelijke, en toch maakt het dat geen betere camera of de voorbeelden geen professionele camera's. Want dat waren en dus zijn het dus wel. Pro staat niet per definitie voor de beste techniek op alle gebieden, maar voor een stuk bouw, opbouw, snelheid, handling, etc.
Ik heb een paar jaar geleden nog uitdrukkelijk de F4S naar Afrika meegenomen om niet bij elke boom de batterij te hoeven op te laden. ...
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Een accu gaat tegenwoordig best lang mee. Zeker 600 foto's. Ik heb er twee, en kan als het moet ook penlites gebruiken die je overal kopen kan. Niet echt een reden om geen digitale SLR mee te nemen wat mij betreft.henkk schreef:[Ik heb een paar jaar geleden nog uitdrukkelijk de F4S naar Afrika meegenomen om niet bij elke boom de batterij te hoeven op te laden. ...
- henkk
- Clublid
- Contacteer:
De techniek is vooruitgegaan, zeker. En bij m'n D700 kan ik nu ook AA batterijen in de grip stoppen. Maar wat ik maar wou zeggen is dat een prof camera op een aantal punten een voordeel houdt t.ov. een andere camera.Patrick schreef:Een accu gaat tegenwoordig best lang mee. Zeker 600 foto's. Ik heb er twee, en kan als het moet ook penlites gebruiken die je overal kopen kan. Niet echt een reden om geen digitale SLR mee te nemen wat mij betreft.henkk schreef:[Ik heb een paar jaar geleden nog uitdrukkelijk de F4S naar Afrika meegenomen om niet bij elke boom de batterij te hoeven op te laden. ...
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?