Vraagje over auto iso op D7000

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Plaats reactie
lock
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Vraagje over auto iso op D7000

Bericht door lock » vr nov 26 2010 8:03 pm

Ik gebruik zelf om uiteenlopende redenen geen auto iso. Maar nu zie ik fotos voorbijkomen die gemaakt zijn met de D7000, en een isowaarde hebben van 2200, 2500 and 2800.
Nu dacht ik altijd dat Nikon met auto iso stappen van een halve of eenderde gebruikte. Maar drie stappen tussen 1600 en 3200 in wijst op iets anders. Kan iemand mij uitleggen hoe die auto iso op de D7000 werkt ?

lock

Robert
Clublid
Clublid
Contacteer:

Re: Vraagje over auto iso op D7000

Bericht door Robert » za nov 27 2010 11:53 pm

Ik heb even de handleiding van de D7000 doorgenomen en vond alleen dit:
“ISO-gevoeligheid” is het digitale equivalent van filmgevoeligheid. Kies uit instellingen die variëren van een waarde die ongeveer equivalent is aan ISO 100 tot één die ongeveer equivalent is aan ISO 6400 in stappen equivalent aan 1/3 LW. Voor speciale situaties kan de ISO-gevoeligheid worden verhoogd tot boven ISO 6400 met ongeveer 0,3 LW (HI 0,3, equivalent aan ISO 8000) tot ongeveer 2 LW (HI 2, equivalent aan ISO 25600). De automatische standen en onderwerpstanden beschikken ook over een optie Automatisch, waarmee de camera de ISO-gevoeligheid instelt volgens de belichtingsomstandigheden. Hoe hoger de ISO-gevoeligheid, des te minder licht nodig is om een foto te maken. Zo kunt u een kortere sluitertijd of een kleiner diafragma gebruiken.
Druk op de ISO knop om de ISO-gevoeligheid aan te passen en draai aan de hoofdinstelschijf totdat de gewenste instelling wordt weergegeven in het bedieningspaneel of de zoeker.

Daar dit nog wat vragen oproept heb ik even gegoogled. Er zijn meer camera’s van Nikon of bv Canon die ISO-standen van 2200, 2500 of 2800 kunnen gebruiken, zoals bv de Nikon D700. Deze ISO-instellingen zijn dus niet alleen voorbehouden aan de D7000.
groeten Robert

lock
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Re: Vraagje over auto iso op D7000

Bericht door lock » zo nov 28 2010 11:33 am

Dank je voor de tip RPW.
Hier wreekt zich het feit dat ik zelf die auto iso nooit gebruikt heb. Ik wil namelijk zoveel mogelijk zelf bepalen.
En auto iso op mijn andere cameras werkt alleen met stappen van 1/3. Maar wat jij zegt, namelijk dat meer Nikons met iso waarden tussen de 1/3 stappen in op auto iso werken, dat klopt inderdaad. Want mijn eigen d300 doet het ook :oops: Ik had natuurlijk eerst zelf moeten kijken....

Het staat niet als zondanig in de handleiding omschreven dat de D300 andere isowaarden hanteert dan de waarden die je zelf met 1/3 stappen kunt kiezen. Maar het is wel degelijk het geval. En dat levert zeker zijn resultaten op want bij sportfotografie in beperkt licht heb je daardoor net iets meer flexibiliteit in de iso keuze. Maar alleen als je een vaste minimale sluitertijd hebt. En dat is helaas niet het geval. Dat hangt sterk af van de sport en de soort aktie/oefening.

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”