Beste Clubleden,
Ik ben bezig met de aankoop van een nieuwe camera. Deze ga ik gebruiken voor aquariumfotografie. Dit varieert van overzichten waarvoor een groothoek nodig is, tot macro opnamen van koraalpoliepen. En dat allemaal bij de meeste vreemde tl-kleuren en fluoriscerende kleuren. Vanwege de reflecties van glas gaat mijn voorkeur uit geen flits te gebruiken waardoor Fx formaat een aanzienlijk voordeel zou zijn. Ook een snelle autofocus is van belang omdat vissen erg beweeglijk kunnen zijn, en ik nu foto's verpruts omdat mijn camera niet scherp is terwijl de vis goed in beeld is, en zodra de camera klaar is, ik de vis niet meer op de juiste plek heb. ( Minolta D5 ) Hogere isowaarden zijn dus gebruikelijk om de korte sluitertijden te compenseren bij minder licht. Daarom is de onderdrukking van ruis weer belangrijk.
Zoals het onderwerp al laat zien twijfel ik tussen de D700, die puur op gevoel, mijn voorkeur heeft ten opzichte van de Canon eos 5D mark II. Dit is misschien vloeken in de kerk hier, maar er zit wel heel veel verschil in de aantallen pixels.
Ik hoop dat jullie me naast mijn eigen gevoel een bevestiging kunnen geven dat de D700 ook op feiten de betere camera voor mijn doel is.
Bedankt voor jullie reacties,
Quentin
D700 vs Eos 5D Mark II
- hvds
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: D700 vs Eos 5D Mark II
volgens mij krijg je met die canon meer voor je centen
snelle focus is ook afhankelijk van het objectief
succes met je keuze
groet
Henri
snelle focus is ook afhankelijk van het objectief
succes met je keuze
groet
Henri
Nikon & Canon camera’s met glaswerkjes waar altijd wel wat beters voor te vinden zal zijn, maar waar ik best tevreden mee ben.
in the race for quality there is no finish line!
in the race for quality there is no finish line!
-
- Forumlid
Hallo Quentin
Als je niet wilt flitsen dan is de meest gunstige ISO/ruisverhouding van belang.
Ik verwacht dat de D700 op dat punt beter scoort (minder pixels op dezelfde ff sensoroppervlakte en dus grotere pixels dus minder ruis)
Misschien heb je hier wat aan:
http://www.dxomark.com/index.php/en/Cam ... 2%29/Canon
Snelle focus is denk ik niet echt belangrijk, zo snel zwemmen die vissen toch ook weer niet.
Daarnaast zou ik gaan nadenken welk objectief (welke objectieven) je wilt gaan gebruiken.
Nikon is meestal wat duurder, en vaak wat beter.
Het moge duidelijk zijn, beide merken bieden uitstekend materiaal.
Als je niet wilt flitsen dan is de meest gunstige ISO/ruisverhouding van belang.
Ik verwacht dat de D700 op dat punt beter scoort (minder pixels op dezelfde ff sensoroppervlakte en dus grotere pixels dus minder ruis)
Misschien heb je hier wat aan:
http://www.dxomark.com/index.php/en/Cam ... 2%29/Canon
Snelle focus is denk ik niet echt belangrijk, zo snel zwemmen die vissen toch ook weer niet.
Daarnaast zou ik gaan nadenken welk objectief (welke objectieven) je wilt gaan gebruiken.
Nikon is meestal wat duurder, en vaak wat beter.
Het moge duidelijk zijn, beide merken bieden uitstekend materiaal.
Laatst gewijzigd door Marten op zo dec 05 2010 12:05 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
hoi Quentin,
zelf gebruik ik een D700:
kleurbalans bij moeilijke kleuren is erg goed (ervaring)
de opname bij hoge iso is ook fantastisch, hier heb ik ik hem voor gekocht
En zoals in het vorige comentaar: de snelheid van de autofocus is afhankelijk van je gekozen objectief, maar de meeste lensen met AFS zijn snel.
en met de Canon heb ik geen ervaring behalve dan een snelle test voor hoge iso's en toen heb ik de D700 genomen.
Eerlijkheidshalve moet ik erbij zeggen dat ik al een D70 had
Groeten,
Wil
zelf gebruik ik een D700:
kleurbalans bij moeilijke kleuren is erg goed (ervaring)
de opname bij hoge iso is ook fantastisch, hier heb ik ik hem voor gekocht
En zoals in het vorige comentaar: de snelheid van de autofocus is afhankelijk van je gekozen objectief, maar de meeste lensen met AFS zijn snel.
en met de Canon heb ik geen ervaring behalve dan een snelle test voor hoge iso's en toen heb ik de D700 genomen.
Eerlijkheidshalve moet ik erbij zeggen dat ik al een D70 had
Groeten,
Wil
Mijn FLICKR pagina http://www.flickr.com/photos/jaargetijden/
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Beide bodies hebben zo hun voor- en nadelen. De autofocus van de D700 is in ieder geval veel beter. Wellicht een van de belangrijkste zaken bij dit soort fotografie. De hoge-ISO prestaties zijn geloof ik niet echt zoveel anders. Zeker niet als je de 5D-foto's terugschaalt naar 12 MP. 12 MP is trouwens zat voor zelf hele grote prints. Dus laat je niet teveel door de megapixels verblinden.
Ik denk dat je het beste kan bekijken wat je denkt nodig te hebben. Totaal dus. In de eerste koop of op termijn. En dan kijken welk merk je daarbij het beste gevoel geeft. Want je koopt niet een camera, je koopt jezelf in in een systeem. Later nog eens overstappen is meestal een kostbare zaak!
Laatste overdenking: er is GEEN Canon Club Nederland.
Ik denk dat je het beste kan bekijken wat je denkt nodig te hebben. Totaal dus. In de eerste koop of op termijn. En dan kijken welk merk je daarbij het beste gevoel geeft. Want je koopt niet een camera, je koopt jezelf in in een systeem. Later nog eens overstappen is meestal een kostbare zaak!
Laatste overdenking: er is GEEN Canon Club Nederland.

-
- Forumlid
Voordeel of nadeel?Patrick schreef:...Laatste overdenking: er is GEEN Canon Club Nederland.

Gelukkig is er is wel een Canonforum.
Quentin, voor een objectieve afweging zou je je vraag ook daar kunnen voorleggen
- Patrick
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Tot nu toe gaat het anders best netjes. Nog niemand heeft geroepen dat je toch echt de Nikon moet hebben. Ik ben eigenlijk wel een beetje trots op ons.Marten schreef:Gelukkig is er is wel een Canonforum.
Quentin, voor een objectieve afweging zou je je vraag ook daar kunnen voorleggen

- JacTrum
- Clublid
Ja Patrick, dat vond ik ook al verdacht 
Ik heb wel aquariumfoto's gemaakt met de D700 en die zelfs hier gepubliceerd, wat inhoudt dat ik er niet echt ontevreden over was. Mijn zoon Elja (Photofacts.nl) fotografeert met de Canon 5D MarkII en ik met de D700, maar we hebben ze nooit naast elkaar gebruikt voor een test onder gelijke omstandigheden. Ik denk ook niet dat het veel uit zou maken. Een keus voor Canon of Nikon wordt vooral ook gemaakt aan de hand van subjectieve argumenten. Maar veel succes met je keuze!

Ik heb wel aquariumfoto's gemaakt met de D700 en die zelfs hier gepubliceerd, wat inhoudt dat ik er niet echt ontevreden over was. Mijn zoon Elja (Photofacts.nl) fotografeert met de Canon 5D MarkII en ik met de D700, maar we hebben ze nooit naast elkaar gebruikt voor een test onder gelijke omstandigheden. Ik denk ook niet dat het veel uit zou maken. Een keus voor Canon of Nikon wordt vooral ook gemaakt aan de hand van subjectieve argumenten. Maar veel succes met je keuze!
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 / NikonAF-S Nikkor 24-70mm 2.8 G ED / Nikon AF-S Nikkor 70-200mm 2.8GII / Micro Nikkor 2.8/105G ED / Nikon Speedlight SB910