Goedkoop macro-objectief? Experimentje!

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Plaats reactie
Frank Roelofs
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Goedkoop macro-objectief? Experimentje!

Bericht door Frank Roelofs » ma dec 06 2010 2:23 pm

Afbeelding
Dit is zo'n heel klein roosje van de Play-Mobil.
Foto gemaakt met m'n oude 18-55. Was 'm uit elkaar aan het halen om te kijken wat er mee aan de hand was en kwam een klein ringetje tegen en ben er ook achter gekomen waar die hoorde. Lens werkt nu weer goed. En ik denk laat ik eens wat uitproberen. Eerst zonder voorste lens deel, kreeg scherpte op ongeveer 1 cm van de voor kant van het objectief. Daarna voorste deel er weer een klein stukje ingeschroeft. En even een proefje gemaakt. Lijkt nu wel een erg goedkoop macro-objectiefje... :lol:
Laatst gewijzigd door Frank Roelofs op do dec 09 2010 2:26 pm, 4 keer totaal gewijzigd.
Wat leuk Fuji spul (X-T1 | X-T3, 14, 23, 35 en 56 mm) en geen Nikon meer. Toch weer een Nikon D700 en een Fijifilm S5pro in gebruik genomen.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Goedkoop macro-objectief?

Bericht door Patrick » ma dec 06 2010 3:16 pm

Fotootje van dit kleinood?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Frank Roelofs
Forumlid
Forumlid

Bericht door Frank Roelofs » ma dec 06 2010 3:32 pm

Afbeelding

Heb het voorste lensdeel er tot de rand ingedraaid. Normaal gaat die ongeveer een halve cm dieper.

(Patrick: van jou heb ik een MB-D200 overgenomen, bevalt uitstekend. Heb daar de klemmetjes voor de accu's van moeten vervangen. 1tje afgebroken. Op internet zijn allerlei (de)montage handleidingen te vinden. Ach is ook wel leuk knutselen, helemaal als het ook lukt :) )
Wat leuk Fuji spul (X-T1 | X-T3, 14, 23, 35 en 56 mm) en geen Nikon meer. Toch weer een Nikon D700 en een Fijifilm S5pro in gebruik genomen.

Frank Roelofs
Forumlid
Forumlid

Bericht door Frank Roelofs » ma dec 06 2010 9:58 pm

Afbeelding
Deze is gemaakt zonder het voorste lensdeel. Opname afstand wordt dan wel erg erg klein. :)

Frank Roelofs
Forumlid
Forumlid

Re: Goedkoop macro-objectief? Experimentje!

Bericht door Frank Roelofs » do dec 09 2010 2:23 pm

Nog een proefje met de 18-55 micro.. :wink:
1. Frontelement zo ver mogelijk uit gedraaid. Opname formaat ongeveer 3x4 cm
Afbeelding

2. Frontlens in originele stand. Opnameformaat ongeveer 4x6 cm
Afbeelding

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do dec 09 2010 3:15 pm

Tja, aan die wollige scherpte in die tekst is duidelijk te zien dat het een surrogaat oplossing is.
Voor een bepaalde sfeer met wat zacht aandoende resultaten, als je dat wilt bereiken, prima natuurlijk.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Frank Roelofs
Forumlid
Forumlid

Bericht door Frank Roelofs » do dec 09 2010 3:44 pm

Léon Obers schreef:Tja, aan die wollige scherpte in die tekst is duidelijk te zien dat het een surrogaat oplossing is.
Voor een bepaalde sfeer met wat zacht aandoende resultaten, als je dat wilt bereiken, prima natuurlijk.
Het is ook een experimentje. Ben er hierdoor wel achter gekomen dat ik een micro-nikkor aan mijn verlanglijstje toe kan voegen. Geloof dat ik ook beetje nas heb opgelopen. Eerst maar eens sparen.
Laatst gewijzigd door Frank Roelofs op do dec 09 2010 3:55 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do dec 09 2010 3:52 pm

Frank R schreef: Het is ook een experimentje.
Dat snap ik, en het zijn zondemeer leuke experimenten om te kijken wat je ermee kunt doen.
Zo'n "kapot" lensje moet je ook beslist niet weg doen, juist om dat wat overstralige zachte effect. Komt altijd een keer van pas. Kun je juist inzetten als je wat dromerige sprookjesachtige sfeer wilt bereiken. Uitstraling en sfeer van foto's is beslist niet altijd een kwestie van scherpte, maar juist van onscherpte. :D
Vriendelijke groet, Léon Obers

Frank Roelofs
Forumlid
Forumlid

Bericht door Frank Roelofs » do dec 09 2010 5:04 pm

Léon Obers schreef:
Frank R schreef: Het is ook een experimentje.
Dat snap ik, en het zijn zondemeer leuke experimenten om te kijken wat je ermee kunt doen.
Zo'n "kapot" lensje moet je ook beslist niet weg doen, juist om dat wat overstralige zachte effect. Komt altijd een keer van pas. Kun je juist inzetten als je wat dromerige sprookjesachtige sfeer wilt bereiken. Uitstraling en sfeer van foto's is beslist niet altijd een kwestie van scherpte, maar juist van onscherpte. :D
Weet nog niet of ik die weg doe. Het is een erg onderschat objectiefje. Mechanisch niet erg sterk maar optisch best behoorlijk. Heb nu een 18-70 die me ook prima bevalt. En VR mis ik in dit bereik helemaal niet.

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”