Vraagje over de 180mm 2.8 ED UPDATE Oplossing

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
André
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Vraagje over de 180mm 2.8 ED UPDATE Oplossing

Bericht door André » vr dec 10 2010 11:03 am

Ik begin vaste brandpunten steeds mooier en leuker te vinden om mee werken.
Nu is mijn volgende aankoopproject een 180mm 2.8 ED Een handzaam en goed objectief aldus de referenties en ik heb Riemke er mee zien rondlopen, dus hij lonkt.
Kortom, sparen maar weer voor een nieuwe die rond de 875,-- kost.

Maarrrrrrrrrrr Nu staat er een occasion "ergens" te koop, met 6 maanden garantie voor 575,--
Kijk dat zou prima kunnen van de eindejaarsuitkering en dus het begint te kriebelen.
Een ding houd me eigenlijk tegen en dat is de leeftijd van dit objectief, tussen de 8 en 10 jaar.

Hij verkeerd volgens de verkoper echt in nieuwstaat en is als een kleinkind behandeld.

Nu weet ik wel dat "goed glas" wel 25 jaar mee kan en nog wel langer, maar ik wil toch voordat ik de knoop door hak
jullie kijk op dit stukje glas graag vernemen. Is dit een verstandige en verantwoorde aankoop, of toch doorsparen voor een nieuwe.
Laatst gewijzigd door André op ma dec 13 2010 12:34 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.

Melliw
Clublid
Clublid
Contacteer:

Re: Vraagje over de 180mm 2.8 ED

Bericht door Melliw » vr dec 10 2010 11:09 am

Ik heb er nog nooit vervelende dingen over gehoord.
Ook Skippy heeft dit objectief en hij is er ook heel blij mee.

Staat ook nog ergens op mijn verlanglijstje.
Dit ding is gebouwd als een tank, ik denk dat tweedehands aanschaffen weinig problemen oplevert.
BrinksFotografie

I believe that the greatest tool we have as photographer is our own two feet.

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Marten » vr dec 10 2010 11:31 am

flippie17 schreef:....Een ding houd me eigenlijk tegen en dat is de leeftijd van dit objectief, tussen de 8 en 10 jaar.....
Dat gaat reacties opleveren....

Het is een pracht objectief. Inderdaad: ouderwetse degelijkheid.
Ik gebruik hem graag omdat hij zoveel makkelijker te hanteren is dan bv de 70-200.
Inspecteer even goed het diafragma vanaf de achterzijde. Het diafragma is daar niet afgeschermd door een lens en is dus in principe iets kwetsbaarder.
Uiteraard even goed testen.
Laatst gewijzigd door Marten op vr dec 10 2010 11:35 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » vr dec 10 2010 11:34 am

flippie17 schreef: .....met 6 maanden garantie voor 575,--
.....Hij verkeerd volgens de verkoper echt in nieuwstaat en is als een kleinkind behandeld.
Met het aanbieden van 6 maanden garantie weinig reden aan te nemen dat de lens niet goed behandeld zou zijn.
Je loopt weinig risico, gewoon doen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Daniël

Bericht door Daniël » vr dec 10 2010 1:34 pm

Ik heb er 1 te leen en vind het echt een geweldig objectief.

Scherpte is niet normaal.
Robuust.

En voor dat geld 2ehands niet laten liggen als je de centen hebt ;)

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » vr dec 10 2010 1:54 pm

Wel even opletten of het een AF of MF is, de Ais (MF) is t/m 2006 gemaakt.

André
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door André » vr dec 10 2010 2:03 pm

Het betreft een AF versie. De huidige (nieuwe) versie weegt slecht 760 gram, zou deze van 8 jaar oud hetzelfde wegen ???? (Geen idee namelijk of er verschillende versies zijn gemaakt van deze 180 AF-ED.

De centen zijn er wel, maar die hebben eigenlijk een nieuwe eethoek bestemming, maar je moet prioriteiten stellen in het leven, dus de komende 2 maanden nog maar eten op de oude eethoek :lol: :lol: :lol:
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Isflicka

Bericht door Isflicka » vr dec 10 2010 2:07 pm

Pffff, doen die dingen (Nikkor 180mm 2.8 ED AFD) nu al bijna 900 Euro nieuw? Een kleine twee jaar geleden nog nieuw gekocht voor net 600 Euro maar dat was ook een tactische aanschaf (nog niet echt nodig maar wel vlak voor een prijsverhoging). Overigens kan ik ze alleen maar aanraden want het zijn echt superdingen zowel de oude AIS als de nieuwe AFD. Zeer mooie scherpte (je zult je ogen niet geloven) en pracht bokeh.

dick
Forumlid
Forumlid

Bericht door dick » vr dec 10 2010 2:11 pm

Skippy schreef:Wel even opletten of het een AF of MF is, de Ais (MF) is t/m 2006 gemaakt.
De 180mm AI-S mf is ook geen straf :)
Een nikon dslr met twee lenzen,

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » vr dec 10 2010 2:13 pm

flippie17 schreef:Het betreft een AF versie. De huidige (nieuwe) versie weegt slecht 760 gram, zou deze van 8 jaar oud hetzelfde wegen ???? (Geen idee namelijk of er verschillende versies zijn gemaakt van deze 180 AF-ED.

De centen zijn er wel, maar die hebben eigenlijk een nieuwe eethoek bestemming, maar je moet prioriteiten stellen in het leven, dus de komende 2 maanden nog maar eten op de oude eethoek :lol: :lol: :lol:
Wat het verschil is, weet ik niet, maar Nikon is in 2006 met een nieuwe serie begonnen, zie http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/serialno.html#180
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » vr dec 10 2010 2:45 pm

De 2,8/180mm AI-s ED MF is in ieder geval één van de allerbeste objectieven die Nikon ooit gemaakt heeft.
Als je zonder AF kunt leven: die is nog goedkoper te krijgen.

Het met de hand scherpstellen van een 180 is een genot, tenminste met mijn camera's en matglazen.
En zo'n MF gaat echt niet gauw kapot, een exemplaar moet wel heel erg mishandeld zijn wil je een slechte treffen.

Alleen de frontlens van ED-glas schijnt wat kwetsbaarder te zijn, dus gebruik ik altijd een L37c.
En nee, daar zie je niets van. Logischerwijze altijd met uitgeschoven zonnekap.
Bij avond- op nachtopnamen zou ik dat filter er uiteraard altijd af halen.

Het bevreemdt me nog steeds dat Nikon het aan Zeiss overlaat om klassieke MF-objectieven met CPU en contacten op de markt te brengen. Ongelooflijk eigenlijk, als je er even bij stil staat. Wat zou die 180 MF een fantastische kandidaat zijn om te chippen...

emdeklerk

André
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door André » vr dec 10 2010 3:40 pm

Nou nou, dat moet wel een geweldig objectief zijn als ik dit allemaal lees. Ik heb hem maar snel besteld. Nu alleen mijn vrouw nog vertellen dat we met kerst nog aan de oude tafel zullen dineren. Geen idee hoe dit nieuws zal gaan uitpakken.

Isflicka

Bericht door Isflicka » vr dec 10 2010 5:02 pm

Mmmm, met een mooi tafellaken zie je er niets van!
flippie17 schreef:Nou nou, dat moet wel een geweldig objectief zijn als ik dit allemaal lees. Ik heb hem maar snel besteld. Nu alleen mijn vrouw nog vertellen dat we met kerst nog aan de oude tafel zullen dineren. Geen idee hoe dit nieuws zal gaan uitpakken.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » vr dec 10 2010 5:10 pm

"Nu alleen mijn vrouw nog vertellen dat we met kerst nog aan de oude tafel zullen dineren. Geen idee hoe dit nieuws zal gaan uitpakken."

Is er een opvanghuis voor daklozen (Leger des Heils, Kesslerstichting) bij je in de buurt?
Dan zit je tenminste droog met de kerst...

Sterkte, emdeklerk

gongon
Clublid
Clublid

Bericht door gongon » vr dec 10 2010 5:22 pm

Zou mij niks uitmaken, aan een oude tafel kan je ook nog eten. :lol:

Ik persoonlijk zou ook liever dat objectief (of welk ander objectief maar) kopen. Als je nieuwe meubels hebt moet je weer goed uitkijken, wij hebben een paar maanden een nieuw bankstel, vind er niks aan, omdat we honden hebben wil mijn man er allemaal dekens op hebben (tenminste hij zegt dat het voor de honden is maar zijn moeder doet hetzelfde en die heeft geen enkele hond), geen gezicht, had net zo goed mijn oude bankstel kunnen houden.

Alvast veel plezier straks met dit mooie objectief.
Groetjes Gonnie.

Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”