ik zoek een flitser voor mijn d50
ik dacht eerst aan een sb-600 die kost ongeveer 265€ en dn zag ik een reclame voor een metz mecablitz 44 af-4 en die kost maar 165€
in de laatste zoom.nl krijgen ze beide dezelfde quotering
nu is mijn vraag is de sb-600 die 100€ meerprijs waard en waarom is die dan beter
ik ken niks van flitsers ik weet dat je moet letten op zoombereik, richtgetal enzo maar ik weet niet wat dit alles betekend
richtgetal ( 100 iso )
sb-600 : 30
metz : 34
zoombereik ( 35mm/fullframe)
sb-600 : 24-85mm
metz : 28-105
dit is dus chinees voor mij maar zo as leek lijkt me de metz beter groter richtgetal en groter zoombereik, maar wss zie ik dit fout
kan iemand me helpen
welke flitser
Neem de Nikon. Dan kun je TTL flitsen. De flitsmeting gebeurt hier door de lens.
Het richtgetal geeft aan hoever je kunt flitsen met een bepaald diafragma.
30/f4.0= 7,5m, of 30/f2.0= 15m, etc.
Het zoombereik geeft aan in hoeverre de flitskop mee kan zoomen met het gebruikte objectief. Bij elke zoomstand heeft de flitser dan wel een ander richtgetal.
Voor elk advies krijg ik een euro van Nikon.
Het richtgetal geeft aan hoever je kunt flitsen met een bepaald diafragma.
30/f4.0= 7,5m, of 30/f2.0= 15m, etc.
Het zoombereik geeft aan in hoeverre de flitskop mee kan zoomen met het gebruikte objectief. Bij elke zoomstand heeft de flitser dan wel een ander richtgetal.
Voor elk advies krijg ik een euro van Nikon.

- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Het richtgetal geeft aan hoever je met je licht komt in meters, daarom wordt er bij een richtgetal een isowaarde en een brandpunt opgegeven.
Daarom mag je deze richtgetallen niet een op een vergelijken.
Richtgetal op de Metz is bij 50 mm, richtgetal bij de Nikon is bij 35 mm. Omdat je met flitsers met een zoomkop in een hogere telestand een hoger richtgetal krijgt, mag je ze qua lichtopbrengst ongeveer gelijk stellen.
Ik weet niet meeer hoe die rekenfactor precies is.
Qua zoombereik denk ik dat de SB-600 interessanter is, want als je je lens op 18 mm hebt staan dan heb je zo'n beetje de beeldhoek van een 24mm full frame, die wordt door de SB600 'helemaal' belicht. De Metz heeft als grootste beeldhoek 28mm, dus dan zul je meer last hebben van minder goed belichte randen.
Voor de D50 maken de CLS extraatjes van de SB600 minder uit, maar mocht je nog eens overstapppen op een D80 oid of er een SB800 bijkopen dan heb je meer aan de SB600 dan aan de Metz.
Denk je daarentegengaan flisen rond de 100 mm, dan zul je meer aan het grotere zoombereik hebben van de Metz.
Er is geen universeel antwoord op het flitsvraagstuk. Iedereen heeft andere eisen en dus ook andere antwoorden
Daarom mag je deze richtgetallen niet een op een vergelijken.
Richtgetal op de Metz is bij 50 mm, richtgetal bij de Nikon is bij 35 mm. Omdat je met flitsers met een zoomkop in een hogere telestand een hoger richtgetal krijgt, mag je ze qua lichtopbrengst ongeveer gelijk stellen.
Ik weet niet meeer hoe die rekenfactor precies is.
Qua zoombereik denk ik dat de SB-600 interessanter is, want als je je lens op 18 mm hebt staan dan heb je zo'n beetje de beeldhoek van een 24mm full frame, die wordt door de SB600 'helemaal' belicht. De Metz heeft als grootste beeldhoek 28mm, dus dan zul je meer last hebben van minder goed belichte randen.
Voor de D50 maken de CLS extraatjes van de SB600 minder uit, maar mocht je nog eens overstapppen op een D80 oid of er een SB800 bijkopen dan heb je meer aan de SB600 dan aan de Metz.
Denk je daarentegengaan flisen rond de 100 mm, dan zul je meer aan het grotere zoombereik hebben van de Metz.
Er is geen universeel antwoord op het flitsvraagstuk. Iedereen heeft andere eisen en dus ook andere antwoorden
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
Als je de 100 euro meer kunt veroorloven, gewoon die SB600 doen, heb m zelf ook. Bij Metz moet je trouwens erg goeg letten op welk type je koopt. Ik geloof daqt er bij de Metz 44 nog een "i" of "ni" in het typeaanduidingstaan om het een i-ttl compatible model te maken. let hierop, het kan zijn dat die goedkopere dit misschien niet heeft, en dan alleen ttl gestuurd is. Ik heb zelf onlangs ook een "tird party" flitser overwogen. Afhankelijk ging ik met de Nissin 622 naar huis. Hij werkte wel, maartoch....was t niet helemaal voor mij. Gelukkig had ik m via een normale speciaalzaak, zodat ik m naar een week nog tegen een SB600 kon ruilen met bijbetaling. Hij kostte me 100 euro meer, maar nog geen centje pijn van gehad!