Hallo,
Tot voor enkele jaren heb ik gefotografeerd met een Nikon F2S. Met de komst van het digitale tijperk ben ik overgestapt op een Lumix TZ3. Een goede camera, maar erg beperkt als je gewent bent om alles handmatig in te stellen. Vandaar dat ik over wil gaan op een Nikon camera. Nu heb ik uit het analoge tijdperk nog een aantal Nikkor lenzen.
Mijn vraag is nu, zijn deze lenzen nog te gebruiken op de nieuwe digitale Nikons (misschien met een adapter)?
Bedankt
oude lenzen
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Re: oude lenzen
Ligt eraan hoe oud de lenzen zijn. Van voor pakweg [EDIT] 1977 passen ze op de meeste camera's niet meer, moet je ze met zelf knutselen passend maken (een stuk van de diafragmaring eraf vijlen en een nokje eraan lijmen). De lenzen erna passen zonder enige aanpassing. Lees het volgende bericht voor de juiste herkenning of het gewoon past: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 47#p341847
Bij eenvoudige Nikon digitale camera's passen de lenzen dan wel maar heb je geen lichtmeting.
Bij de meer professionele modellen past het en heb je ook lichtmeting (D300, D300s, D700, D3, D3s, D3x).
Er worden erg veel oude lenzen gebruikt op de huidige digitale Nikon reflexen.
Er is een hele handel aan 2e hands spul omdat die oude lenzen zeer solide zijn, en optisch prima voldoen.
Welke lenzen heb je zoal?
Bij eenvoudige Nikon digitale camera's passen de lenzen dan wel maar heb je geen lichtmeting.
Bij de meer professionele modellen past het en heb je ook lichtmeting (D300, D300s, D700, D3, D3s, D3x).
Er worden erg veel oude lenzen gebruikt op de huidige digitale Nikon reflexen.
Er is een hele handel aan 2e hands spul omdat die oude lenzen zeer solide zijn, en optisch prima voldoen.
Welke lenzen heb je zoal?
Laatst gewijzigd door Léon Obers op zo dec 12 2010 2:32 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
1977.
emdeklerk
emdeklerk
Bedankt Leon voor je snelle reactie.
Ik wilde een wat goedkopere Nikon (dan een D300) kopen, maar als ik mijn oude lenzen kan blijven gebruiken dan vervallen die uitgaven en komt de D300 wel in zicht.
Ik heb nog een standaard 50 mm lens, maar die is met 1:1.2 heerlijk lichtgevoelig. Verder heb ik nog een bere dure Nikkor zoomlens van 28-135 mm die ik graag wil blijven gebruiken. Volgens de link die je me gegeven hebt zou dat mogelijk moeten zijn. Als ik naar de winkel ga neem ik ze gewoon mee, dan weet ik het zeker.
Bedankt nogmaals voor je reactie.
Groetjes,
Louis
Ik wilde een wat goedkopere Nikon (dan een D300) kopen, maar als ik mijn oude lenzen kan blijven gebruiken dan vervallen die uitgaven en komt de D300 wel in zicht.
Ik heb nog een standaard 50 mm lens, maar die is met 1:1.2 heerlijk lichtgevoelig. Verder heb ik nog een bere dure Nikkor zoomlens van 28-135 mm die ik graag wil blijven gebruiken. Volgens de link die je me gegeven hebt zou dat mogelijk moeten zijn. Als ik naar de winkel ga neem ik ze gewoon mee, dan weet ik het zeker.
Bedankt nogmaals voor je reactie.
Groetjes,
Louis
- Léon Obers
- Forumlid
Er zijn diverse mensen hier die een 50mm/1.2 blijven gebruiken op digitaal, of zelfs extra hebben aangeschaft.
Een Nikkor 28-135mm is me niet bekend. Komt ook niet voor in de database van Roland Vink, dus ik denk dat het dan om een ander bereik gaat of een ander merk. http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/specs.html#28-xx
Houdt er wel rekening mee dat de beeldhoek van je lenzen op een D300 camera met het kleinere DX-sensor opnameformaat anders wordt dan je gewend bent van een analoge F2S. Met het werken gewend op "kleinbeeld", zou ik zeker overwegen niet een D300 te nemen, maar minimaal een D700. Een camera met hetzelfde beeldformaat als wat je gewend bent met je F2S.
Een Nikkor 28-135mm is me niet bekend. Komt ook niet voor in de database van Roland Vink, dus ik denk dat het dan om een ander bereik gaat of een ander merk. http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/specs.html#28-xx
Houdt er wel rekening mee dat de beeldhoek van je lenzen op een D300 camera met het kleinere DX-sensor opnameformaat anders wordt dan je gewend bent van een analoge F2S. Met het werken gewend op "kleinbeeld", zou ik zeker overwegen niet een D300 te nemen, maar minimaal een D700. Een camera met hetzelfde beeldformaat als wat je gewend bent met je F2S.
Beste Leon,
Voor een goedwillende amateur is een D700 me echt te duur, dus ik zal me met een wat goedkopere moeten "behelpen".
Ik was destijds voor mijn werk in Japan en daar heb ik die "onbekende " lens gekocht. Misschien is deze nooit op de Nederlandse markt gekomen.
Groetjes,
Louis
Voor een goedwillende amateur is een D700 me echt te duur, dus ik zal me met een wat goedkopere moeten "behelpen".
Ik was destijds voor mijn werk in Japan en daar heb ik die "onbekende " lens gekocht. Misschien is deze nooit op de Nederlandse markt gekomen.
Groetjes,
Louis
- Léon Obers
- Forumlid
Interessant. Zou je daar eens een plaatje van online willen zetten?gagliardi schreef: Ik was destijds voor mijn werk in Japan en daar heb ik die "onbekende " lens gekocht. Misschien is deze nooit op de Nederlandse markt gekomen.
Ik denk dat Roland Vink die de Nikon database website bijhoudt ook zeer geïnteresseerd is in een kennelijk hier onbekende lens. Het zou als collectors-item misschien dan ook wel eens een lensje kunnen zijn wat een behoorlijke waarde vertegenwoordigt als er slechts weinig van geproduceerd zijn.