Wie heeft ervaring met een swinghead voor tripod ?
Werkt dit makkelijk, waar moet je opletten, wat zijn de voor- en nadelen ?
gr.,
Patrick
Swinghead Statiefkop voor tripod
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: Swinghead Statiefkop voor tripod
Een schommelkop werkt fantastisch met lange objectieven.
Bij voorkeur met dezelfde snelkoppeling als je gewone kop. Voor mij kwam dat dus uit op een Wimberley, want die gebruikt Arca Swiss platen, net als mijn Arca Swiss en Really Right Stuff koppen.
Nu weet ik niet of je nog langere objectieven hebt dan de 80-200 uit je sig, maar als dat niet het geval is dan zou ik geen schommelkop nemen. Mijn 70-200 komt beter tot z'n recht met een balhoofd (of met een kantelkop op een monopod)
Bij voorkeur met dezelfde snelkoppeling als je gewone kop. Voor mij kwam dat dus uit op een Wimberley, want die gebruikt Arca Swiss platen, net als mijn Arca Swiss en Really Right Stuff koppen.
Nu weet ik niet of je nog langere objectieven hebt dan de 80-200 uit je sig, maar als dat niet het geval is dan zou ik geen schommelkop nemen. Mijn 70-200 komt beter tot z'n recht met een balhoofd (of met een kantelkop op een monopod)
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
ik gebruik voor mijn 300mm lens een sidekick van Wimberley die past op een kop met een Arca Swiss koppeling. Je bent dan net iets flexibeler dan met een gewone kop. Voordeel is ook dat je een gewone kop heb en daarop de sidekick zet en je dan een schommelkop heb. Bij de andere moet je compleet de kop omwisselen.
coolpix 950
V1 met 6.7-13mm + 18.5mm 1.8 + 10-100mm
D40 + 18-70mm + 70-300mm vr + sb-600
D300 met MB-D10+ sigma 50-500 OS+ 10.5mm f2.8
V1 met 6.7-13mm + 18.5mm 1.8 + 10-100mm
D40 + 18-70mm + 70-300mm vr + sb-600
D300 met MB-D10+ sigma 50-500 OS+ 10.5mm f2.8
@roelof: de 80-200 is het grootste objectief dat ik nu heb. Hij is best zwaar. Ik heb ook gekeken naar een monopod. Pas geleden heb ik Gitzo tripod gekocht.
Dus ik kan of naar een schommelkop voor de tripod, of naar een monopod toe. Ik weet nog niet wat het beste is voor mij. In iedergeval ik zal een van beide
gebruiken op voetbalveld en tennisbaan.
Zelf hen ik hier naar gekeken: NTS Swinghead NK-4 (bij konijn) of NatureStuff Swinghead Statiefkop NEK-4 (bijcameranu)
Wel een stuk goedkoper dan een Wimberley.
Dus ik kan of naar een schommelkop voor de tripod, of naar een monopod toe. Ik weet nog niet wat het beste is voor mij. In iedergeval ik zal een van beide
gebruiken op voetbalveld en tennisbaan.
Zelf hen ik hier naar gekeken: NTS Swinghead NK-4 (bij konijn) of NatureStuff Swinghead Statiefkop NEK-4 (bijcameranu)
Wel een stuk goedkoper dan een Wimberley.
- a90
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Ik verwacht niet dat een schommelkop lekker werkt met een 70 of 80-200. Ik heb zelf een Wimberley maar de 70-200 komt daar niet op, dat is gewoon onhandig omdat je te dicht op het statief komt te staan. Ik zou je willen adviseren om het echt eerst eens te proberen voordat je er een koopt.
Een schommelkop is naar mijn idee handig vanaf 300mm
Een schommelkop is naar mijn idee handig vanaf 300mm
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Patrick,
Ik kan niet anders dan me bij Michael aansluiten, probeer eerst eens een schommelkop voor je hem koopt, dat gaat gewoon niet bevallen met zo'n korte lens.
Als je het idee hebt dat je een statief nodig hebt met een 80-200 dan zou ik voor sport voor een monopod gaan en dan met een kantelkop, iets als deze: http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... acity.html De kop gat dan alleen voor- en achterover en het andere draaien doe je met je monopod: optimale flexbiliteit.
Je mag rustig een keer langskomen om het verschil tussen beide configuraties bij mij uit te proberen, maar bij de grotere goed uitgeruste fotozaken zullen ze ook wel uit te proberen zijn.
Ik kan niet anders dan me bij Michael aansluiten, probeer eerst eens een schommelkop voor je hem koopt, dat gaat gewoon niet bevallen met zo'n korte lens.
Als je het idee hebt dat je een statief nodig hebt met een 80-200 dan zou ik voor sport voor een monopod gaan en dan met een kantelkop, iets als deze: http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... acity.html De kop gat dan alleen voor- en achterover en het andere draaien doe je met je monopod: optimale flexbiliteit.
Je mag rustig een keer langskomen om het verschil tussen beide configuraties bij mij uit te proberen, maar bij de grotere goed uitgeruste fotozaken zullen ze ook wel uit te proberen zijn.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.