nieuwe camera kiezen...

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Plaats reactie
chocolita

nieuwe camera kiezen...

Bericht door chocolita » zo dec 12 2010 12:21 pm

Hallo,
Ik ben toe aan een nieuwe camera. 2,5 jaar geleden mijn eerste dslr aangeschaft, een D60, en deze met heel veel plezier gebruikt (en nu nog dagelijks), maar ik loop toch wel heel erg tegen de beperkingen van dit model aan. Met name de ruis bij iets hogere iso waarden irriteren enorm. Tot 400 iso vind ik het nog acceptabel, maar daarna is het niks meer. Ik beschouw mezelf als een serieuze amateur. Ik heb geen idee wat een logische en goede volgende stap zou kunnen zijn qua camera. Heeft iemand hier ideeën/suggesties? D7000? D300s? Of is dat 'te hoog' gegrepen?
groet,
chocolita

breimer
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: nieuwe camera kiezen...

Bericht door breimer » zo dec 12 2010 1:01 pm

hoe lang wil je met de camera doen?

de d3100 is een aantal stappen vooruit, en inmiddels bijna 100 euro in prijs gedaald.
de d7000 is denk ik een camera die heel goed is voor langere tijd, maar opkorte termijn zeker in prijs zal dalen.
wellicht kun je nog een half jaartje wachten.
bovendien heeft hij wat aanloopprobleempjes zo lijkt het.
het is m.i. wel een camera die vraagt om het betere( duurder) glaswerk.

alternatief zou een d90 kunnen zijn m.i. een heel goede camera die wat extra bied t.o.v. de d3100 welke meer een instapper is.
en t.o.v. de d7000 vier a vijfhonderd euro goedkoper. en beter uit de voeten kan met gemiddelde nikon glaswerk kwaliteit.

vr gr
Bert Harry

breimer
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door breimer » zo dec 12 2010 10:27 pm

heb nog even de d300s en de d7000 naast elkaar gezet.

en wat blijkt de d7000 overklast de 300s, ik weet dat dit betekend dat ik nu op een aantal tenen sta.
maar zowel ruis, kleur, en denamiek zijn beter bij de d7000.
als je het geld hebt zou ik voor de d7000 gaan dus, maar gezien het feit dat je al de d60 hebt nog even wachten de prijs zal zeker gaan zakken.
als je hem koopt en binnen een half jaar is hij 100-150 euro goedkoper voeld dat niet lekker.
heb ik zelf meermaals ervaren door de eerste van ...te kopen.O.A. video camera.( binnen jaar 500 euro gedaald)
bovendien betaat er ook nog zo iets als kinderziektes bij de d7000.

vr gr
Bert Harry

Miss Nikon

Bericht door Miss Nikon » ma dec 13 2010 6:55 am

Hoi hoi, hier nog een serieuze amateur :D
Ik ben zelf afgelopen weekend overgestapt van de D60 naar de D90 en wil nu al niet meer terug. Ik liep zelf ook tegen een aantal beperkingen op van de D60 die de D90 weer helemaal goed maakt voor mij. Zeker wat betreft de hoeveelheid ruis, maar voor mij ook de bracketingfunctie die ik nu weer heb en het idee om wat meer controle te kunnen hebben vind ik prettig. De motor in de body wilde ik graag terug (ik had de D50 voor de D60) en nu is het bedrag dat ik uit wil geven aan objectieven ook meteen een stuk lager omdat ik daar nog aardig wat wensen heb liggen en niet meer vastzit aan objectieven met motor.
Succes met je keuze!

chocolita

Bericht door chocolita » ma dec 13 2010 9:48 am

Bedankt voor de reacties! :)

Als ik tussen de D90 en de D7000 zou moeten kiezen, dan heeft de D7000 mijn voorkeur. Het is toch weer een stapje verder en ik ben bang dat ik anders over een jaar wéér een nieuwe camera wil. Dan maar liever nu meer uitgeven en 'op de groei' kopen. De stap is misschien een beetje groot, maar ik denk er bijvoorbeeld ook serieus over om de vakopleiding aan de fotoacademie te gaan doen en dan denk ik dat ik met deze camera voorlopig wel gebeiteld zit. En dan kan ik verder vooral investeren in objectieven... :wink:

Maar ja, ik kan nog wel even wachten, dus hopelijk daalt de prijs van de D7000 nog. ;)

p.s. eigenlijk zou ik het liefst een camera kopen met de specs van de D7000, minus de videofunctie, want dat gtebruik ik toch niet. Maar helaas schijnen tegenwoordig alle dslr's een videofunctie te hebben/krijgen... :(

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma dec 13 2010 10:22 am

Dan gebruik je de videofunctie toch gewoon niet? Je betaalt er echt niets extra voor!

@Breimer: de D7000 overklast de D300s helemaal niet. Ten eerste is alleen kijken naar de restaties van de sensor een beetje kortzichtig; verschillende camera's zijn geen identieke doosje met verschillende sensoren erin! Overigens zal niemand ontkennen dat de D7000 sensor weer wat beter is dan die in de D300s, maar de term overklassen is overdreven.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

PeterWeter
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door PeterWeter » ma dec 13 2010 1:29 pm

Een van quote Ken Rockwell:

D300, D300s and every other DX camera
Replaced by the D7000, although Nikon will still sell them to the less well-informed.

I doubt 1 or 2 extra frames-per-second for sports makes up for the faster overall autofocus of the D7000, or for the D7000's superior image quality, resolution and cleaner images at higher ISOs.

Lees --> http://www.kenrockwell.com/nikon/d7000.htm

Dus ja, een D7000 is een klasse hoger dan een D300.

Verder is mijn advies aan de OP dat het er gewoon aan ligt hoeveel geld je er voor over hebt om voor een D90 of een D7000 te kiezen. Een D90 doet prima zijn werk en is een goede keuze. De D7000 is beter in veel vlakken, het ligt er aan of de fotograaf er achter het verschil merkt en daar het geld dan ook voor over heeft. Maar dan nog, betere foto's maken ligt niet zozeer aan de camera....
Nikon Z body's met het nodige lichtsterk glaswerk ervoor.

Flickr : http://www.flickr.com/photos/petercdejong/
Facebook : https://www.facebook.com/peter.c.dejong

Wessel
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Wessel » ma dec 13 2010 2:31 pm

Nou, verder als het standaard gebaat van 'the best nikon ever' en 'old d300s' komt het weer niet. Altijd dat schreeuwerige betweterige toontje wat Ken nogal kenmerkt over hoe dat hij denkt dat het moet zijn is nog steeds onveranderd.
Allemaal erg kortzichtig en tegenstrijdig met wat hij in het verleden over andere camera's heeft gezegd. Ben het ook met patrick eens dat een d7000 een d300s niet overklast een camera is meer dan een sensor alleen.

Evenwel denk ik wel dat de d7000 een goede keuze zal zijn qua camera, en als het prijsverschil van 300 euro geen probleem is een nobrainer tov de d90.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
D810 + D700 | 14-24 2.8 | 24-70 2.8 | 70-200 2.8 VR2 | 50 1.4 | SB900
-------------------------------
http://www.flickr.com/photos/wriezebos/

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma dec 13 2010 2:38 pm

PeterWeter schreef:Lees --> http://www.kenrockwell.com/nikon/d7000.htm

Ja, als Ome Ken het zegt... :roll:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

M@rcel
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door M@rcel » ma dec 13 2010 2:53 pm

Voor velen is de aanschaf van een nieuwe camera stap 1 om te nemen, maar een lichtsterke lens vergroot de kwaliteit veel meer dan een camera. Eigenlijk moet het net andersom zijn: eerst de fotograaf zijn kennis en techniek verbeteren, daarna de lensen en als laatste de camera. Als de ruis echt een probleem is, dan kun je overwegen een lichtsterke kwaliteit lens aanschaffen: een lens is de 'filter' wat de camera ziet. Hoe minder de filter tegenhoudt, des te beter de camera kan ontvangen.

Voor mij is het zo dat mijn D90 in het donker moeite heeft met het nemen van foto's. Dat ligt niet aan de camera, maar onder andere aan de kitlens die nu de beperkende factor is. Als die beperkende factor is opgelost door de aanschaf van een lichtsterke lens en ik vindt het dan nog niet goed, dan overweeg ik om een externe flitser aan te schaffen (vindt foto's met flits over het algemeen niet mooi). Als dan de autofocus mij begint te irriteren qua snelheid, dan overweeg ik om de D400, de verwachte opvolger van de D300s aan te schaffen.

Ik zou me niet vergapen aan de ruis waarden van de camera, maar meer op hoe goed de camera in de basis is: een goede belichtingsmeter en een snelle, accurate auto-focus. Met een lichtsterke lens, waarvan de scherpte ook nog eens beter is, heb je de hogere iso-waarden minder nodig.
PeterWeter schreef:Lees --> http://www.kenrockwell.com/nikon/d7000.htm

Ik ben er zelf ook destijds ingetrapt om de adviezen van Ken op te volgen. Nu weet ik wel beter; wat hij zegt is de halve waarheid en hij spreekt zichzelf regelmatig tegen. Om op te vallen moet hij natuurlijk een ander verhaaltje brengen. Zijn uitgangspositie is zo weinig mogelijk zelf doen en de camera het werk te laten doen.

Een D7000 heeft op papier betere ruisprestaties, maar de autofocus van de D300s is beter in het donker en dat is belangrijker als minder ruis: als er niet scherp gesteld wordt, dan heb je geen foto.

Michelliano
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Michelliano » ma dec 13 2010 2:59 pm

Een klasse hoger?
en wanneer je bij een D7000 een niet-CPU objectief gebruikt? heb je dan ook lichtmeting?
Ik denk dat je moet zeggen dat de D7000 een klasse nieuwer is, niet hoger.....
De D300(s) is al een aantal jaren een dijk van een camera en heeft z'n sporen verdiend.
De D7000 komt wat dat betreft net om de hoek kijken....
groet,
Michel
Laatst gewijzigd door Michelliano op ma dec 13 2010 3:27 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma dec 13 2010 3:00 pm

marspetite schreef:Ik ben er zelf ook destijds ingetrapt om de adviezen van Ken op te volgen. Nu weet ik wel beter; wat hij zegt is de halve waarheid en hij spreekt zichzelf regelmatig tegen. Om op te vallen moet hij natuurlijk een ander verhaaltje brengen. Zijn uitgangspositie is zo weinig mogelijk zelf doen en de camera het werk te laten doen.
Hij zet z'n camera ook altijd op standje vivid. Z'n foto's knallen dan ook altijd van het scherm. Alleen daarom al neem ik hem niet zo serieus. Hoewel ik het wel leuk vind zijn stukjes te lezen. :mryellow:

chocolita

Bericht door chocolita » ma dec 13 2010 4:09 pm

ohoh, heb ik een discussie ontketend met mijn vraag...? Was niet de bedoeling. :roll:
marspetite schreef:Voor velen is de aanschaf van een nieuwe camera stap 1 om te nemen, maar een lichtsterke lens vergroot de kwaliteit veel meer dan een camera. Eigenlijk moet het net andersom zijn: eerst de fotograaf zijn kennis en techniek verbeteren, daarna de lensen en als laatste de camera. Als de ruis echt een probleem is, dan kun je overwegen een lichtsterke kwaliteit lens aanschaffen: een lens is de 'filter' wat de camera ziet. Hoe minder de filter tegenhoudt, des te beter de camera kan ontvangen.
Voor mij is het zo dat mijn D90 in het donker moeite heeft met het nemen van foto's. Dat ligt niet aan de camera, maar onder andere aan de kitlens die nu de beperkende factor is. Als die beperkende factor is opgelost door de aanschaf van een lichtsterke lens en ik vindt het dan nog niet goed, dan overweeg ik om een externe flitser aan te schaffen (vindt foto's met flits over het algemeen niet mooi). Als dan de autofocus mij begint te irriteren qua snelheid, dan overweeg ik om de D400, de verwachte opvolger van de D300s aan te schaffen.
Ben ik het op zich wel mee eens, maar bij mij is het probleem echt de camera. Ik gebruik meestal de Nikkor 50mm f1.4 lens en die kan toch wel als lichtsterk bestempeld worden, toch? En als jij zegt dat je niet tevreden bent over de prestaties van de D90 in het donker, dan neem ik dat serieus mee in mijn overwegingen. Een externe flitser staat ook wel op mn verlanglijstje (SB800), maar liever neem ik foto's met natuurlijk licht. :roll:
Wessel schreef:Evenwel denk ik wel dat de d7000 een goede keuze zal zijn qua camera, en als het prijsverschil van 300 euro geen probleem is een nobrainer tov de d90.
Nou ja, geen probleem... liever besteed ik dat geld aan andere dingen natuurlijk. :mryellow: Maar als het erop aankomt besteed ik liever 1x iets meer en ben ik dan een paar jaar klaar. Ik wil gewoon een goede camera waar ik jaren mee vooruit kan en waar ik niet binnen 2 jaar weer 'uitgegroeid' ben.

PeterWeter
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door PeterWeter » ma dec 13 2010 9:47 pm

Ik denk dat je jouw keuze gemaakt hebt. :wink:

Succes met je aanschaf en de leercurve van de D7000, met het laatste ben ik nu ook bezig.... :roll:
Nikon Z body's met het nodige lichtsterk glaswerk ervoor.

Flickr : http://www.flickr.com/photos/petercdejong/
Facebook : https://www.facebook.com/peter.c.dejong

chocolita

Bericht door chocolita » ma dec 13 2010 9:58 pm

PeterWeter schreef:Ik denk dat je jouw keuze gemaakt hebt. :wink:

Succes met je aanschaf en de leercurve van de D7000, met het laatste ben ik nu ook bezig.... :roll:
Haha! ja, lijkt er idd op dat ik mijn keuze heb gemaakt. Nu nog alleen even genoeg centjes bij elkaar sparen. Ik heb gelukkig geen haast (zolang de D60 het verder nog goed doet), dus het zal wel goed komen. :wink2:

Bedankt voor de info!

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”