D90: Probleem in stand A.

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Plaats reactie
Barts27

D90: Probleem in stand A.

Bericht door Barts27 » ma dec 13 2010 10:53 am

Hallo allemaal,

Ik zit met een probleem en ik begrijp niet wat de camera doet en waarom?

Ik heb heb van het weekend een Nikon SB-700 flitser gekocht. Prima flitser die iets meer een plastic gevoel geeft dan gehoopt.
Ik fotografeer met de 17-55 F/2.8 lens en dan gebeurt er het volgende wat ik niet begrijp.

Het is s' avonds en de sfeerverlichting in de woonkamer is aan. Ik fotografeer met de SB-700 erop. Als ik stand A kies en een diafragma van F/4 instel, kiest de camera een sluitertijd van 1/15. Iso heb ik volgens mij dan ingesteld op 400. Ik kan dan niet meer uit de hand fotograferen. Als ik dan aan de hoofdinstelschijf draai (achterste draaischijf), dan kan ik de sluitertijd (is dit wel sluiterijd) op 50 zetten, maar dan gaat mijn belichtingscompensatie (+/-) naar -4. Waarom is dit. Vervolgens gaat de display knipperen zoals "donker op licht en "licht op donker". Als ik het diafragma dan op f/2.8 zet, wordt mijn sluitertijd niet veel hoger en lukt het me niet om (uit de hand) goede foto's te krijgen. Ik begrijp niet wat de camera feitelijk doet. Kortom het lukt me niet om fatsoenlijke foto's te krijgen in stand A. Moet ik meer doen met de Iso en de belichtingscompensatie?

Ik dacht altijd dat als je een geactiveerde flitser op je camera hebt in stand A, dat je dan met snellere sluitertijden kunt fotograferen bij het ingestelde diafragma als het redelijk donker is de kamer. Hetzelfde met stand S. Met een geactiveerde flitser erop kan je nog snellere sluitertijden hanteren bij een bepaald ingesteld diafragma als het redelijk donker is. Klopt dit, of staat de flitser hier helemaal los van?

Als ik vervolgens stand S of M kies, kan ik prima fotograferen met SB-700 op sluitertijd 60 en diafragma F/2.8. Iso naar ik meen 800 en belichtingscompensatie (+/-) naar +1.

Hopelijk een duidelijk verhaal en kunnen jullie reconstrueren wat er feitelijk gebeurt. Alvast bedankt.

groeten,

Bart
Laatst gewijzigd door Barts27 op ma dec 13 2010 11:07 am, 2 keer totaal gewijzigd.

Johan1025
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: D90: Probleem in stand A.

Bericht door Johan1025 » ma dec 13 2010 11:03 am

L.S.

Afgelopen weekend ook geoefend met de SB700 en wel hoofdzakelijk de flitser niet op de camera maar op diverse plaatsen, getriggerd door de opklap flits. Ik kwam er achter dat als je met 1 flitser werkt die achter het onderwerp gepositioneerd is je een prima uitgelichte achterwand hebt en het onderwerp ronduit slecht belicht is.
Daarom is oefenen en doen erg belangrijk. Ik heb de Aantekeningen van ALE uitgeprint en zal via die lei(ij)ddraad verder uitproberen. :mryellow: :mryellow:

Nu al denk ik dat voor betere foto's ik een 2e flitser nodig ben, en niks kan met mijn sb400 als slave of master.
Flitsen is LEUK
Fuji X Pro - 3 en divers glas :)

M.vr.gr.Johan1025

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma dec 13 2010 11:05 am

In welke stand stuur je de flitser aan Bart? Rear of slow?

Je kan trouwens best met 1/20e of 1/30e fotograferen. De flits bevriest het beeld, en de extra tijd wordt benut om het aanwezige licht de kans te geven de foto minder platgeflitst te maken.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Barts27

Bericht door Barts27 » ma dec 13 2010 11:09 am

Volgens mij heb ik in stand A en flitser ingesteld op i-TTL alleen de optie rode ogen, Rear en "blanco = niets geselecteerd" en beschikbaar. Ik heb Rear gekozen.

In stand S met 1/20e gaat inderdaad goed, maar in stand A doet de camera vreemd als ik aan de hoofd instelschijf ga draaien (pas ik dan sluitertijd aan, of doe ik wat anders), waardoor de belichtingscompensatie naar -4 wordt gezet. Ik begrijp dit niet.

Cookie1397
Clublid
Clublid

Bericht door Cookie1397 » ma dec 13 2010 11:50 am

Net even de SB-900 op mijn D-90 gezet, iso 400 en de a-stand geprobeerd. Fliter op i-ttl en F-4. Kan met de achterste instelring niets veranderen,alleen het diafragma met de voorste. Dat klopt ook want je zit in diafragma voorkeuze en kan je alleen het diafragma aanpassen. Oh ja sluitersnelheid is 1/60 tenzij ik dat zelf verander maar dat gaat niet door aan de tweede instelring te draaien in de a-stand
Nikon Z Z & de maskers

Barts27

Bericht door Barts27 » ma dec 13 2010 11:58 am

Hoi Ed,

dat is inderdaad dus het vreemde. Ik kon gisteren in stand A wel degelijk de achterste instelring draaien. Op het display zag ik zaken veranderen. nu heb ik het vermoeden dat ergens in mijn setup (menu) ingesteld staat (weet niet of dit kan) dat in stand A met de achterste instelschijf de belichtingscompensatie ingesteld kan worden. dit verklaart waarom de belichtingscorrectie opeens op stand -4 stond.

george013

Bericht door george013 » ma dec 13 2010 12:46 pm

Je fotografeert in de A-stand, dwz dat de belichtingsmeter de camerainstellingen bepaald met jouw diafragma als voorkeur. Op het moment dat je een flitser aanmeldt, doet de camera een stap terug om ruimte te maken voor het extra licht dat de flitser geeft. Mijn D80 doet 2 stoppen terug. Weet niet of dat dat in alle omstandigheden zo is.
Probeer maar scherp te stellen op een onderwerp en kijk wat er gebeurd met je instellingen op het moment dat je de flitser opklapt.

Afgezien dat je in de A-mode je sluitertijd niet kunt veranderen, wil je ook je sluitertijd 2 stoppen omhoog brengen terwijl je diafragma maar 1 stop naar beneden kan.

Dat je sluitertijd wel veranderd komt waarschijnlijk door de functie die je aan dat wieltje hebt gegeven. Je diafragma staat vast, je gaat onderbelichten dus de sluiterijd gaat omhoog.

If je nu op het eerste of tweede gordijn flitst maakt voor de belichting niet uit.

Wil je spelen met de sluitersnelheid en vaste diafragma, zul je in de M-stand moeten werken.
George

Cookie1397
Clublid
Clublid

Bericht door Cookie1397 » ma dec 13 2010 12:52 pm

Volgens mij is dat onmogelijk tenzij de camera niet goed funtioneert. Waarschijblijker is dat je de programmaknop per ongeluk op m hebt gezet waarbij je dus zowel het diafragma als wel de sluitersnelheid kan instellen
Nikon Z Z & de maskers

Barts27

Bericht door Barts27 » ma dec 13 2010 1:28 pm

Ik ga nog eens proberen te reconstrueren wat er nu precies gebeurd. Anders reset ik mijn camera instellingen even naar de fabrieksopgave.

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » ma dec 13 2010 2:22 pm

Barts27 schreef:Ik ga nog eens proberen te reconstrueren wat er nu precies gebeurd. Anders reset ik mijn camera instellingen even naar de fabrieksopgave.
"...proberen te reconstrueren" :?:
Je kunt in uitgebreide Exif (in ViewNX of PhotoME of Irfanview of FastStone) toch zien (en met een voorbeeld hier laten zien) wat er precies gebeurd is?
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

Barts27

Bericht door Barts27 » ma dec 13 2010 4:22 pm

Je hebt gelijk Jaap. Het is meer reconstrueren voor mezelf aangezien ik in het menu van mijn camera wil checken of het daar goed staat. Ik vind het namelijk vreemd dat ik in stand A de achterste instelschijf kan draaien en blijkbaar de belichtingscorrectie (+/-) daardoor verandert. Ik wil weten hoe dat kan.

Cookie1397
Clublid
Clublid

Bericht door Cookie1397 » di dec 14 2010 12:51 am

Wat ook nog zou kunnen dat je onder Het persoonlijke instellingen menu > f5 functie instelschijven instellen de hoofd en secundaire instelschijf hebt verwisselt. Dat zou een verklaring kunnen zijn. Anders zou ik het niet meer weten.
Nikon Z Z & de maskers

george013

Bericht door george013 » di dec 14 2010 7:48 am

Blz. 177 van de handleiding. Gebruik van de wieltjes om de EV te corrigeren.
George

Barts27

Bericht door Barts27 » di dec 14 2010 11:37 am

Dank George,

Wat ik zelf ook al dacht, maar niet kon vinden in de manual. :mrgreen:

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”