Ontwikkeling van C-41 gebeurd doorgaans bij 38,3 graden C gedurende 3' 15". Daarna volgen nog een bleek-, fixeer- en stabilisatiebad. Tot slot spoelen in stromend water.
Ik heb deze film ontwikkeld bij 20 graden gedurende een uur zonder een enkele beweging. Daarna de overige baden vooralsnog bij 38 graden C gedurende de voorgeschreven tijden. Het resultaat was een ontwikkelde film met veel te zware negatieven. Dit zou ik kunnen corrigeren met een kortere tijd, maar wellicht ook met een kortere belichting. Dat ga ik verder uitwerken. Pas na het scannen kwam ik er achter dat ik per abuis een oude kleurendiafilm heb gebruikt. Ik heb dus een 10 jaar verlopen kleurendia film (Agfa CT100) gecrossprocessed en ontwikkeld met standontwikkeling. Dat zijn wel erg veel variabelen in één keer om het resultaat juist te kunnen beoordelen.
Ik heb nu een 200 asa kleurnegatieffilm (vers!) volgeschoten op 200, 400 en 800 asa. Toch eens kijken wat het resultaat is bij ontwikkelen in C-41 chemie op 20 graden C gedurende 60 minuten. Wellicht een manier om kleurenfilm te pushen. Hieronder een acht-tal scans van de x-proceste, 10 jaar verlopen kleurendiafilm:

Foto 1

Foto 2

Foto 3

Foto 4

Foto 5

Foto 6

Foto 7

Foto 8
Wordt vervolgd!