Scanner

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
Plaats reactie
Ome Jan
Forumlid
Forumlid

Scanner

Bericht door Ome Jan » vr dec 17 2010 10:13 am

Goedemorgen,

Ik zou graag wat adviezen willen voor het kiezen van een scanner voor het inscannen van oude foto's, wellicht straks ook voor derden.
Daarbij denk ik ook aan de mogelijkheid tot het inscannen van negatieven of dia's.

Uiteraard is er weer te veel aanbod aan scanners zodat men in het bekende bos loopt.

Wie kan mij een kwalitatief goede alleskunner aanraden?

Melliw
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Scanner

Bericht door Melliw » vr dec 17 2010 10:24 am

De absolute aanrader is de Coolscan van Nikon. Niet omdat het een Nikon is maar gewoon op dat het super scanners zijn.
Veel profesionals gebruiken een coolscan.
Duur: je kunt het zo duur maken als je zelf wilt.

Zelf heb ik de V ED, alleen geschikt voor 35mm-formaat. De 9000 is bijvoorbeeld ook geschikt voor 120 spoel enz.
In de prijs zie je dat zeker terug.
Wanneer je genoegen neemt met een iets ouder model coolscan, bijv. de III, en je een beetje geluk hebt kun je voor € 150,- klaar zijn.
E.e.a. is afhankelijk van de accessoires die erbij zitten, zoals automatisch laden, rollen scannen enz.

Scannen is echt een vak arpart, reken maar dat je zeker een middag aan het proberen bent om de juiste instellingen te krijgen. Zeker bij wat oudere film.
Elke film heeft net iets andere instellingen nodig.
BrinksFotografie

I believe that the greatest tool we have as photographer is our own two feet.

gewoon peter

Bericht door gewoon peter » vr dec 17 2010 10:33 am

Hallo "ome `jan", werk zelf al jaren met de alleskunner canon 7000, maar zag nu op de canonsite de 9000F. Meerdere losse negatieven in 1X scannen en toch als losse opnames opslaan, foto's, heb eens als proef 1 10X15 foto (kleurig op zilver) gescand en alles op de hoogste resolutie gescand. Werd een bestand van 80 Mb en was net zo mooi als het origineel. Succes verder met je zoektocht. Groet, Opa peter

Zag na plaatsing dat Willem het had over de coolscanners, absoluut top voor negatief film, maar ik dacht dat je vroeg om een fotoscanner met evt. ook film. Volgens mij maakt Nikon die niet, groet, peter
Laatst gewijzigd door gewoon peter op vr dec 17 2010 10:37 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » vr dec 17 2010 10:34 am

Voor wat betreft film ben ik het met Willem-Jan eens.
Foto's zou je een Epson V500 voor kunnen gebruiken, daarmee kun je ook heel behoorlijk (tot goed) films scannen, alleen geen dia's.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Melliw
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Melliw » vr dec 17 2010 10:40 am

Die coolscans zijn inderdaad alleen negatief en diascanners. Maar ik zou liever het negatief inscannen dan de afdruk.
Of je moet de negatieven niet meer hebben dan wordt het een ander verhaal.
BrinksFotografie

I believe that the greatest tool we have as photographer is our own two feet.

strangeartefact
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door strangeartefact » vr dec 17 2010 11:49 am

Ter aanvulling op de coolscanners.
Let wel op dat pas van de iv/ls-40 het usb scanners zijn. Daarvoor is het scsi interface en grote problemen met win7/vista etc.

Ook mijn coolscan iv werkt onder windows vista en 7 onder 64 bit maar niet out of the box met de nikon scan software.
Het is maar even een tip.

Voor negatieven, tjah coolscans zijn top natuurlijk.

Succes ermee en grts, peter
Bijna leeg hier....

Ome Jan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Ome Jan » vr dec 17 2010 12:03 pm

Je moet je voorstellen dat je een schoenendoos vol krijgt van je oma of een kennis, vol met foto's maar dan ook wat 6x6 negatieven en kleinbeeld negatieven en (ingeraamde) dia's.
Het merendeel (80%) wat ik ga scannen zijn dus foto's in de meest verschillende formaten. Dus ik wil wel een scanner die dit alles kan.

@ melliw inderdaad beter negatieven scannen maar die zijn niet altijd voorhanden.
@ peter ik werk met een PC met Vista 64 bit

strangeartefact
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door strangeartefact » vr dec 17 2010 12:07 pm

Epson v600
canon 9000f

Dat zijn dan goede en wat duurdere betaalbare denk ik, lees eens wat reviews, is echt zat te vinden als je weet welke kant het op moet. Op een anders forum heeft iemand een 700lide canon gekocht en heeft er problemen mee met negatieven. Das dus en goedkopere serie scanner, dus zoek en lees ze!

startpuntje:
http://www.imaging-resource.com/SCAN1.HTM

Peter
Bijna leeg hier....

gewoon peter

Bericht door gewoon peter » vr dec 17 2010 1:10 pm

strangeartefact schreef:Epson v600
canon 9000f

Dat zijn dan goede en wat duurdere betaalbare denk ik, lees eens wat reviews, is echt zat te vinden als je weet welke kant het op moet. Op een anders forum heeft iemand een 700lide canon gekocht en heeft er problemen mee met negatieven. Das dus en goedkopere serie scanner, dus zoek en lees ze!

startpuntje:
http://www.imaging-resource.com/SCAN1.HTM

Peter
Peter bedankt, hele goede site, kende hem nog niet, als ome jan nu nog geen keus kan maken, :D groet, andere peter

Ome Jan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Ome Jan » vr dec 17 2010 1:52 pm

Bedankt beide Peters,

Lekker handig, kiezen tussen twee scanners van 249 euro ;-)
Maar dat gaat wel lukken!

Bedankt voor de snelle respons, blijft altijd sterk punt op dit forum.

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”