Op NikonGear.com zijn er een paar gasten die hun nieuwe 24mm/1.4 en 35/1.4 hebben opengeschroefd om te kijken wat er in zit, m.b.t. de motorische AF overbrengen. Het gaat om kleine mini-motortjes met wat nylon tandwieltjes, die de beweging dan overbrengen op een getande scherpstelring. Geen ringtype motor die als een ring om de hele lenstubus zit zoals bij Canon en enkele andere Nikon lenzen. Voor wie een gebruiker-account daar heeft, kan de plaatjes zien.
De 35/1.4:
http://nikongear.com/smf/index.php?topi ... #msg252593
De 24mm/1.4:
http://nikongear.com/smf/index.php?topi ... #msg252010
Voor de kwaliteit van de overbrengen geeft men wel iets meer op dan over de AF-S motortjes die in andere Nikon zoomlenzen zitten. Bij de 35mm relatief ook nogal wat elektronica rondom de lenstubus (printplaatje met chips en ander gerei). Verder stelt de zogenaamde "weather sealing" niet zoveel voor. Alleen bij de bajonet zit een rubber afdichting zodat contacten droog blijven. Maar bij de scherpstelring e.d. en schakelaar AF/M is er geen enkele extra afdichting. Door de capillaire werking van kieren kan regen zo naar binnen kruipen. Er is ook nauwelijks overlap van de onderdelen.
Alleen de binnekant, de tubus waar lenzen inzitten is van een magnesiumlegering, de buitenkant is gewoon plastic.
In ieder geval waren er al lezers bij, die bij het zien van al die onderdeeltjes de koopbehoefte voor zo'n lens deed temperen, en men meer vertrouwde op de bewezen simpele constructie van oude MF objectieven.