Kompleet zwarte of witte opnamen

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Plaats reactie
Jan en Yuul
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Kompleet zwarte of witte opnamen

Bericht door Jan en Yuul » ma okt 18 2010 3:45 pm

De laatste tijd hebben wij met de D700 een vreemd probleem. Af en toe maakt hij een vrijwel geheel zwarte en soms een witte opname. Van zo'n zwarte hierbij een voorbeeld met exif. Als je heel goed kijkt zie je nog een schimmig beeld. Iemand enig idee? De lens die in dit geval is gebruikt was de 24-70 mm. Deze opname werd gemaakt in een serie waarbij de sluitertijd steeds 1/250 was.

Afbeelding

Groeten,

Jan (en Yuul :D )
Z9, Z7, Z6, D850, D7200 (Yuul), D810, D800E, D700 (Jan), divers glaswerk en een SB-800

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Kompleet zwarte of witte opnamen

Bericht door Léon Obers » ma okt 18 2010 4:10 pm

De EXIF geeft aan een diafragma van Diafragma: f/1.0 en sluitertijd van 1/2000 sec.
Met name de weergave van diafragma: f/1.0 heb ik een sterk vermoeden dat de contacten van de lens niet lekker hun signalen doorgeven. Mogelijk wordt het diafragma helemaal gesloten.
Een andere keer misschien juist helemaal open met een lange sluitertijd (?)
Maak de contacten van camera en lens eens goed schoon. Daarna lens meerdere malen op en van de camera halen.
Ook de camera met de twee knoppen combinatie resetten.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Jan en Yuul
Clublid
Clublid

Bericht door Jan en Yuul » ma okt 18 2010 4:29 pm

Inderdaad Leon, de witte opnamen (we kunnen er zo snel niet een vinden) hadden een relatief lange sluitertijd. Wat ik niet helemaal begrijp is de redenering over het diafragma. Jij spreekt van f/1.0, terwijl mijn exifviewer F/0.0 aangeeft.
Op de camera zelf wordt het als F -- weergegeven. We zullen je raad opvolgen en het resultaat melden. Kan even duren want het probleem doet zich slechts af en toe voor.

Groeten,

Jan (en Yuul :D )
Z9, Z7, Z6, D850, D7200 (Yuul), D810, D800E, D700 (Jan), divers glaswerk en een SB-800

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma okt 18 2010 4:57 pm

Jan en Yuul schreef:Jij spreekt van f/1.0, terwijl mijn exifviewer F/0.0 aangeeft.
Op de camera zelf wordt het als F -- weergegeven.
Wellicht de interpretatie van de EXIF viewer. Klik je geplaatste foto hier op het web aan, en je krijgt een nieuw scherm met de standaard EXIF-gegevens.

Dat je camera F-- aangeeft is precies de weergave die je hebt indien het contact met de CPU van je lens niet goed verloopt (bij slechte contact via de contactpunten).

martinh123
Forumlid
Forumlid

Bericht door martinh123 » do nov 18 2010 8:50 am

Jan en Juul,

Ik herken dit probleem heb er ook (al jaren) last van.
Gebruik een D700 in combinatie met een 24/70 2,8mm lens maar ook met de 70/200 2,8mm.
Heb er hoofdzakelijk last van als we op vakantie zijn in een land waar de luchtvochtigheid hoog is.
We waren in september dit jaar in Hongkong en Macau. Soms had ik er 2 tot 3 maal daag last van.
Wat ik doe is het volgende zet de camera uit en maak de lens los van de camera hij hoeft er niet helemaal af.
Als je hem er weer op zet dan doet hij het weer. Het kan zijn dat je dit een paar maal op een dag moet doen maar het werkt. Maar ja, als je op vakantie bent loop je de hele dag met de camera om de nek.
In Nederland heb ik er (nog) geen last van gehad.
Ik zelf denk dat het met de temperatuur en in combinatie van luchtvochtigheid te maken heeft.

Zelf heb ik niet verder gezocht naar een mogelijke oplossing kijk wel eens op de site van Nikon of zij een update voor de camera hebben die mogelijk dit probleem oplost.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do nov 18 2010 9:25 am

martinh123 schreef: Wat ik doe is het volgende zet de camera uit en maak de lens los van de camera hij hoeft er niet helemaal af.
Als je hem er weer op zet dan doet hij het weer.
Kwestie van de contacten.

Jan en Yuul
Clublid
Clublid

Bericht door Jan en Yuul » do nov 18 2010 6:58 pm

Wij hadden er voor het eerst dit jaar in Portugal last van, niet extreem vochtig... Zoals je kunt zien wonen we ongeveer op de hoek van het Nikon Service Point. We moesten daar toch zijn en hebben de combinatie D700 en 24-70/2,8 ook meteen na laten kijken. Zij hebben, wat Leon al aangaf, de massacontacten gereinigd. Dat is nu 2 weken geleden en sinds die tijd heeft Yuul er geen last meer van. Je zou eerder denken dat droogte het probleem zou verergeren, lijkt me. Vocht zou het contact eerder tot stand brengen. Met het los en weer vast draaien reinig je de contacten natuurlijk ook iets.

Bedankt voor jullie reacties,

Groeten,

Jan en Yuul :D

Pierre

Bericht door Pierre » za dec 18 2010 2:56 am

Hetzelfde effect kreeg ik toen ik een objectief op de D700 zette dat bedoeld was voor de D60.
F-- in het schermpje en compleet zwart.
Dus de camera kan geen diafragmawaarde oppikken.

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”