Van de bijna 500 foto's waren er maar een stuk of 20 redelijk, zie hieronder.
Ik vind ze best leuk, maar geen van allen is echt scherp
Hoe kan ik het aantal scherpe foto's vermeerderen? Welke technieken bevelen jullie aan?

OK, de ISO gaat dus omhoog naar 200 of 400Patrick schreef:Een hond die op je af rent kan je nooit met 1/100 of 1/125e "bevriezen" Je hebt veel snellere sluitertijden nodig.
Ja die had ik wel aan staan.Patrick schreef:Ik zou 'm ook op continue focus zetten.

Ja de sneeuw was echt te blauw, heb het wat warmer gemaakt. Sneeuw blijft wat blauw maar nog meer worden de kleuren van de hond onnatuurlijk.Bob42 schreef:Ik heb me even beperkt tot de bewegingsonscherpte en laat de rest (blauwe sneeuw, scheve horizon, etc) maar even zitten.

Of een groter diafragma. Met welk objectief is dit gemaakt?amateurt schreef:Het belangrijkste is dus eigenlijk dat de sluitertijd echt (fors) omhoog moet, oftewel ISO omhoog.

Het is een Jack Russell 'Black and Tan" met wat kortere poten als jou hond (Daardoor springt 'ie zo leuk door hoge sneeuwGrojan schreef:Het is als of ik naar m'n eigen hond zit te kijken als ik jou hond zie(wat voor ras is het)
Dit heb ik dus echt onderschat, ik betwijfel ook of de 70-300 op f/5.6 met de D80 dit goed lukt, zal minimaal ISO 800 nodig hebben voor 1/1000...Grojan schreef:je sluitertijd is inderdaad veel te langzaam, denk aan maximaal 1/1000 sec en het liefst nog sneller in het geval de hond op je af komt rennen. Maar ik heb wel mijn twijfels of een D80 met een 70-300 dit bij kan houden.
Juist jou eerste foto vind ik fantastisch, zoiets wil ik van ons hondje ook proberen. Ik ga dus maar experimenteren met hogere ISO en kijken of de ruis nog mee valt.Grojan schreef:Wat je kan proberen is je hond van opzij te fotograferen, dan is het makkelijker bij te houden voor de af van je camera en kan je langere sluitertijden gebruiken. Overigens heb ik liever een scherpe foto met wat ruis dan een onscherpe foto zonder ruis en ik zou dus ook op een D80 zeker tot iso 800 gaan.

Met de 70-300 op maximaal diafragma (f/5.6 boven de 100mm)Patrick schreef:Of een groter diafragma. Met welk objectief is dit gemaakt?

Ben nog op zoek naar iemand die de 70-300 wil ruilen tegen een 300mm f/1.4george013 schreef:Ik denk dat je tegen de grensen van je combinatie oploopt.
George