Fotograferen in de sneeuw
- Schoonderbeek
- Forumlid
Fotograferen in de sneeuw
Wie kan mij vertellen wat de beste instellingen zijn om te fotograferen met een D60 in de sneeuw ? ( ISO, WITBALANS, ENZ ).
Alles wordt zo snel blauw.
Ik hoor het wel als iemand tips heeft.
Alles wordt zo snel blauw.
Ik hoor het wel als iemand tips heeft.
Nikon D90 18-105mm, 70-300mm, Sigma 105mm macro, Nikkor AF-S 50mm 1.8 en wat geluk
- Riemke
- Clublid
- Contacteer:
Re: Fotograferen in de sneeuw
De ISO kun je in principe gewoon op 200 houden tenzij het heel erg somber weer is. Witbalans kan ook gewoon op AUTO staan, dat kun je in de RAW converter altijd nog aanpassen.
Wat de belichting betreft moet je altijd iets overbelichten. Je belichtingsmeter raakt nl in de war van al dat wit en ziet dat als grijs. Hoeveel je moet overbelichten is wederom afhankelijk van je lichtomstandigheden. Het varieert van +0,33 tot +1.0 EV.
Wat de belichting betreft moet je altijd iets overbelichten. Je belichtingsmeter raakt nl in de war van al dat wit en ziet dat als grijs. Hoeveel je moet overbelichten is wederom afhankelijk van je lichtomstandigheden. Het varieert van +0,33 tot +1.0 EV.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Witbalans is het beste om het handmatig in te stellen door een foto te maken van alleen sneeuw. Je kunt ook kiezen voor de instelling schaduw. Als je in NEF fotografeert heb je de mogelijkheid om de witbalans naderhand in een bewerkingsprogramma te wijzigen, maar alsnog is het dan aan te raden een zo goed mogelijke witbalans te kiezen.
Foto's met veel wit moeten overbelicht worden ivm de grijswaarde. Gisteren zelf vergeten dat aan te passen met als resultaat dat de foto's aan de donkere kant zijn. Met NEF kan je het nog een beetje redden door in de nabewerking maximaal met +1 de belichting aan te passen, maar in jpeg wordt dat al minder zonder kwaliteitverlies. Het beste is om een paar foto's te maken en dan direct op het scherm van de camera te bepalen hoeveel je moet overbelichten. Als je +0.7 aan houdt zit je gemiddeld aardig goed.
Foto's met veel wit moeten overbelicht worden ivm de grijswaarde. Gisteren zelf vergeten dat aan te passen met als resultaat dat de foto's aan de donkere kant zijn. Met NEF kan je het nog een beetje redden door in de nabewerking maximaal met +1 de belichting aan te passen, maar in jpeg wordt dat al minder zonder kwaliteitverlies. Het beste is om een paar foto's te maken en dan direct op het scherm van de camera te bepalen hoeveel je moet overbelichten. Als je +0.7 aan houdt zit je gemiddeld aardig goed.
Nieuw hier en me nog aan het orienteren, gisteren even op mijn werk aan het spelen geweest met kleine compact Ixus 40.
Eerst op stand auto,

Daarna handmatig ietsjes overbelicht, na een tip!!

Eerste les gaf mij een geslaagd resultaat, weet dat ik nog heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel moet leren maar je moet ergens mee beginnen!!
Eerst op stand auto,

Daarna handmatig ietsjes overbelicht, na een tip!!

Eerste les gaf mij een geslaagd resultaat, weet dat ik nog heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel moet leren maar je moet ergens mee beginnen!!
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
De eerste foto is te blaauw, de witbalans had hierop aangepast moeten worden. Overbelichten maakt geen verschil in de kleur. De andere 2 foto's zijn beter van kleur, omdat het rood van het gebouw een groot deel van de foto bevat en er dus minder wit is.
Klopt ik kreeg een tip om de overbelichting te compenseren, verschil was goed duidelijk ook op foto's waar niet dat gebouw opstaat, maar die staan niet op deze klaptop!
Auto witbalans, daarna in je bewerkingsprog. kleur temp omhoog, en kleurtint minder groen trekken.
Daardoor toont de sneeuw witter.
Wat ook belangrijk is, als je onder een grauwe hemel fotografeert, wordt de sneeuw ook grauw.
Onder een blauwe hemel wordt de sneeuw blauw.
Daardoor toont de sneeuw witter.
Wat ook belangrijk is, als je onder een grauwe hemel fotografeert, wordt de sneeuw ook grauw.
Onder een blauwe hemel wordt de sneeuw blauw.
Witbalanscorrectie in Capture dmv grijspunt. Prikken in de sneeuw. Kan ook dmv van grijspuntcorrectie mbv neutraal sturingspunt. Heb ergens vernomen dat het verschil tussen die twee is dat de laatste ook het groene kanaal verandert en de eerste alleen het rode en blauwe kanaal.
George
George
- Schoonderbeek
- Forumlid
Interessant al die weetje en tips over fotograferen in de sneeuw, ik ga er mee aan de slag zodra ik vakantie heb. ( Nog één dagje
)
Allen bedankt vast.

Allen bedankt vast.
Nikon D90 18-105mm, 70-300mm, Sigma 105mm macro, Nikkor AF-S 50mm 1.8 en wat geluk