Schouderstatief
Schouderstatief
Ik ben op zoek naar een schouder- of borststatief.
Eén heb ik er een tijdje terug gezien, maar dan voor filmapparatuur: de Red Rock Micro Eye Spy Balance.
Een hele mond vol, maar dat kost dan ook een behoorlijke duit: 1044 dollar.
Ik heb hem (denk ik nog steeds) nodig om zonder bewegingsonscherpte te kunnen fotograferen.
Zelfs met 1/4000 trillen mijn handen teveel.
En ik vind het zonde om met deze mooie dagen voor de zoveelste keer thuis te komen met veel onscherpe foto's.
Of het nu door (epilepsie)medicijnen komt of door veel te hoge spierspanning, dat maakt niet uit.
Vandaar dat ik tot nu toe vooral studiowerk doe vanaf statief.
Of kan ik dit probleem met mijn D700 ondervangen door met andere instellingen te fotograferen?
Als ik de foto's in NikonView uitvergroot tot 200 % zijn de meeste gewoon niet scherp.
Eén heb ik er een tijdje terug gezien, maar dan voor filmapparatuur: de Red Rock Micro Eye Spy Balance.
Een hele mond vol, maar dat kost dan ook een behoorlijke duit: 1044 dollar.
Ik heb hem (denk ik nog steeds) nodig om zonder bewegingsonscherpte te kunnen fotograferen.
Zelfs met 1/4000 trillen mijn handen teveel.
En ik vind het zonde om met deze mooie dagen voor de zoveelste keer thuis te komen met veel onscherpe foto's.
Of het nu door (epilepsie)medicijnen komt of door veel te hoge spierspanning, dat maakt niet uit.
Vandaar dat ik tot nu toe vooral studiowerk doe vanaf statief.
Of kan ik dit probleem met mijn D700 ondervangen door met andere instellingen te fotograferen?
Als ik de foto's in NikonView uitvergroot tot 200 % zijn de meeste gewoon niet scherp.
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Re: Schouderstatief
Als zelfs 1/4000 sec. niet strak genoeg meer is, is er geen oplossing om vanuit de hand te fotograferen.Pierre schreef: Zelfs met 1/4000 trillen mijn handen teveel.
......
Lens met VR, maar dat werkt niet meer boven 1/1000 sec. alleen bij langzamere tijden.
Maar een beeld vergroten naar 200% lijkt me wel erg overdreven om te kijken of iets scherp is.
Wat blijft er over met foto's in de hand als je de foto's gewoon print bij de fotohandel op een normaal gangbaar gebruikelijk afdrukformaat?
Vriendelijke groet, Léon Obers
- André
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Ik zou zeggen laat eens een foto zien hier, als je net zoals Leon al zegt, pas onscherpte ziet bij 200% dan stel je misschien gewoon veel te hoge eisen van jezelf. Misschien zit het probleem wel niet in de foto, maar "tussen de oren". Ik ben zelf door mijn extreem snelle ademhaling ook niet bepaald stabiel te noemen en vond daarom per definitie al dat mijn foto's onscherp waren door beweging. Ik ging gewoon echt op zoek naar onscherpte. Andere mensen zagen dit dus niet. Dus nogmaals de vraag, drop hier eens een paar foto's
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip
Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
- a90
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
1/4000e en onscherp door bewegingsonscherpte ? dat bestaat niet, of je zit met een 1800mm of groter objectief uit de hand
Uiteraard, een statief is altijd beter ongeacht de sluitertijd maar het moet toch echt kunnen, zeker boven de 1/800e >
Ik ben erg benieuwd naar een voorbeeld en met name of het geen onscherpte door verkeerde focus betreft, dat verwacht ik veel eerder omdat dit niet afhankelijk is van de sluitertijd.
Uiteraard, een statief is altijd beter ongeacht de sluitertijd maar het moet toch echt kunnen, zeker boven de 1/800e >
Ik ben erg benieuwd naar een voorbeeld en met name of het geen onscherpte door verkeerde focus betreft, dat verwacht ik veel eerder omdat dit niet afhankelijk is van de sluitertijd.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Een schouderstatief lijkt mij in de praktijk niet zo handig. In de oude fotoboeken uit de 50 en 60tiger jaren staan wel zelfbouwvoorbeelden. Meestal in de vorm van een geweerkolf.
Zelf gebruik ik indien echt nodig een 1-been van Manfrotto met kantelkop.
Zelf gebruik ik indien echt nodig een 1-been van Manfrotto met kantelkop.
- Warner
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Hallo,
Misschien is dit wat voor je, hij bevalt mij erg goed. (gebruik hem met een sigma 150-500 en Nikkor 70-200 met 2.0 converter.
Groet,
Warner.
BushHawk BH-320D-ProKit-N3. Verkrijgbaar bij Konijnenberg.
Misschien is dit wat voor je, hij bevalt mij erg goed. (gebruik hem met een sigma 150-500 en Nikkor 70-200 met 2.0 converter.
Groet,
Warner.
BushHawk BH-320D-ProKit-N3. Verkrijgbaar bij Konijnenberg.
Groet, W@rner
NCN-lid NPS-lid
Alles heeft zijn reden.
NCN-lid NPS-lid
Alles heeft zijn reden.
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Tafel- schouderstatief van Leica. Zie het plaatje gebruikt als schouderstatief.
http://en.leica-camera.com/photography/ ... /2200.html
http://en.leica-camera.com/photography/ ... /2200.html
Vriendelijke groet, Léon Obers
Kijk ook eens bij Novoflex:
http://www.novoflex.com/de/produkte/sta ... terstativ/
en bekijk ook de "Anwendungsbeispiele" in de rechterkolom.
Oa hier te koop http://www.fotokonijnenberg.nl/search.h ... ex+pistock
Groet Hans.
http://www.novoflex.com/de/produkte/sta ... terstativ/
en bekijk ook de "Anwendungsbeispiele" in de rechterkolom.
Oa hier te koop http://www.fotokonijnenberg.nl/search.h ... ex+pistock
Groet Hans.
Ik heb me de afgelopen dagen gerealiseerd dat ik vaker bewegingsonscherpte kreeg bij de Canon 20D.
Daarom heb ik mijn instellingen op de D700 nog eens onder de loep genomen en er de nodige veranderingen in aangebracht.
Eerst maar eens verder experimenteren of het niet gewoon mijn (starre) instellingen zijn geweest.
Daarom heb ik mijn instellingen op de D700 nog eens onder de loep genomen en er de nodige veranderingen in aangebracht.
Eerst maar eens verder experimenteren of het niet gewoon mijn (starre) instellingen zijn geweest.