Klassieke dirigent en cellistes ZW
- Cees
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Klassieke dirigent en cellistes ZW
Valt niet veel meer te zeggen, prachtig!
Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Hallo allemaal,
Wel wat overweldigd door de complimenten. Iedereen bedankt. Over de opmerking van Leon, ophelderen foto 1. De foto is behoorlijk gecropped, foto 2 en 3 amper. Foto 1 was met een D80/ISO 400. Opheldering leidt tot teveel ruis bij een groter formaat. Als klein plaatje alhier is het nog wel acceptabel. De 2 cellistes zijn geschoten met een betere camera, amper gecropped. Overigens dacht ik dat je via Flickr makkelijk de grotere afbeeldingen kon bekijken, maar dan moet je geloof ik wel ingelogd zijn. Bij volgende plaatsing zal ik proberen hier rekening mee te houden.
Wel wat overweldigd door de complimenten. Iedereen bedankt. Over de opmerking van Leon, ophelderen foto 1. De foto is behoorlijk gecropped, foto 2 en 3 amper. Foto 1 was met een D80/ISO 400. Opheldering leidt tot teveel ruis bij een groter formaat. Als klein plaatje alhier is het nog wel acceptabel. De 2 cellistes zijn geschoten met een betere camera, amper gecropped. Overigens dacht ik dat je via Flickr makkelijk de grotere afbeeldingen kon bekijken, maar dan moet je geloof ik wel ingelogd zijn. Bij volgende plaatsing zal ik proberen hier rekening mee te houden.
Nou Boudewijn, ik denk dat alles al gezegd is, wat een prachtige serie een genot om naar te kijken.
En wat een heerlijk objectief is toch die 180mm.
Duidelijk nog steeds tevreden mee ook zie ik.
Groetjes Karin
En wat een heerlijk objectief is toch die 180mm.
Duidelijk nog steeds tevreden mee ook zie ik.
Groetjes Karin
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
ISO 400 moet toch meevallen met een D80, zou toch wat meer uitgehaald kunnen worden als je denkt dat het teveel ruis oplevert.B.Olthof schreef:Over de opmerking van Leon, ophelderen foto 1. De foto is behoorlijk gecropped, foto 2 en 3 amper. Foto 1 was met een D80/ISO 400. Opheldering leidt tot teveel ruis bij een groter formaat.
Ik weet niet welke versie Photoshop je gebruikt, maar CS5 en Lightroom 3.3 maken gebruik van dezelfde RAW-converter.
Het is mij al opgevallen dat de ruisonderdrukking van die RAW-converter erg goede resultaten geeft. Een stuk beter dan andere convertors. De kleurstelling ben ik nog niet echt uit, maar met zwart-wit heb je daar niks mee van doen.
Probeer het eens.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- Léon Obers
- Forumlid
Via PB heeft B.Olthof met mij contact gehad m.b.t. de moeilijkheden met het ophelderen van foto 1, en de bezwaren m.b.t. ruis e.d.
Daarop heb ik voorgesteld om eens te bekijken of er niet meer uit te halen valt.
Er is mij een bestand ter beschikking gesteld, en ik ben ermee aan de gang gegaan.
De foto is behoorlijk onderbelicht, iets van 2,5 stops. Dat is wel heel erg veel om er dan nog zonder artifacten iets fatsoenlijks uit te krijgen met een D80.
De ruis wordt enorm versterkt. Maar het is ook wel weer een uitdaging om te kijken waar de grenzen liggen.
Ik heb er sowieso niet voor gekozen om in Capture NX2 te werken, want de ruisonderdrukking is daarvan niet goed genoeg.
Het bestand heb ik in Phostoshop CS5 bewerkt, die zoals eerder aangegeven erg goede ruisonderdrukking heeft in zijn RAW-convertor.
Van het resultaat daaruit, nog eens een lichte mate van ruisonderdrukking toegepast met behulp van een ruis-onderdrukkingsplugin, Neat Image.
Die ik dan ook op een zodanige wijze heb toegepast dat bijna hoofdzakelijk ruisonderdrukking in de donkere partijen plaats vindt.
Dan nog wat kleine plaatselijke correcties op helderheid en contrast en een minimale warme-toonwaarde omzetting (RGB).
Er valt met meer tijd nog wel meer uit te halen voor de finesses, maar dat heb ik achterwege gelaten, en dan krijg je het volgende resultaat:
De ruis valt bij dit kleine formaat in het geheel niet meer op,
en denk dat het bewerkte full res. bestand goed genoeg is om ook daar afdrukken van te laten maken.

Hier het origineel:

Daarop heb ik voorgesteld om eens te bekijken of er niet meer uit te halen valt.
Er is mij een bestand ter beschikking gesteld, en ik ben ermee aan de gang gegaan.
De foto is behoorlijk onderbelicht, iets van 2,5 stops. Dat is wel heel erg veel om er dan nog zonder artifacten iets fatsoenlijks uit te krijgen met een D80.
De ruis wordt enorm versterkt. Maar het is ook wel weer een uitdaging om te kijken waar de grenzen liggen.
Ik heb er sowieso niet voor gekozen om in Capture NX2 te werken, want de ruisonderdrukking is daarvan niet goed genoeg.
Het bestand heb ik in Phostoshop CS5 bewerkt, die zoals eerder aangegeven erg goede ruisonderdrukking heeft in zijn RAW-convertor.
Van het resultaat daaruit, nog eens een lichte mate van ruisonderdrukking toegepast met behulp van een ruis-onderdrukkingsplugin, Neat Image.
Die ik dan ook op een zodanige wijze heb toegepast dat bijna hoofdzakelijk ruisonderdrukking in de donkere partijen plaats vindt.
Dan nog wat kleine plaatselijke correcties op helderheid en contrast en een minimale warme-toonwaarde omzetting (RGB).
Er valt met meer tijd nog wel meer uit te halen voor de finesses, maar dat heb ik achterwege gelaten, en dan krijg je het volgende resultaat:
De ruis valt bij dit kleine formaat in het geheel niet meer op,
en denk dat het bewerkte full res. bestand goed genoeg is om ook daar afdrukken van te laten maken.

Hier het origineel:

- weimaraner
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Zou ik niet weten wat ik er verder nog over kan zeggen; super! 

-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Prima bewerking Leon! Mooi voorbeeld van een geslaagde aanpassing.
- Gabees
- Forumlid
- Contacteer:
erg mooi.
Hele goede omzetting naar zwartwit en zooooo lekker scherp!
Hele goede omzetting naar zwartwit en zooooo lekker scherp!

Hallo Léon,
Bedankt voor deze uiterst leerzame shop-sessie. Het is mooi om te zien waar hier de technische grenzen liggen. Dat heb je perfect tot in detail gedaan. Het bevestigt, cliché, dat een goed negatief het belangrijkste is. Voor mijzelf is het een bevestiging dat ik ongeveer de juiste aanpak hanteer bij het oppoetsen. Als ik nu inhoudelijk naar de bewerkte foto kijk, vind ik met name het gezicht/haar geslaagd. Het jasje en achtergrond, hoewel technisch goed gedaan, zou ik niet ophalen. Het leidt af van de kern van de dirigent, zijn gezicht en handen, en maakt de foto minder abstract. Maar daar was deze sessie verder niet voor bedoeld.
Mijn complimenten aan dit fantastische forum. Mede door input vanuit dit forum heb ik vorig jaar gekozen voor een 180/2.8. En nu heb ik veel geleerd over fotobewerking, waar ik weer goed mee vooruit kan.
Léon nogmaals bedankt en hele plezierige feestdagen.
Boudewijn.
Bedankt voor deze uiterst leerzame shop-sessie. Het is mooi om te zien waar hier de technische grenzen liggen. Dat heb je perfect tot in detail gedaan. Het bevestigt, cliché, dat een goed negatief het belangrijkste is. Voor mijzelf is het een bevestiging dat ik ongeveer de juiste aanpak hanteer bij het oppoetsen. Als ik nu inhoudelijk naar de bewerkte foto kijk, vind ik met name het gezicht/haar geslaagd. Het jasje en achtergrond, hoewel technisch goed gedaan, zou ik niet ophalen. Het leidt af van de kern van de dirigent, zijn gezicht en handen, en maakt de foto minder abstract. Maar daar was deze sessie verder niet voor bedoeld.
Mijn complimenten aan dit fantastische forum. Mede door input vanuit dit forum heb ik vorig jaar gekozen voor een 180/2.8. En nu heb ik veel geleerd over fotobewerking, waar ik weer goed mee vooruit kan.
Léon nogmaals bedankt en hele plezierige feestdagen.
Boudewijn.
- Léon Obers
- Forumlid
Ik snap je achterliggende gedachte. Mensen hebben onderling een meer variabele visie in de uitdrukkingskracht en dan kom je op dit soort gevoelsmatige verschillen. (Gelukkig maar anders zou iedereen tot hetzelfde resultaat komen en zou er slechts ruimte zijn voor maar één oplossing die voldoet).B.Olthof schreef:Als ik nu inhoudelijk naar de bewerkte foto kijk, vind ik met name het gezicht/haar geslaagd. Het jasje en achtergrond, hoewel technisch goed gedaan, zou ik niet ophalen. Het leidt af van de kern van de dirigent, zijn gezicht en handen, en maakt de foto minder abstract.
Met het zo donker houden van een jasje als je eigen eerste weergave, krijg je IMO grafisch gezien "zwevende handen" en een "zwevend hoofd". Daar ontbreekt in mijn visie -cru uitgedrukt- de samenhang van een lichaam. Dat is iets wat ikzelf ten allen tijde wil vermijden. Mijn aanpak is wellicht weer wat erg helder voor het jasje, het zou donkerder kunnen met toch voldoende "aanwezigheid". De waarheid ligt wellicht ergens in het midden. Maar ik heb ook bewust de grens opgezocht. (Zie de opmerking helemaal onderaan dit bericht m.b.t. het nog zelf aanpassen).
Verder is mijn bewerking ook meer toegespitst op een weergave die ook in offset of krant nog goed te drukken is, zonder dat de nog net aanwezige details die bij jouw versie nog miniem aanwezig zijn, daarbij hoogstwaarschijnlijk helemaal gaan weglopen. Dat heeft dan weer te maken met mijn fotografische achtergrond door de jaren heen.
Dat de de achtergrond in de foto nu ook lichter is (met een lichte baan boven de handen), komt doordat ik de donkere partijen als geheel lichter heb gemaakt. Ik kan me voorstellen dat je dat juist weg wil hebben (hoewel enige relatie met de ruimte de foto zelf ook meer ruimtelijkheid geeft, hoe miniem ook). Met name de lichtere ronde vlek net naast de neus/mond van de dirigent stoort me dan wel. Maar dat ging me te ver om daar zoveel tijd in te steken omdat ook nog allemaal weg te gaan poetsen.
Met de 16 bits full res versie die ik nog voor je op mijn server heb staan kun je de versie downloaden met een aantal lagen. Dan is het erg gemakkelijk de correctie tussenlagen (die met die curven) te veranderen, de "oogjes" van de andere lagen even uit te schakelen zodat je enkel de onderste laag ziet, de helderheid met een curve aan te passen, de andere lagen dan weer in te schakelen en de laag met een meer donker jasje naar de bovenlaag te poetsen op een helderheid die jij prettig vind. Even kijken welke laag wel en geen effect heeft op het geheel, anders vanuit de enkele versie zelf een laag maken die donkerder is en voor dat deel van het jasje naar de lichtere versie poetsen.
Je hebt in ieder geval een versie die in goede kwaliteit (met nog aanvaardbare ruis) licht genoeg is. Donkerder kun je het altijd maken. Experimenteer er eens mee.
Ook fijne Kerstdagen (en eenieder op het forum).
- FreeWilly
- Forumlid
Zeer mooie correctie Léon, dit is de moeite waard om even zelf te proberen en dit zal ik zeker doen.
Prettige feestdagen…
Prettige feestdagen…
Foto's zijn Copyright © - Nikon: D4 - AFS-85/1.4G - 135/2D DC - Mikro AFS-105/2.8G - 14-24/2.8 - 24-120/4 VRII - 24-70/2.8 - 70-200/2.8 VRII - AFS-300/2.8 IF - TC-20EIII - SB-800 - SB-910