Ok goede tip!Léon Obers schreef:Het is door veel gebruikers ook een verkeerde wijze van interpreteren als ze naar het gefotografeerde beeld op een computerscherm kijken.Pimhoekzema schreef: Echter, ik kom van een D70s en om eerlijk te zijn (triest maar waar) vond ik de foto's van de D70 scherper en minder "korrel" dan van de D90.
Vergroten ze het beeld naar 100% en zien daarin dan nauwelijks verschil met wat ze eerst hadden.
Echter in het geval van een D70 zit je dan naar een beeld te kijken wat als geheel slechts de helft zo groot is als van een D90.
De D70 heeft ongeveer de helft van het aantal pixels van wat een D90 heeft. Nominaal een afdruk op 300dpi is de afdruk van een D70 dan de helft kleiner dan die van een D90.
Vergelijk het met vroeger een negatiefje van een half kleinbeeldcamera of een volle (normale) kleinbeeldcamera en je stopt ze in de vergroter en vergroot een afdruk 10x lineair. In het ene geval heb je dan een afdruk van 18x24 cm in het andere geval 24x36cm. Per vierkante centimeter bekeken in dezelfde kwaliteit. Geeft mij dan maar dan maar het formaat wat in dezelfde kwaliteit een vergroting oplevert van 24x36cm.
Dus met afdrukken zie je het pas, aha! En 1/400e is goed? Dank je wel!