Beste leden. Af en toe bezoek ik deze site en lees hier het één en ander met plezier. Nu ik een vraag heb heb ben ik lid geworden en zou graag willen weten of datgene wat ik nu meemaak normaal is of niet.
Ik ben ik het bezit van een D90 met de 16-85 VR lens. Ik fotografeer op diverse standen waaronder de AUTO stand die vooral door mijn vrouw en kinderen gebruikt wordt. Alles gaat vanzelf vandaar.
Nu met kerst om een uur of 12:00 zitten we binnen met redelijk wat lichtinval. In de auto stand worden foto's genomen. Het viel mij op dat er de ene keer wel een flits en de andere keer geen flits af ging. Tevens viel het me op dat de personen die op de foto stonden bewegingsonscherpte hadden. Na controle bleek de sluitertijd op bijvoorbeeld 1/20 of 1/25 te staan. De flits is niet afgegaan. Soms opeens dan klapt de flitser open en krijg ik de foto op 1/60. Nu vraag ik mij af hoe het nu precies zit met flitsen op de Auto stand. In mijn beleving ging de camera namelijk altijd net als mijn oude D70 zodra de sluitertijd onder de 1/60 kwam over op flitsen. Wat mij opvalt is dat op stand 16MM flitst de camera altijd als ik inzoem over de 50MM dan is het de ene keer wel en de andere keer niet. Tevens was het volgens mij zo dat als ik bijvoorbeeld inzoem binnen op de kerstboom bijvoorbeeld naar stand 85MM er gewoon een flits komt.
Ik ben zojuist langs de technische dienst gegaan van de winkel waar ik de camera gekocht heb. Daar is hij getest door het maken van een aantal fotos op 16MM dit ging goed. Dus ik neem de camera over en zoom in naar ongeveer 60mm en laat zien dat de flits niet open klapt. Volgens hem is dit normaal want de flitser is te klein hij kan het onderwerp niet belichten (afstand 2 meter) kiest voor niet flitsen en dus voor een langere sluitertijd. Ik geef aan dat de camera volgens mij als hij onder de 1/60 komt de flitser ingeschakeld zou moeten worden. Volgens man van de technische dienst is dit niet zo en kan de fliter het gewoon niet aan. Ik stel voor de ISO te verhogen zodat de flitser minder hoeft te leveren. Goed plan dus ziet iso op 800 en flitser komt niet up. Dus volgens man van technische dienst kan de flitser het nog steeds niet aan.
Kan iemand mij vertellen of ik het mis heb of dat de man van de technische dient het goed heeft.
Vriendelijke groet Paul
Probleem D90 Autostand Flitsen
- Cees
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Probleem D90 Autostand Flitsen
Het is moeilijk om zó een antwoord te geven op je vraag.
Ik houd niet zo erg van de 'pretstanden', zou het toestel eerder op de 'P' zetten, kun je zelf bepalen wanneer je wel en wanneer je niet flitst.
Welkom op het forum overigens.
Ik houd niet zo erg van de 'pretstanden', zou het toestel eerder op de 'P' zetten, kun je zelf bepalen wanneer je wel en wanneer je niet flitst.
Welkom op het forum overigens.
Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Hallo
Doet hij dit ook met een ander opjectief. Je zou evt de contactpunten eens schoonmaken . misschien dat helpt.
En wat Cees al schreef...Zet hem op P en kijk wat hij dan doet.
Verder lijkt het me geen man voor de technische afdeling.
Ik heb een D90 met 18-105 en deze flitst op alle afstanden.
Groet Kroontje
Doet hij dit ook met een ander opjectief. Je zou evt de contactpunten eens schoonmaken . misschien dat helpt.
En wat Cees al schreef...Zet hem op P en kijk wat hij dan doet.
Verder lijkt het me geen man voor de technische afdeling.
Ik heb een D90 met 18-105 en deze flitst op alle afstanden.
Groet Kroontje
- Germay
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Als je een DSLR camera hebt moet je je gaan verdiepen in de vele mogelijkheden die de camera rijk is om nog mooiere platen te schieten, en nooit meer de (groene) pretstand(en) meer gebruiken,daar heb je geen digitale reflex voor gekocht.Ga anders over op een compact die denkt voor je en heb je deze sores ook niet meer.Of anders De P stand die al eerder is vermeld in dit topic.Succ6.
Wat ik eerst NIKON probeer ik nu te verbeteren.
Met een vriendelijke groet,
Gert.
Camera D7000,en tig lichtsterk glaswerk hangend aan de Black-Rapid.
Met een vriendelijke groet,
Gert.
Camera D7000,en tig lichtsterk glaswerk hangend aan de Black-Rapid.
Hallo Het gaat hier om de flitser die wel of niet goed werkt.
Niet over hoe men de camera instelt. De P is er alleen bij gehaald om te kijken hoe de flitser het daar op doet.
Groet Kroontje
Niet over hoe men de camera instelt. De P is er alleen bij gehaald om te kijken hoe de flitser het daar op doet.
Groet Kroontje
- Franklin
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Hallo Paul,
Welkom op het forum van de NCN.
Met betrekking tot je vraag:
Er zijn op de D90 twee automatische standen namelijk de stand "auto" en de "P" stand.
In de groene stand "auto" zal de flitser automatisch opengeklapt worden zodra de camera dit noodzakelijk acht. Dit is de volautomatische stand waaraan je zelf niets kunt aanpassen (Zeg maar de compactcamera stand)
In de stand "P" zal de flitser nooit vanzelf openklappen. Dit gebeurt alleen wanneer de knop aan de linkerkant, bovenzijde, van het flitshuis wordt ingedrukt. In deze stand kun je namelijk ook wat (beperkt) aan de belichting regelen met de instelwielen.
Ga voor je zelf eens na of je niet op de "P" stand hebt gewerkt en al dan niet per ongeluk de flitsknop hebt ingedrukt.
Succes,
Franklin.
Welkom op het forum van de NCN.
Met betrekking tot je vraag:
Er zijn op de D90 twee automatische standen namelijk de stand "auto" en de "P" stand.
In de groene stand "auto" zal de flitser automatisch opengeklapt worden zodra de camera dit noodzakelijk acht. Dit is de volautomatische stand waaraan je zelf niets kunt aanpassen (Zeg maar de compactcamera stand)
In de stand "P" zal de flitser nooit vanzelf openklappen. Dit gebeurt alleen wanneer de knop aan de linkerkant, bovenzijde, van het flitshuis wordt ingedrukt. In deze stand kun je namelijk ook wat (beperkt) aan de belichting regelen met de instelwielen.
Ga voor je zelf eens na of je niet op de "P" stand hebt gewerkt en al dan niet per ongeluk de flitsknop hebt ingedrukt.
Succes,
Franklin.
D850; D500; MB-D18; MB-D17; AF-S 14-24/2.8, AF-S 24-70/2.8; AF-S 70-200/2.8; AF-S 200-500/5.6E ED VR; AF-S 105/2.8 Micro; AF-D 50/1.8: AF-D 85/1.8; PC Nikkor 35/2.8; TC-14E III; SB-900; Nikon 1: 1J4; 10-30/3.5-5.6; FT-1
Iedereen alvast bedankt voor de snelle reakties.
Het objectief zit ik ook aan te denken. Mijn schoonvader heeft de D3100 met een 18-55 lens ik ga die eens gebruiken om het e.a. uit te sluiten.
Ikzelf gebruik zelf nooit de groene AUTO stand. Deze stand is bedoeld voor mijn vrouw en kinderen. Zelf gebruik ik binnen de CL-4 Metz om de M stand. Bevalt prima.
Het probleem waar ik tegenaan loop is dat in mijn beleving er nooit foto's gemaakt worden op de groene autostand met lage sluitertijden dit omdat de minimale 1/60 zou moeten zijn.
Antwoord van Kroontje over contacten objectief ga ik na. Tevens fijn om te weten dat jij op alle standen gewoon kunt flitsen. Zo zou het volgens mij inderdaad moeten zijn.
Dank jullie voor de input ik ga morgen weer verder.
Het objectief zit ik ook aan te denken. Mijn schoonvader heeft de D3100 met een 18-55 lens ik ga die eens gebruiken om het e.a. uit te sluiten.
Ikzelf gebruik zelf nooit de groene AUTO stand. Deze stand is bedoeld voor mijn vrouw en kinderen. Zelf gebruik ik binnen de CL-4 Metz om de M stand. Bevalt prima.
Het probleem waar ik tegenaan loop is dat in mijn beleving er nooit foto's gemaakt worden op de groene autostand met lage sluitertijden dit omdat de minimale 1/60 zou moeten zijn.
Antwoord van Kroontje over contacten objectief ga ik na. Tevens fijn om te weten dat jij op alle standen gewoon kunt flitsen. Zo zou het volgens mij inderdaad moeten zijn.
Dank jullie voor de input ik ga morgen weer verder.