Iemand nog tips?? bedankt alvast en groet, peter
1 rond 10 uur in de ochtend.

2 de midwinterhoornblazer

3 dochter

4 kleindochter

Wat bedoel je daarmee Luc? Diafragma op bv 5.6, dan ook DC op 5.6? Maar: R(ear) of F(ront)?Skippy schreef:...De DC-functie werkt het beste/mooiste als je de gekozen waarde gelijk zet aan het gekozen diafragma. ....
Inderdaad Marten, en Front of Rear al naar gelang of je de voorgrond- of achtergrondonscherpte wil benadrukken.Marten schreef:Wat bedoel je daarmee Luc? Diafragma op bv 5.6, dan ook DC op 5.6? Maar: R(ear) of F(ront)?Skippy schreef:...De DC-functie werkt het beste/mooiste als je de gekozen waarde gelijk zet aan het gekozen diafragma. ....
(135 mm DC)
Jan, volkomen gelijk. Vergat bij de hoornblazer m'n f terug te zetten. Verder staat m'n iso op automatisch (en werkt op bijna alles ((98%)) goed), tot 1/60 sec, daarna omhoog. Verder de scherpstelling en de defocusschijf, daar zit hem nu de bottleneck, Ik kan geen logica ontdekken in het geheel. Ook het instellen van de front/cq backfocus heb ik nog niet gevonden voor dit objectief. Misschien nog iemand wat tips? groet, peterGrojan schreef:Hallo Peter,
Dat is mooi objectief wat je gebruikt alleen begrijp ik je instellingen niet helemaal, en dan met name bij de portretfoto's, misschien gebruik je een statief maar dan nog kan je beter wat kortere sluitertijden gebruiken.
De hoornblazer S 1/40, A f10, waarom f10, f4 lijkt mij hier ook prima en was je sluitertijd een stuk sneller geweest.
Je dochter, S 1/60 bij iso 200, als je hier iso 800 had gebruikt was je sluitertijd een stuk sneller geweest, het zelfde geld ook voor de foto van je kleindochter.
Als je uit de hand fotografeert zou ik maximaal 1/160 aanhouden bij dit objectief, maar ook vanaf statief liever iets kortere sluitertijden.
Verder lijkt je scherpstelling wat te ver naar voren te liggen, zogenaamde frontfocus, goed te zien bij je kleindochter bij wie het puntje van de neus en de wenkbrauwen wel scherp zijn maar de ogen net buiten de scherpte liggen, het is niet veel en dit kan je per objectief afstellen op je D700.
Overigens wel een mooie foto van je kleindochter waar je ook goed kan zien hoe mooi dit objectief presteert in de onscherpe delen van de foto.
Groeten Jan
Peter, voor de DC-instelling zie mijn tip boven. Qua belichtinginstellingen is dit een objectief als alle andere, gewoon instellen zoals je gewend bent. Wel zet ik vaak in de camera de minimale sluitertijd bij Auto Iso-instelling op minimaal het brandpunt van het gebruikte objectief (zoals Grojan al opgemerkt heeft). Dit om bewegingsonscherpte te voorkomen, met je D700 kun je makkelijk in de hoge iso's schieten.gewoon peter schreef:Jan, volkomen gelijk. Vergat bij de hoornblazer m'n f terug te zetten. Verder staat m'n iso op automatisch (en werkt op bijna alles ((98%)) goed), tot 1/60 sec, daarna omhoog. Verder de scherpstelling en de defocusschijf, daar zit hem nu de bottleneck, Ik kan geen logica ontdekken in het geheel. Ook het instellen van de front/cq backfocus heb ik nog niet gevonden voor dit objectief. Misschien nog iemand wat tips? groet, peterGrojan schreef:Hallo Peter,
Dat is mooi objectief wat je gebruikt alleen begrijp ik je instellingen niet helemaal, en dan met name bij de portretfoto's, misschien gebruik je een statief maar dan nog kan je beter wat kortere sluitertijden gebruiken.
De hoornblazer S 1/40, A f10, waarom f10, f4 lijkt mij hier ook prima en was je sluitertijd een stuk sneller geweest.
Je dochter, S 1/60 bij iso 200, als je hier iso 800 had gebruikt was je sluitertijd een stuk sneller geweest, het zelfde geld ook voor de foto van je kleindochter.
Als je uit de hand fotografeert zou ik maximaal 1/160 aanhouden bij dit objectief, maar ook vanaf statief liever iets kortere sluitertijden.
Verder lijkt je scherpstelling wat te ver naar voren te liggen, zogenaamde frontfocus, goed te zien bij je kleindochter bij wie het puntje van de neus en de wenkbrauwen wel scherp zijn maar de ogen net buiten de scherpte liggen, het is niet veel en dit kan je per objectief afstellen op je D700.
Overigens wel een mooie foto van je kleindochter waar je ook goed kan zien hoe mooi dit objectief presteert in de onscherpe delen van de foto.
Groeten Jan
Het is mij toch nog niet helemaal duidelijk.Skippy schreef:..Inderdaad Marten, en Front of Rear al naar gelang of je de voorgrond- of achtergrondonscherpte wil benadrukken.
1/60e Is voor dit objectief zonder steun echt te langzaam hoor!gewoon peter schreef:Jan, volkomen gelijk. Vergat bij de hoornblazer m'n f terug te zetten. Verder staat m'n iso op automatisch (en werkt op bijna alles ((98%)) goed), tot 1/60 sec, daarna omhoog.
Camera + nabewerking PatrickPatrick schreef:En van je camera. ISO 6400...