Afstandbediening
- WimPieneman
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Afstandbediening
Beste lezer, wie heeft ervaring met één van onderstaande afstandbediening;
- Nikon ML-3IR Remote Control Set
- Nikon ML-2IR Remote Control Set
Eén van beide sets wil ik gebruiken voor moeilijk te benaderen objecten en ter voorkoming van vibraties bij het maken van close-ups.
B.v.D. Padré
- Nikon ML-3IR Remote Control Set
- Nikon ML-2IR Remote Control Set
Eén van beide sets wil ik gebruiken voor moeilijk te benaderen objecten en ter voorkoming van vibraties bij het maken van close-ups.
B.v.D. Padré
Met vriendelijke groet,
Wim Pieneman
Wim Pieneman
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
- WimPieneman
- Clublid
- Contacteer:
-
OnlineReneG
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Afstandbediening
(Edit: Volgende keer beter lezen, het ging niet over de ML-L3 maar de ML-3). 
Ik heb de ML-3 nooit gebruikt dus daar kan ik je niet mee helpen, maar een (goedkoper) alternatief dat ik zelf heb aangeschaft na een tip van een NCN lid is de Hahnel Giga T-Pro. Die is de helft van de prijs van de ML-3 en werkt uitstekend op de D300s.
De Giga T-Pro is volledig programmeerbaar (bulb, series, sequences, etc.) maar ook radiografisch. Je hebt dan geen 'line of sight' nodig zoals bij IR. Je kunt hem dus ook 'om de hoek' of op langere afstanden gebruiken. Ik heb op een ander forum gelezen dat iemand op een mooie zomerdag zijn camera had opgesteld bij een vogelhuisje met voer. Zelf zat hij 10 meter verderop in zijn huiskamer op afstand foto's te maken. De ontvanger zet je overigens in de flitsschoen (of hang je aan je statief als je dat niet wilt). De zender is een compacte afstandsbediening.
Ik ga niet (meer) zo snel merkvreemd, maar over de Giga T-Pro ben ik dus erg te spreken. Ik gebruik hem altijd als ik vanaf statief werk (en dat is de laatste tijd zeer regelmatig), ook als ik er zelf achter sta. Je hebt dan in ieder geval geen trillingen bij closeups etc. Ik gebruik het vooral bij nachtfotografie, macro etc.
PS: Wat de ML-3 wel schijnt te hebben is de mogelijkheid om hem te laten fotograferen als er iets tussen de ontvanger en de zender loopt (zoals een dier), als een soort 'trigger', maar ik weet niet of je dat zoekt/nodig hebt. Ik lees wel in reviews dat hij dusdanig traag reageert dat je er niet zoveel aan hebt, maar of het waar is weet ik niet. Verder werkt IR in bepaalde lichtomstandigheden ook niet echt lekker volgens de reviewers. Dat is bij radiografische bediening een stuk minder problematisch.

Ik heb de ML-3 nooit gebruikt dus daar kan ik je niet mee helpen, maar een (goedkoper) alternatief dat ik zelf heb aangeschaft na een tip van een NCN lid is de Hahnel Giga T-Pro. Die is de helft van de prijs van de ML-3 en werkt uitstekend op de D300s.
De Giga T-Pro is volledig programmeerbaar (bulb, series, sequences, etc.) maar ook radiografisch. Je hebt dan geen 'line of sight' nodig zoals bij IR. Je kunt hem dus ook 'om de hoek' of op langere afstanden gebruiken. Ik heb op een ander forum gelezen dat iemand op een mooie zomerdag zijn camera had opgesteld bij een vogelhuisje met voer. Zelf zat hij 10 meter verderop in zijn huiskamer op afstand foto's te maken. De ontvanger zet je overigens in de flitsschoen (of hang je aan je statief als je dat niet wilt). De zender is een compacte afstandsbediening.
Ik ga niet (meer) zo snel merkvreemd, maar over de Giga T-Pro ben ik dus erg te spreken. Ik gebruik hem altijd als ik vanaf statief werk (en dat is de laatste tijd zeer regelmatig), ook als ik er zelf achter sta. Je hebt dan in ieder geval geen trillingen bij closeups etc. Ik gebruik het vooral bij nachtfotografie, macro etc.
PS: Wat de ML-3 wel schijnt te hebben is de mogelijkheid om hem te laten fotograferen als er iets tussen de ontvanger en de zender loopt (zoals een dier), als een soort 'trigger', maar ik weet niet of je dat zoekt/nodig hebt. Ik lees wel in reviews dat hij dusdanig traag reageert dat je er niet zoveel aan hebt, maar of het waar is weet ik niet. Verder werkt IR in bepaalde lichtomstandigheden ook niet echt lekker volgens de reviewers. Dat is bij radiografische bediening een stuk minder problematisch.
Spul waarmee je foto's maakt...
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Radiografisch camera bedienen als ook flitsers met 3 ontvangers:
Hier op NCN: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... =5&t=29545
Op E-bay:
http://shop.ebay.nl/i.html?_nkw=RF+602+ ... m270.l1313
Goedkoper als je slechts 1 of 2 ontvangers wilt:
Hier op NCN: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... =5&t=29545
Op E-bay:
Goedkoper als je slechts 1 of 2 ontvangers wilt:
Vriendelijke groet, Léon Obers
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Ik zou zeker voor de Hahnel Giga T Pro gaan , de nikon is met infro rood en zelf heb ik daar slechte ervaring mee.
Er hoeft maar iets tussen te staan o.i.d. en het werkt al niet meer , ook als je op de achterkant van de camera richt
weigert ie dienst.
Misschien zit ik ernaast maar het model wat ik had ligt hier nog ergens te verstoffen.
groet ruud
Er hoeft maar iets tussen te staan o.i.d. en het werkt al niet meer , ook als je op de achterkant van de camera richt
weigert ie dienst.
Misschien zit ik ernaast maar het model wat ik had ligt hier nog ergens te verstoffen.
groet ruud
- Cookie1397
- Clublid
Heb zelf de Giga T Pro al een flinke tijd, werkt perfect en zoals Rene schrijf volledig programmeerbaar en radiografisch i.p.v. infrarood. Buiten een bereik van p.m. 100 meter. En "maar " € 80,00
Nikon Z Z & de maskers
Ik heb een ML-3 bij een D300. Niets mis mee, beetje prijzig en alle nadelen van IR. Bereik is max 8 m, twee kanalen beschikbaar. Ik gebruik hem niet zo vaak. Je hebt een aparte ontvangerkop, die je wel kunt richten, maar ook ergens in/ op moet plaatsen, bv de flitsschoen, of een losse flitsschoen op een draadeind. Daar is de mogelijkheid van een lichtsluis: als de IR zender op de ontvanger wordt gericht en iets onderbreekt die IR lichtbundel, wordt er een foto gemaakt. Selectiviteit is niet zodanig dat je bv insecten zou kunnen "vangen"; mogelijk kun je met afscherming iets meer doen; heb ik niet mee geëxperimenteerd.
De ontvangerkop trekt zijn stroom uit de camera-accu, kop moet je ook apart uitzetten. De zender loopt op twee AAA batterijen of NIMH.
Groet Hans.
De ontvangerkop trekt zijn stroom uit de camera-accu, kop moet je ook apart uitzetten. De zender loopt op twee AAA batterijen of NIMH.
Groet Hans.
- WimPieneman
- Clublid
- Contacteer:
Mannen bedankt voor jullie reacties, ik heb net de Hahnel Giga T Pro gekocht.
Nogmaals bedankt en een fijne jaarwisseling.
Groet Padré
Nogmaals bedankt en een fijne jaarwisseling.
Groet Padré
Met vriendelijke groet,
Wim Pieneman
Wim Pieneman