Icoontje in ViewNX2

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
RKR

Icoontje in ViewNX2

Bericht door RKR » vr dec 31 2010 11:53 am

Rechts naast de NEF-foto een penseeltje betekent dat het RAW-bestand bewerkt is. Maar wat betekent het icoontje dat veel lijkt op het USB-tekentje? Ik kom er maar niet achter en kan het ook niet in de help van ViewNX2 vinden. Ben reuzebenieuwd of iemand mij kan helpen. (Ik weet niet hoe ik hier een screendump kan plaatsen). Niemand een antwoord???

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Icoontje in ViewNX2

Bericht door Patrick » vr dec 31 2010 12:18 pm

Volgens mij heb je twee tekentjes. Eentje is bewerkt in View NX, de andere in Capture NX.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

RKR

Bericht door RKR » vr dec 31 2010 12:25 pm

Patrick schreef:Volgens mij heb je twee tekentjes. Eentje is bewerkt in View NX, de andere in Capture NX.
Hier zat ik ook al aan te denken. Ik heb nl. een tijdje de probeerversie van CaptureNX gebruikt. Zou dat het zijn? Maar dat zou betekenen dat foto's die ooit in Capture zijn bewerkt, niet meer in ViewNX2 zijn te bewerken. Beetje raar?

Jur
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Jur » vr dec 31 2010 12:36 pm

RKR schreef: Maar dat zou betekenen dat foto's die ooit in Capture zijn bewerkt, niet meer in ViewNX2 zijn te bewerken.
Dat is juist; NEF's die al in Capture NX/NX2 zijn bewerkt kun je niet meer in View NX2 bewerken.
Jur

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr dec 31 2010 1:06 pm

Niet helemaal waar volgens mij. Probleem is dat ViewNX niet alles (niets?) dat Capture NX in de NEF zet snapt. Niet zo vreemd natuurlijk; met Capture NX kan je veel meer, en er zijn zelfs allerlei plugins bij beschikbaar. Dat kan je ook niet van View NX verwachten.

Volgens mij kan je ze nog wel bewerken, maar dan verlies je waarschijnlijk de zaken die Capture NX erin gezet heeft. Nooit geprobeerd overigens; ik bewerk in Capture, en gebruik View NX hooguit om van een hele serie de witbalans goed te zetten. Dat gaat net even makkelijker dan in Capture NX zelf. En natuurlijk gebruik ik de sterren en kleurtje, maar die hebben niets met bewerken op zich te maken.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

RKR

Bericht door RKR » vr dec 31 2010 1:10 pm

Patrick schreef:Niet helemaal waar volgens mij. Probleem is dat ViewNX niet alles (niets?) dat Capture NX in de NEF zet snapt. Niet zo vreemd natuurlijk; met Capture NX kan je veel meer, en er zijn zelfs allerlei plugins bij beschikbaar. Dat kan je ook niet van View NX verwachten.

Volgens mij kan je ze nog wel bewerken, maar dan verlies je waarschijnlijk de zaken die Capture NX erin gezet heeft. Nooit geprobeerd overigens; ik bewerk in Capture, en gebruik View NX hooguit om van een hele serie de witbalans goed te zetten. Dat gaat net even makkelijker dan in Capture NX zelf. En natuurlijk gebruik ik de sterren en kleurtje, maar die hebben niets met bewerken op zich te maken.
Heb net de probeerversie van CaptureNX geïnstalleerd en dacht de originele NEF terug te kunnen halen, maar zelfs die wordt door ViewNX aangezien als BEWERKT. Zit dus nu even vast.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr dec 31 2010 1:16 pm

RKR schreef:Heb net de probeerversie van CaptureNX geïnstalleerd en dacht de originele NEF terug te kunnen halen, maar zelfs die wordt door ViewNX aangezien als BEWERKT. Zit dus nu even vast.
Hoe dat zo. je kan er toch gewoon aan gaan sleutelen met View NX? :huh:

RKR

Bericht door RKR » vr dec 31 2010 1:21 pm

Patrick schreef:
RKR schreef:Heb net de probeerversie van CaptureNX geïnstalleerd en dacht de originele NEF terug te kunnen halen, maar zelfs die wordt door ViewNX aangezien als BEWERKT. Zit dus nu even vast.
Hoe dat zo. je kan er toch gewoon aan gaan sleutelen met View NX? :huh:
Dat is nu juist het probleem: eenmaal in Capture bewerkte NEF's laten zich niet meer bewerken in ViewNX!

Jolanda
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Jolanda » vr dec 31 2010 1:36 pm

Ik heb dat net uitgeprobeerd en dat klopt.
Een nef bewerkt in capture NX is daarna in View NX niet (meer) te bewerken.
J
click voor mijn foto's op flickr.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr dec 31 2010 1:51 pm

Daar moet Nikon toch iets op verzonnen hebben. Dat zou idioot zijn... Ik heb via een snelle Google-actie niets kunnen vinden.

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ReneG » vr dec 31 2010 2:52 pm

Jolanda schreef:Ik heb dat net uitgeprobeerd en dat klopt.
Een nef bewerkt in capture NX is daarna in View NX niet (meer) te bewerken.
J
Dat klopt, dat was al zo. Het staat geloof ik zelfs ergens in een helpbestand of handleiding (daar heb ik het oorspronkelijk gevonden), maar vraag me niet waar. Maar ik gebruik viewnx alleen maar voor de voorsortering/selectie, al het andere doe ik toch al in NX2 (dat is snel genoeg), dus ik heb er geen last van.
Spul waarmee je foto's maakt...

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”