van D70s naar D7000 of FX
- André
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: van D70s naar D7000 of FX
"iets" in je verhaal zegt mij dat je eigenlijk je keus om over te stappen naar FX al gemaakt hebt, maar graag een bevestiging wil dat dit de enige juiste keus is. Ik heb het al vaker gezegd, dat het dan niet handig is om die bevestiging op een forum te vragen omdat het je alleen maar aan het twijfelen zal brengen gezien de verschillende mensen en dus meningen hier.
Ik zou als ik de veelzijdigheid van je fotografie lees ook niet zo snel overstappen naar FX. Ik denk dat in veel gevallen de cropfaktor (lees: gratis tele functie) een groot voordeel voor je kan zijn. Maar als je al zeker weet dat je naar FX overstapt, gewoon doen en de 28-70 2.8 en de 70-200 2.8 VRII kopen. Zal je budget wel naar de ruim 4k moeten, maar dan heb je wel erg mooie spullen.
Ik zou als ik de veelzijdigheid van je fotografie lees ook niet zo snel overstappen naar FX. Ik denk dat in veel gevallen de cropfaktor (lees: gratis tele functie) een groot voordeel voor je kan zijn. Maar als je al zeker weet dat je naar FX overstapt, gewoon doen en de 28-70 2.8 en de 70-200 2.8 VRII kopen. Zal je budget wel naar de ruim 4k moeten, maar dan heb je wel erg mooie spullen.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip
Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
Klopt, maar die moet je ook mee willen sjouwenflippie17 schreef:..., maar dan heb je wel erg mooie spullen.

- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Heerlijk toch dat we andermans geld mogen uitgeven.
Ik zou het als ik verhaal zo lees steken in een D7000 (of D300s!), een Nikon 17-55 f2.8 en een (tweedehands) 70-200 VR1 (oude versie). Eventueel nog een Tokina 12-24 f4 als je nog meer groothoek wilt. Eventueel de 17-55 vervangen door de 16-85 VR en een prime als de 35mm f1.8D.

Ik zou het als ik verhaal zo lees steken in een D7000 (of D300s!), een Nikon 17-55 f2.8 en een (tweedehands) 70-200 VR1 (oude versie). Eventueel nog een Tokina 12-24 f4 als je nog meer groothoek wilt. Eventueel de 17-55 vervangen door de 16-85 VR en een prime als de 35mm f1.8D.
- henkk
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
FX/DX is m.i. niet alleen een technische vraag, zeker niet in het perspectief van de technische ontwikkelingen. Een FX camera geeft voor mij weer het oude 'kleinbeeld'-gevoel terug. Toen de D300 uitkwam hoopte ik al op een versie daarvan met een FX-sensor en ziedaar kwam de D700. Ik ben daar nu al bijna 2 jaar heel blij mee (voorgangers waren een F4S, toen een compactje (885 o.i.d.?) erbij en daarna een een D50) en ik verwacht dat ook nog wel even te blijven. Een D7000 is weer een generatie verder maar ik weet niet of hij past in een reeks F4S-d700 en bovendien zal hij al weer van de markt zijn verdwenen tegen de tijd dat ik me op een nieuwe body ga oríènteren.
Zijn die objectieven die TS heeft trouwens niet allebei FX formaat? Waarom zou hij andere moeten kopen, ongeacht welke body hij gaat kiezen? Toch niet alleen vanwege VR?
Van een D70S naar willekeurig welke nieuwe body wordt so wie so een flinke stap vooruit.
Gr. Henk.
Zijn die objectieven die TS heeft trouwens niet allebei FX formaat? Waarom zou hij andere moeten kopen, ongeacht welke body hij gaat kiezen? Toch niet alleen vanwege VR?
Van een D70S naar willekeurig welke nieuwe body wordt so wie so een flinke stap vooruit.
Gr. Henk.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Dat 'oude kleinbeeldgevoel' is toch meer een persoonlijke nostalgische overweging dan dat het relevant is voor een willekeurige fotograaf. Die 18-70 is een DX lens en vrij goed, al valt te bezien of hij overeind blijft op een 16 MP body (als je groot wilt afdrukken).henkk schreef:FX/DX is m.i. niet alleen een technische vraag, zeker niet in het perspectief van de technische ontwikkelingen. Een FX camera geeft voor mij weer het oude 'kleinbeeld'-gevoel terug.
...
Maar die professionele zoomlenzen zijn toch niks voor iemand die af en toe wat fotootjes knipt; veel te groot en te zwaar. In het Krugerpark kan je m.i. veel beter een 300mm lens hebben dan een 200 en licht is daar meestal niet zo'n probleem. Op fietsvakantie gaat de TS echt geen 70-200 meeslepen. Uitvoering van kinderen fotograferen gaat in 9 van de 10 gevallen veel beter met een 35 f/1.8 of een 50 f/1.4 dan met een zoomlens.
Keus is niet gemaakt. Ik hou van het gebruik van goed gereedschap, zo ook bij het fotograferen. Als ik dan een stap maak wil ik wel een overwogen keuze maken. Dit hoeft zeker niet het duurste te zijn, het moet goed zijn voor wat ik wil en een stapje extra voor de toekomstflippie17 schreef:"iets" in je verhaal zegt mij dat je eigenlijk je keus om over te stappen naar FX al gemaakt hebt.
- Cees
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Hafeenst schreef:Keus is niet gemaakt. Ik hou van het gebruik van goed gereedschap, zo ook bij het fotograferen. Als ik dan een stap maak wil ik wel een overwogen keuze maken. Dit hoeft zeker niet het duurste te zijn, het moet goed zijn voor wat ik wil en een stapje extra voor de toekomstflippie17 schreef:"iets" in je verhaal zegt mij dat je eigenlijk je keus om over te stappen naar FX al gemaakt hebt.
Dan zou ik voor de D7000 gaan, net nieuw en helemaal up-to-date. De D700 gaat vrijwel zeker dit jaar vervangen worden.
Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Ik zou iets gaan halen waarbij er geen RAW optie opzit,waarom een FX camera als je toch niet van plan bent alle kwaliteit uit de foto te halen met na bewerking.
Het is nu eenmaal zoals het is.
Het is nu eenmaal zoals het is.
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Wellicht ben je overtuigender als je even aangeeft WAAROM bewerken er eigenlijk wel bij hoort. Het leest in ieder geval prettiger. 

- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Zeker 90% van de vragen zijn al eens gesteld. Dat ijkt me dus geen reden. Maar je kan natuurlijk best een nieuwe bezoeker even attent maken op wat mooie draadjes. Zo'n ervaren gebruiker als jij weet toch wel hoe sommige reacties overkomen...BUG322 schreef:Dat is hier al 10000 keer uitgekauwd.

Heb jij banden met Nikon???Cees Laarman schreef:Dan zou ik voor de D7000 gaan, net nieuw en helemaal up-to-date. De D700 gaat vrijwel zeker dit jaar vervangen worden.

Zoals ik het lees hier is je antwoord nog niet echt gegeven.
Nadelen FX:Hafeenst schreef:Blijft mijn basis vraag staan. Waarom zou ik al dan niet een FX kopen, wat zijn de voordelen / nadelen tov DX. en ja, ben het eens dat goede lenzen mn uitgangspunt gaat worden.
- duur (zowel body als objectieven)
- verder eigenlijk niks
- vignetting
Voordelen FX:
- brandpunt afstand blijft je brandpunt afstand. Je beeldhoek is het eigenlijk blijft gewoon zoals het in de specs staan.
- ISO
- Kleuren
Nadelen DX:
- sommige versies zijn niet spatwater dicht
- kan minder kliks meegaan
- brandpunt afstanden zijn niet zoals ze op de lens staan. Ook niet de DX lenzen!
- sommige versies hebben geen AF motor waardoor je ook geen AF lenzen kan gebruiken. Je hebt dan AF-S objectieven nodig (D40(x),D60,D3000,D3100,D5000).
Voordelen DX:
- brandpunt afstanden (eigenlijk beeldhoek) worden groter. Is bijvoorbeeld enorm handig met telelenzen. Een veel gebruikte Nikkor 70-300mm VR wordt dan even 105-450mm!
- kosten
- DX objectieven zijn goedkoper waardoor het betaalbaar wordt.
Is je budget 2000 euro.
Advies:
Nikon D300s + AF-S DX 16-85mm VR
Kost ongeveer € 1600.
Dan moet je nog geheugen kaartjes hebben.
CF en SD met een mooie aantal GB.
4GB per stuk is meer dan genoeg. Koop wel Sandisk.
Vervolgens ook nog een tas.
Lens reiniging halen.
Eventuele externe flitser maar daar zou ik nog even mee wachten.
Statief en dan ook echt een goede. Niet zo'n brak ding. Deze bijvoorbeeld: Gitzo GT1541T 6x Carbon Traveler Serie 1 Kost wel een paar centen.
Al om al even goed afwegen wat je moet doen.
Na zo'n post raak je de kluts een beetje kwijt. 

Ik mis toch nog wat, en vind andere dingen wat irrelevant. Ach, dan ga ik meedoen met verwarring scheppen!
Spatwaterdichtheid heeft niet zoveel met DX te maken. Met een D700 en de 50mm 1.8 zou ik ook niet durven zwemmen.
Voordeel van DX is dat bij objectieven de sweet spot gebruikt wordt. Matige objectieven kunnen op DX goed presteren, terwijl ze op FX door de mand vallen door een slechte hoekscherpte. Kijk naar de 70-200 VR(I).
Jij noemt als voordeel dat de beeldhoek groter wordt (je bedoelt vast kleiner), maar ik zie dat als nadeel. Groothoekjes!
Spatwaterdichtheid heeft niet zoveel met DX te maken. Met een D700 en de 50mm 1.8 zou ik ook niet durven zwemmen.
Voordeel van DX is dat bij objectieven de sweet spot gebruikt wordt. Matige objectieven kunnen op DX goed presteren, terwijl ze op FX door de mand vallen door een slechte hoekscherpte. Kijk naar de 70-200 VR(I).
Jij noemt als voordeel dat de beeldhoek groter wordt (je bedoelt vast kleiner), maar ik zie dat als nadeel. Groothoekjes!