calibreren pc-scherm

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
artto

calibreren pc-scherm

Bericht door artto » wo mei 30 2007 6:41 pm

heb totaal geen ervaring met dit fenomeen calibreren, maar tijdens een Eizo-demo (bij studio Gijs Moonen) hebben we er enigszins kennis van mogen nemen. ben van plan een nieuw 19- tftscherm aan te schaffen.
is het niet mogelijk om een reeds gecalibreert scherm in huis te halen..
want het calibratie product Spyder2Plus kost ook niet niks, en voor een eenmalige installatie wordt het toch een kostbaar zaakje.
ik bezit een Epson r300 fotoprinter, maar ik laat mijn prints nog altijd bij de fotoboer afdrukken!
vraag2: ik vind 19inch scherm perfect voor mijn opname-weergave.
maar is een breedbeeldscherm 'beter'?, want die willen ze zo graag aan je verkopen...
uiteraard ga ik langs bij zo'n pc-shop, maar de meeste geven niet thuis als het over dit soort zaken hebt.
als jullie nog ideen hebben, hoor ik het gaarne.

artto

GdP

Re: calibreren pc-scherm

Bericht door GdP » wo mei 30 2007 6:58 pm

artto schreef:heb totaal geen ervaring met dit fenomeen calibreren, maar tijdens een Eizo-demo (bij studio Gijs Moonen) hebben we er enigszins kennis van mogen nemen. ben van plan een nieuw 19- tftscherm aan te schaffen.
is het niet mogelijk om een reeds gecalibreert scherm in huis te halen..
want het calibratie product Spyder2Plus kost ook niet niks, en voor een eenmalige installatie wordt het toch een kostbaar zaakje.
ik bezit een Epson r300 fotoprinter, maar ik laat mijn prints nog altijd bij de fotoboer afdrukken!
vraag2: ik vind 19inch scherm perfect voor mijn opname-weergave.
maar is een breedbeeldscherm 'beter'?, want die willen ze zo graag aan je verkopen...
uiteraard ga ik langs bij zo'n pc-shop, maar de meeste geven niet thuis als het over dit soort zaken hebt.
als jullie nog ideen hebben, hoor ik het gaarne.

artto
Voor nauwkeurige calibratie van de monitor wordt geadviseerd dit proces elke maand te herhalen. Dit dan voor de Spyder.

Ook is mogelijk via www.google.nl te zoeken naar 'monitor calibratie'.

Met vr. gr.,

Gerrit
Laatst gewijzigd door GdP op wo mei 30 2007 7:10 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

olle_griese
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door olle_griese » wo mei 30 2007 7:02 pm

Heb je al een scherm uitgezocht?
Ik wil ook een nieuwe en prijs/kwaliteit denk ik dat ik voor de SAMSUNG 21" 214T LCD ga.
Als je dat ook wel wat lijkt kunnen we er misschien een IA van maken.
Je kunt beter een briljante foto van een saaie gebeurtenis maken dan een saaie foto van iets opzienbarends

bert
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Eizo CE 210W

Bericht door bert » wo mei 30 2007 8:10 pm

beste forumleden,

ik heb 2 weken een Eizo CE 210W gekocht met de DTP 94 Calibrator.
dit is toch wel een verschil met andere schermen om je foto's te bewerken.

ik heb toch een aantal schermen vergeleken oa Samsung maar dit is toch wel van een ander slag.

ik zou iedereen willen aanraden om toch door te sparen en in 1 keer een goed scherm te kopen je krijg er echt geen spijt van.

gr Bert :lol: :lol:
D4 en wat andere leuke stukjes glas

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » wo mei 30 2007 8:12 pm

kost dat?

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » wo mei 30 2007 8:24 pm

899 ex btw bij Calumet (daar heb ik hem verleden maand gekocht met een eye-one display 2 calibreer ding)

Prima ding hoor maar wel een navenant prijskaartje en dan heb je 'slechts' een scherm in de middenprijsklasse
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » wo mei 30 2007 8:26 pm

Calibreerding wil ik overigens aanraden. Zit echt verschil in
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

bert
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door bert » wo mei 30 2007 8:29 pm

Bij de Eizoshop 1099 euro
D4 en wat andere leuke stukjes glas

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » wo mei 30 2007 9:06 pm

OK thanx

evertfoto

Bericht door evertfoto » wo mei 30 2007 10:01 pm

Heb 3 weken geleden een 2e hands Eizo 19 inch Flexscan monitor gekocht.
Was direkt al een prettiger scherm om mee te werken dan mijn gewone 19 inch Belinea.
Ga de volgende keer zeker weer voor dit merk kiezen.

Matchless

Bericht door Matchless » wo mei 30 2007 10:25 pm

Ik heb de Eizo schermen vandaag mogen bewonderen bij Adobe Live in de RAI. Ze zijn wel er fraai hoor.

Maar over calibreren gesproken. Bij de stand van HP stonden een paar groot formaat printers allerlei posters uit te braken. Maar als ik naar het scherm keen en naar het poster dat er uit de printer kwam, dan konden die nog echt wel wat afstemming gebruiken.

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » do mei 31 2007 12:40 am

Op deze website http://www.behardware.com/html/cat/22/staan een aantal interessante testen en tevens ook uitleg over kalibreren van LCD monitoren.

conclusies die ik er uit getrokken heb is dat calibratie erg belangrijk is. maw een scherm dat standaard maar matig presteerde is naar kalibratie een van de beste. maar goede kalibratie methoden zijn nu eenmaal duur. Meeste schermen van rond de +300 euro 22" presteren wbt kleur al zeer acceptabel mits ze goed gekalibreerd zijn.

Er zijn nu eenmaal slechts een aantal panel fabrikanten die elkaar in kwaliteit ook nog eens niet al te veel ontlopen rest de aanstuur elektronica van de panelen en de standaard calibratie uiteraard zijn er nog andere factoren dan kleur echtheid die bijdragen aan een kwalitatief hoogstaande weergave..

Luc
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”