Ik kan me totaal niet vinden in de reactie van Deavit. Foto 1 valt uit de lucht niets meer te halen, kan je weggooien maar dat krijg je met geen mogelijkheid nog mooi zoals je het toen zag. De compositie kan sterker maar dat komt meer door je standpunt. Je zou inderdaad wat links weg kunnen halen maar niet veel. Boven kan je niets wegsnijden want dan komen de bomen te krap te staan.
Probeer de volgende keer een rijtje bomen te gebruiken als dieptelijn. Bij deze foto had je dus wat meer naar links kunnen gaan staan. Andere optie is een lager standpunt wat voor de schotse hooglanders weer beter uitkomt.
Foto 2 een mislukte HDR? Pardon? High Dynamic Range. Ik zie in foto 2 een groter dynamisch bereik dan in 1. Volgens mij dus echt geen mislukte HDR. Ik ben dan ook erg benieuwd wat Deavit een gelukte HDR vindt..
Bij beide foto's heb je goed licht en dat komt de foto ten goede. Probeer dus wat meer aan je compositie te denken bij het maken van je foto, dan wordt de foto meteen stukken beter
Foto 3 vind ik qua compositie niets. Te centraal.. Daarnaast is tegenlicht erg lastig, zeker zonder boeiende lucht. Probeer dus met luchten die je daar had het licht te gebruiken van de zijkant, geeft een mooier effect. Het kanaaltje had je verder prima als dieptelijn kunnen gebruiken waardoor je compositie interessanter wordt.
Bewerking van photoshop vind ik 3x niets. Volgens mij heeft dat geen uitleg nodig en had je zelf ook al besloten dat die niet echt wat was
Bij de 2e ben je echt op de goede weg, houd dat vast!