Dank voor al jullie reacties!
henkk schreef:Wat wil je nou anders dan een brandpuntafstand die je 18-200 heeft? Het enige wat je kunt krijgen is betere kwaliteit maar wat zijn dan de problemen met je huidige objectief? Te beperkte lichtsterkte? Te grote scherptediepte? Andere afstandsinstelliing? Natuurlijk zijn er verschillen in kwaliteit maar een opname met XX mm is een opname met XX mm op dezelfde sensor met elk objectief.
Gr. Henk
Het probleem met mijn huidige lens is idd dat ik geen korte instelmogelijkheden heb. En ik merk dat hij niet heel lichtsterk is. Verder ben ik niet tevreden over de scherpte die ik nu schiet met name bij planten en insecten.
Melliw schreef:Ik zou dan een macro-objectief aanschaffen en de 18-200 er voorlopig bij houden.
Later kun je dan een betere standaardzoom aanschaffen.
Patrick schreef:Inderdaad en macroobjectief kopen. Afhankelijk wat je wilt tussen de 60 en 105mm. Nikon maakt mooie, maar ook de andere merken maken prima spul; ik ken geen slechte macro-objectieven
Léon Obers schreef:Voor op het DX-formaat macro en portretten combineren zou ik voor een Sigma 70mm/2.8 gaan. Ook als je nog eens een keer overstapt naar het volle FX-formaat is de Sigma in die brandpunt een van de beste objectieven die er te krijgen zijn.
Voor portret wellicht wel heel erg scherp in het gezicht, maar iets wat scherp is kun je altijd zachter maken, andersom niet.
Ik denk dat ik op dit moment zou gaan voor een pure macro lens. Zeker omdat ik hem voor een goed detail ook nog zou kunnen gebruiken voor portretten. Ik vermoed dat ik hem toch meer zal gaan gebruiken voor macro dan voor portret. Aangezien ik dan nog ruimte over houd in mijn budget kan ik later eventueel nog een standaardzoom lens kopen. Ik denk namelijk dat ik naast mijn all-round toch niet moet gaan voor nog een andere all-round lens wanneer ik hem eigenlijk voor iets heel specifieks wil gebruiken.
Ik ga alle reviews nog even goed bekijken. Maar dit heeft me nu alvast goed geholpen met het verkleinen van mijn selectie. Voor nu alvast bedankt voor de nuttige tips.
Gr Gerjan.
Alles kan altijd beter!
Nikon D90, Nikon D7100 met AF-S Nikkor 18-55mm VR DX, AF-S Nikkor 18-200mm VRII, Sigma 17-50 f2.8 EX DC OS en SB-900 flitser