Dilemma Telezoom

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm
Plaats reactie
iBub

Dilemma Telezoom

Bericht door iBub » do jan 06 2011 10:02 am

LS

Op zich ben ik een groothoekman. Ik heb een fantastische 70-200 VR met een TC17 maar als ik kijk hoe vaak ik hem gebruik is het echt nihil. Ik neem hem wel eens mee op de body en dan zit ik achteraf toch het meest op en rond de 70mm te schieten.

Op trips heb ik hem wel altijd in mijn tas zitten maar komt hij er zelden uit. En je raadt het al, als ik hem niet bij me heb mis ik hem... Wie kent het niet? :mryellow:

Nu zit ik al een tijdje te dubben of ik niet iemand zal zoeken die een 80-400 heeft en tot een ruil wil komen, maar dan schijn je last te hebben van een trage AF. Nu is er onlangs een 28-300 gekomen waarmee ik dus het e.e.a. overlap. Alleen hoe staat deze 28-300 tov de 80-400? Of moet ik de langzame AF van de 80-400 of mindere optiek van de 28-300 voor die spaarzame momenten maar gewoon voor lief nemen?

Dus mijn dilemma is: Door blijven sjouwen met de zware 70-200 of deze inruilen tegen een 28-300 of een 80-400?

NB 1 De 70-300 AF-s heb ik gehad en was ik niet tevreden over
NB 2 Voor scherpe "tele" heb ik altijd nog mijn 105mm micro met de TC17

Gerard
Laatst gewijzigd door iBub op do jan 06 2011 10:23 am, 1 keer totaal gewijzigd.

gewoon peter

Re: Dillema Telezoom

Bericht door gewoon peter » do jan 06 2011 10:13 am

Heel bekend beeld dat je schetst. Ben afgelopen maand ook wat wezen veranderen. Heb een 80-400 gehad en ja optisch schitterend, maar die AF, traag. Dus wat wil je er mee.
Ga nu nog maar met 1 a 2 objectieven op stap en ga dan maar wat anders fotograferen. Zo heb ik mijn dilemma opgelost. groet, peter

Jasiu
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: Dilemma Telezoom

Bericht door Jasiu » do jan 06 2011 10:29 am

Ikzelf "wandel" met de 18-105 mm VR en de 70-300 mm VR..

en daar kan ik me best een dagje mee vermaken !! :mryellow:
>>> Mijn "KRITIEK" is altijd mijn eerlijke "MENING" en nooit mijn "COMMENTAAR" <<<

iBub

Re: Dillema Telezoom

Bericht door iBub » do jan 06 2011 10:52 am

gewoon peter schreef:Dus wat wil je er mee. groet, peter
Dat is het nu juist, ik vind telefoto's zelden mooi. Ja, iets dichtbijhalen kan leuk zijn, maar wat leg je dan vast? Een deelvergroting van wat je met het blote oog ziet. Zeker sinds ik mijn 105mm heb zie ik de voordelen van dit prachtige stukje glas, zowel als macro als portret objectief.

De enige leuke foto die ik heb gemaakt met de 70-200 met de TC17 is deze:
Afbeelding

En daar was de AF-s van de 70-200 niet snel genoeg voor en heb ik handmatig moeten overrulen...

Verder zijn het dit soort plaatjes:

Afbeelding

Wel leuk, maar nietszeggend...

Ik hou meer van deze foto's
Afbeelding

Genomen met een 16mm FE en rechtgetrokken in NX2

Gerard

gewoon peter

Bericht door gewoon peter » do jan 06 2011 12:02 pm

Vind je onderschrift wel leuk, "past allemaal net in een AW200". Had ik ook, neem nu m'n rookspullen, drank en de op mijn leeftijd onvermijdelijke medicijnen mee :D . groet, peter

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » do jan 06 2011 12:36 pm

Als je 'm toch niet gebruikt, waarom zou je 'm dan vervangen door iets wat nog meer tele is? Ik zou 'm gewoon verkopen en het geld voor wat anders gebruiken.

Ik moet er persoonlijk niet aan denken zonder een objectief in dit bereik te moeten rondlopen. Ik vind het heerlijk schieten. Maar groothoek is inderdaad vaak interessanter!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

iBub

Bericht door iBub » do jan 06 2011 8:45 pm

Juist omdat heel soms een Tele wel leuk is om mee te spelen.... Nee, ik heb geen mooie buurvrouw :?

gewoon peter

Bericht door gewoon peter » do jan 06 2011 11:15 pm

iBub schreef:Juist omdat heel soms een Tele wel leuk is om mee te spelen.... Nee, ik heb geen mooie buurvrouw :?
Gerard, wat weet jij van mij? :D :D gr. peter

palone

Bericht door palone » do jan 06 2011 11:20 pm

ff OT: is die 3e foto genomen in Ronda vanaf de brug ?

gr.,

Patrick

iBub

Bericht door iBub » do jan 06 2011 11:28 pm

Goed gezien!

Gerard

Plaats reactie

Terug naar “Telezoom”