Vraag over sturingspunt in Capture

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
Lucas

Vraag over sturingspunt in Capture

Bericht door Lucas » do mei 31 2007 1:55 pm

Kan een kleurensturingspunt in Capture alleen rond zijn of kun je het ook rechthoekig maken. Ik heb die optie nl. nog niet kunnen vinden.

Jur
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Jur » do mei 31 2007 3:31 pm

Lucas,

Het gebied dat door een sturingspunt wordt bestreken is niet noodzakelijkerwijs rond, maar wordt ook bepaald door de kleur/tint onder het sturingspunt. Selecteer Geavanceerd / Selectie tonen om daarvan een goede indruk te krijgen. De cirkel rond het sturingspunt is alleen maar een globale begrenzing. Een kleine verschuiving van het sturingspunt kan al een grote verandering van de selectie betekenen. Het toepassen van meer dan één sturingspunt kan de selectie nog nauwkeuriger maken.

Met het selectiepenseel kan een willekeurig gebied worden bepaald, waarop bijvoorbeeld contrast/helderheid/kleur aanpassingen kunnen worden gedaan.
Jur

Lucas

Bericht door Lucas » do mei 31 2007 3:56 pm

Jur, zeer bedankt voor je antwoord, ik snap het. Mooi dat selectiepenseel!
Ik vind trouwens dat ik vaak heel mooie resultaten qua licht krijg, als ik met Selectieverloop een pijl naar beneden trek in het midden van de foto en dan Contrast'Helderheid kies en de schuif Helderheid wat naar links schuif. Dit werkt erg goed bij foto's die bij zonlicht zijn gemaakt.

Dallas

Bericht door Dallas » do mei 31 2007 8:13 pm

Als ik me het goed herinner van het werken met Capture in de 30 dagen probeertijd, kun je ook de vorm van het gereedschap selecteren, zoals bijvoorbeeld een vierkant. Verloop in hardheid kun je ook aanpassen dacht ik.
Het is echter al weer even geleden, dus ik kan me vergissen.

Groet,
Dallas.

Jur
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Jur » do mei 31 2007 8:47 pm

Dallas schreef:Als ik me het goed herinner van het werken met Capture in de 30 dagen probeertijd, kun je ook de vorm van het gereedschap selecteren, zoals bijvoorbeeld een vierkant. Verloop in hardheid kun je ook aanpassen dacht ik.
Het is echter al weer even geleden, dus ik kan me vergissen.

Groet,
Dallas.
Dat geldt alleen voor de Lasso en Kader selecties.
Jur

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”