M.Oorthuis schreef:
Léon, zou je dan uit kunnen leggen wat dan precies het verschil is tussen een Canon TS-e en een Nikon PC-E, want misschien zie ik het helemaal niet

In het ene geval wil je mogelijk het scherptevlak in horizontale richting kantelen zoals
<< HIER >> van rechts langs de opgetrokken wand van het gebouw naar links achteren. In andere gevallen, bijv. met heel veel voorgrond (een plein met hoogteverschillen en een bepaalde betegeling) en gebouw op de achtergrond wil je het scherptevlak verticaal neerklappen met het plein en het gebouw erachter om de meeste scherptediepte in de de opname te verwezenlijken. Terwijl in beide opties een shift verticaal is.
Verder heb je praktisch ook situaties, bijv. gebouwen met oplopende terrassen die je vanuit een hoek fotografeert waarbij je een scherptevlak helemaal schuin wilt laten lopen in de hoogteverschillen van de terassen mee, om zoveel mogelijk scherptediepte in het oplopende en tevens gedraaide vlak van het gebouw te hebben. Dat is met een Nikon PC-E niet af te regelen, wel met een Canon TS-e.
Zelf heb ik vele jaren met een technische camera gewerkt waar geen enkel restrictie is, onderken daarom het probleem van het Nikon objectief in die handicap direct. Nog afgezien van de rammelconstructie. Ik weet niet hoe jouw lens is, daar zit per exemplaar namelijk nogal wat verschil in, maar heb diverse Nikon lenzen in handen gehad, er is ook nogal wat over geschreven, met veel te grote speling in de geleidingen. Dan "kantelt" de lens in zijn speling zo gauw je de vastzetknop losdraait om te verstellen (of kantelt juist anders bij het vergrendelen, nadat je de lens hebt ingesteld). Met alle gevolgen van dien op het scherpteverloop.
Aan de andere kant realiseer ik me wel dat de algemene scherptedieptes bij architectuurfotografie met een kleinbeeldcamera een stuk groter is dan bij gebruik van een technische camera en je de tilt-mogelijkheden bij kleinbeeld om die reden minder hard nodig hebt om te gebruiken als optie om het scherptevlak te veranderen. Je gebruikt doorgaans bij een redelijke shift toch al kleinere diafragma-openingen, om lichtafval en algemeen scherpteverloop in de hoeken zoveel mogelijk tegen te gaan. Met het knijpen van het diafragma (f8 - f11) vergroot je tevens de scherptediepte die bij een dergelijk kort branpdunt erg groot is.
Vroeger gebruikte ik naast een technische camera op kleinbeeld ook een "gewoon" Nikon shift-objectief (28mm/3.5 PC) voor opnamen die toch niet zo groot werden afgedrukt en niet in het budget paste van een opdrachtgever om daar met een technische camera en vlakfilm mee op pad te gaan.
De Nikon shiftlens verkocht toen ik omstreeks 2000 een Fuji Finepix S1 camera kocht met APS-C sensor. Achteraf gemengde gevoelens over die verkoop. Heb de lens later (via de fotograaf aan wie ik hem verkocht had) nog eens uitgetest op een Nikon D1x, maar leverde te weinig beeldvoordeel op om hem weer terug te kopen. Nu, na 10 jaar was het handig geweest op FX, maar niet meer dan dat. Het kwaliteitsverloop en lichtafval naar de hoeken en beslist nog steeds niet echt 100% vertekeningsvrijheid van dit soort opties, zou ik eerder naar ander mogelijkheden uitkijken als architectuurfotografie mijn core business was.