kras op lens :(

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm
lotjenr1

kras op lens :(

Bericht door lotjenr1 » vr jan 07 2011 10:22 pm

Shoot...

Heb ik weer. Vorige week mijn nieuwe 2de hands lens gekregen, fanatiek aan het spelen, kleine verkeerde beweging en ja hoor :(

Mijn filter is gebarsten (wat ik overigens wel heeeeeeel veel splinters vond geven, is dat normaal????) en heeft 1 minuscuul sterretje achtergelaten op mijn lens zelf. K*T! Kan wel janken (ok, heb ik zelfs gedaan).

Is nu avond, en maak allerlei foto's en zie het niet terug... Verder wil ik morgen testen, welke instellingen kan ik het beste gebruiken? Ik moet dan toch tegen het licht in doen, met klein diafragma? En snel naar winkel voor nieuw filter!

Dank voor de tips guys!

:(

gijsmondria
Forumlid
Forumlid

Re: kras op lens :(

Bericht door gijsmondria » vr jan 07 2011 10:36 pm

Ga je waarschijnlijk niets van terugzien. Zeker op de frontlens is het niet zo'n probleem.
Nikon D90
Nikon 80-200 f2.8 - Tamron 17-50 2.8 - Kenko pro 2x

jpdejong
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jpdejong » vr jan 07 2011 10:47 pm

ik weet niet welke lens het is, maar een zonnekap gebruiken geef meer veiligheid.

groeten jp
coolpix 950
V1 met 6.7-13mm + 18.5mm 1.8 + 10-100mm
D40 + 18-70mm + 70-300mm vr + sb-600
D300 met MB-D10+ sigma 50-500 OS+ 10.5mm f2.8

lotjenr1

Bericht door lotjenr1 » vr jan 07 2011 10:49 pm

was aan flitsen met cameraflits, zonnekap dan geen optie... en het gebeurde niet terwijl ik fotograferen was... hij zat in afgesloten tas, die van bank van nog geen 40 cm hoogte afrolde. Dus vooral ook alle pech in de wereld dit keer :(

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door henkk » vr jan 07 2011 11:21 pm

Krasje evt. invullen met zwarte inkt o.i.d ("Oostindische inkt"?). Het ergste effect is dat het strooilicht gaat geven en dat voorkom je zo.
Het zit er nu eenmaal dus je kunt het niet meer merken: effect is maximaal iets minder contrast bij volle lensopening; gediafragmeerd verwacht ik niet dat je er iets van ziet. En waarmee wil je het dan vergelijken? Nog eenmaal zuchten en verder niet meer aan denken.
Gr, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr jan 07 2011 11:34 pm

Het grootste effect dat het heeft is op de eventuele verkoopprijs van het objectief. Op de foto's ga je het waarschijnlijk nooit zien, want je stelt er nooit op scherp.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Werner
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Werner » za jan 08 2011 11:02 am

Is jammer, klote gevoel geeft dat. verder sluit ik me aan bij P. Zie je niets van, alleen aan in buidel als je hem wilt verkopen.
http://www.urban-avp.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » za jan 08 2011 11:15 am

Carglass!

Dit is dus wederom een reden om nooit een UV filter te gebruiken voor de bescherming. Zonder filter was dit niet gebeurd. Les voor de volgende keer.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » za jan 08 2011 12:26 pm

Precies. Ik lees meer berichten over het regelmatig versplinteren van een filter (het is maar een flinterdun glaasje, breekt echt bijzonder snel) en juist dan beschadigingen veroorzaakt, dan dat ik lees dat lenzen beschadigen door stoten.
Als het effen kan zonnekap gebruiken.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Tomblok

Bericht door Tomblok » za jan 08 2011 12:52 pm

Tom schreef:Carglass!

Dit is dus wederom een reden om nooit een UV filter te gebruiken voor de bescherming. Zonder filter was dit niet gebeurd. Les voor de volgende keer.
Of de filter heeft er natuurlijk voor gezorgd dat niet het glas van de lens zelf was verbrijzeld.
Voor iedereen een tip verzeker altijd je camera spullen verkomt veel ellende. 8)

P.s zat er geen lens dop op dan ? dan had dit toch ook nooit kunnen gebeuren.

lotjenr1

Bericht door lotjenr1 » za jan 08 2011 1:45 pm

P.s zat er geen lens dop op dan ? dan had dit toch ook nooit kunnen gebeuren.
Hij zat in een tas, met een lensdop erop! Waarschijnlijk is hij met een hoek gevallen, waardoor er een geheel verkeerde spanning of het filter terechtkwam. Ik moet zeggen dat ik keiverbaasd was. En zoveel glassplinter, ik dacht meteen, lens moet ook kapot zijn!

En tja, wel niet filter, wel niet zonnekap; is dat ook niet zoiets als de discussie nikon of canon?

Waar Nikon uiteraard wint :D

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » za jan 08 2011 2:13 pm

Tomblok schreef: Of de filter heeft er natuurlijk voor gezorgd dat niet het glas van de lens zelf was verbrijzeld.
Neuh.
Zoals Léon zegt, dat filter is erg dun glas. Het voorste element van een objectief is een stuk veel dikker. ;)

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » za jan 08 2011 2:14 pm

lotjenr1 schreef:
En tja, wel niet filter, wel niet zonnekap; is dat ook niet zoiets als de discussie nikon of canon?

Waar Nikon uiteraard wint :D
Nee, die discussie heeft niet zoveel met emotie te maken.

jeroen.k

Bericht door jeroen.k » ma jan 10 2011 2:09 am

Heb zelf mijn 85mm 1.4 laten vallen...klein krasje op voorste element, waarschijnlijk door zand...zie je absoluut niets van op de foto's...

en een frontelement dat knapt door een val...nee, er kan een hoop stuk gaan met vallen...maar het front element moet ie wel heel hard voor vallen. UV-filters of niet, in dit geval was niet waarschijnlijk beter geweest...in andere gevallen "helpen" ze wel. Zelf gebruik ik ze nooit.

Daniël

Bericht door Daniël » ma jan 10 2011 7:55 am

geeft een sterretje dan ook geen vocht problemen in de lens?

Gewoon om te weten.

Plaats reactie

Terug naar “Standaardzoom”