hobby-fotograaf

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Plaats reactie
Biljartfotograaf

hobby-fotograaf

Bericht door Biljartfotograaf » za jan 08 2011 5:43 am

Hallo,

voor mijn hobby maak ik af en toe fotos van een biljartwedstrijd...maar wie kan me tips geven voor een goede belichting voor een juiste foto?
Welke instellingen moet ik gebruiken voor een perfect belichte foto?Ik kan geen flitser gebruiken omdat dit tijdens een wedstrijd niet is toegestaan.
Onderstaande foto is gemaakt met D 700 en 70-200mm 2.8.Iso 3200, diafragma 4, sluitertijd 1/40, witbalans 3700K.
Alvast bedankt voor de tips...

Afbeelding

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Re: hobby-fotograaf

Bericht door yzf1kr » za jan 08 2011 8:37 am

Ik denk dat je er helaas niet aan ontkomt om na te bewerken.

Dit is het klassieke probleem van lichte en donkere kleding waarbij ook nog eens 2 extreem verschillende lichtomstandigheden in één foto zitten.
Zo'n zelfde voorbeeld is ook al aanghaald in het topic over fotograferen met een D700 in een manegebak (blonde ruiter met donkere jas en witte broek)

Je zal toch echt een investering moeten doen wat software, en dan in RAW moeten gaan fotograferen en je foto bewerken.

Werner
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Werner » za jan 08 2011 11:04 am

Sluit me aan bij vorige spreker met de aanvulling dat ik liever op dat moment de cue in handen heb...... 8)
http://www.urban-avp.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » za jan 08 2011 2:41 pm

Je hebt er in ieder geval al de spullen voor om het beste eruit te halen dat zo'n beetje mogelijk is. Natuurlijk biedt een D3s nog wat meer mogelijkheden met hoge ISO waarden, maar de D700 is daar al een kei in. Ook je objectief is natuurlijk meer dan prima.

Het enige dat je nog zou kunnen overwegen is een lichtsterke prime in dit bereik. Iets als een 85mm f1.8 of f1.4, een 105mm f2, dat soort objectieven. Maar de scherptediepte hier is beperkt, dus wellicht is dat niet eens altijd mooier/beter.

De tip om in NEF te fotograferen en achteraf wat extra nabewerking te doen kan ik alleen maar volmondig onderschrijven.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Biljartfotograaf

Bericht door Biljartfotograaf » za jan 08 2011 5:25 pm

Inderdaad is de D3s wel iets..vooral ook met de stille ontspanner(jammer alleen dat ie niet meerdere opnames per seconde maakt).
Bij de amateurwedstrijdjes is altijd het gebrek aan licht.
Wanneer de "echte" jongens aan de bak mogen is er wel licht genoeg ivm televisie-opnames..
Maar goed...geld voor CS 5 heb ik niet..toekomst ligt niet in NL dus heb geld hard genoeg nodig.
Heb vanmiddag fotos gemaakt in RAW, probeer er wat aan te doen in NX...Heb eigenlijk een productcode nodig voor NX 2....maar wie niet...

Vriendelijk bedankt voor alle reakties...

P.s. voor de tijdschriften en kranten worden de meeste fotos omgeet in zwart-wit...maar ja..het oog wil ook wat hè...

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”