Sportfoto's indoor

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Biljartfotograaf

Re: Sportfoto's indoor

Bericht door Biljartfotograaf » za jan 08 2011 5:28 pm

Toen ik de D 700 met de 70-200 lens kocht had ik inderdaad geld genoeg...Daarvoor ook al een D 300 met 17-55 gekocht...maar ik moet mijn geld op zak houden wegens een aanstaande huwelijk en emigratie...
Dus daarom kan ik geen geld uitgeven aan een CS 3 of 5.
Maar ik zal de raad opvolgen en eens kijken wat ik met NX kan bereiken.

Vriendelijk bedankt...

Christiane

Sportfoto's

Bericht door Christiane » di jun 14 2011 10:18 am

Goedemorgen lezers,
Sinds kort ben ik overgestapt van een Nikon P 90 naar een D 3100. Dit omdat ik graag nét iets meer met m'n camera zou willen. Ik ben regelmatig te vinden bij voetbal en paardrijdwedstrijden en de bedoeling is dat ik dan wat betere foto's ga maken. Ondertussen heb ik de camera aardig 'onder controle' maar ik krijg het maar niet voor elkaar om in de 'S' stand scherpe/goede foto's te maken.
Heb ik een prachtige wazige achtergrond, is het object waar het uiteindelijk om draait ook onscherp. Of de achtergrond is prachtig helder maar het paard niet enz.
Er is iets wat ik verkeerd doe maar ik kom er maar niet achter wat het is.
Dit forum gevonden en veel kunnen lezen. Hier zijn vast kenners die voor mij DE ( gouden) tip hebben??
Ben heel benieuwd

Buckwheat
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door Buckwheat » di jun 14 2011 10:37 am

Kan de autofocus veld methode zijn.

Er is zo'n optie, van het "scherp stel veld":
single, dynamic en auto area.

Ik denk dat die op dynamic staat, waardoor die bij snelle bewegingen terugschakeld naar de achtergrond. Probeer deze in single te zetten.
Dit is vaak een reden van onscherpte.
Nikon D610 | 50mm 1.4D | 85mm 1.8G | AF-S 24-85 f/3.5-4.5 VR | AF-S 18-35 f/3.5-4.5G ED | SB700 Speedlight.

renrij

Bericht door renrij » di jun 14 2011 10:47 am

Hallo Christiane,

allereerst welkom op dit forum. Waar je bij paardenfotografie ook rekening mee moet houden is dat (bij galop) de sluitertijd minimaal 1/500 moet zijn om het paard te "bevriezen. Is de sluitertijd trager dan heb je vrijwel altijd bewogen foto's . Smaken verschillen uiteraard maar ik kies altijd voor bevriezen van het paard op de foto. Tip (goud of zilver!!!) is zet de auto-Iso instelling op ON met Iso 200 en minimaal sluitertijd op 1/500. Wat de D3100 als max kan hebben zonder teveel Ruis weet ik zo niet. Maar met deze instelling past de Iso zich vanzelf aan tot er weer een sluitertijd is van 1/500. In de (meeste) binnenbakken krijg je problemen met de D3100. Dat redt die gewoon niet tenzij de bak heel goed verlicht is. Buiten en zeker met zonnig weer is de D3100 prima. Daarnaast zul je op een gegeven moment meer zoom willen, maar dat is een volgende stap.

Ik schiet overigens zelf bij paardenfotografie altijd op de A (diafragma voorkeuzestand met Open diafragma. In mijn geval 2.8 ) ipv S maar dat is persoonlijk

Succes met deze mooie tak van fotografie.

Groetjes,
Rene

http://www.rrijn-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Christiane

Bericht door Christiane » di jun 14 2011 12:54 pm

Geweldig bedankt voor de tips. Ga ik nu een paard zoeken en het uitproberen;D
1 vraagje nog ( ben echt een leek(a)) Open diafragma in de A stand???? Wat houdt dat in??

renrij

Bericht door renrij » di jun 14 2011 2:30 pm

Hoi Christiane,

wellicht is dit een handig linkje voor jou over diafragma en wat het doet............. http://www.digitalefotografietips.nl/ba ... diafragma/" onclick="window.open(this.href);return false;
Suc6

Groetjes,
Rene

Dreamlogic
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Dreamlogic » di jun 14 2011 6:01 pm

Als D3000 bezitster kan ik je alleen maar hetzelfde advies geven als wat hier al vaker genoemd is: Koop of huur een (2ehands) objectief wat lichtsterk is. Je kitlens red het bij lange na niet. Ik fotografeer wel eens volleybal in een sporthal en met de 50mm 1.4 kom ik er redelijk goed vanaf. Met de 18-55mm kitlens kun je het wel vergeten.
De D3000 presteert op ruis-gebied niet zo geweldig, maar je zult toch op hoge iso's moeten fotograferen vanwege je sluitertijd. Die mag niet te snel zijn maar ook niet te langzaam omdat je anders heel veel wazige bewegingen krijgt.

Met de 50mm prime kun je niet in of uitzoomen, maar het is een betaalbaar objectief. De AF-D is helemaal goedkoop, maar omdat je camera geen auto-focus motor heeft kom je op de AF-S terecht als je sport wil fotograferen. Bij de AF-D zul je op de hand moeten scherpstellen wat na wat oefening best goed te doen is, maar ik vind autofocus toch wel heel prettig.
Ik ben een ZIJ! Mijn Flickr-pagina Dreamlogic Design
D7000 D3000 Nikkor 18-55mm Nikkor 50mm 1.4G Tamron 17-50mm 2.8 statief Velbon Sherpa Yongnuo 460II

Dreamlogic
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Dreamlogic » di jun 14 2011 6:01 pm

Oh wat erg dit was al een topic uit januari. Ik heb alleen de eerste 5, 6 reacties gelezen!

Christiane, probeer eens wat in 'M' te fotograferen. Dan heb je controle of sluitertijd én diafragma.
Een snelle sluitertijd is belangrijk, maar let ook op je iso-waarde(de lichtgevoeligheid). In een bak zal waarschijnlijk tl-verlichting of zo hangen. Het lijkt er licht, maar dat vind de camera niet. Je zult dus je iso omhoog moeten schroeven, maar ook een snelle sluitertijd en een groot diafragma, zodat je scherpte op het onderwerp komt en de achtergrond wazig wordt. Mogelijk moet je behoorlijk omhoog met de iso, omdat je ook een snelle sluiter moet gebruiken (en snelle sluiter betekent ook dat er minder licht binnenkomt, vandaar die hogere lichtgevoeligheid).

Buiten is het weer een ander verhaal, dan hoeft de iso niet zo hoog te staan. Maar je camera moet de bewegingen van het paard kunnen bevriezen, dus probeer het wieltje naar een steeds hoger getal te draaien en kijken of je er nog mee weg komt wat licht betreft. Als dat niet zo is, dan kun je aan je diafragma gaan 'sleutelen'.

Succes!
Ik ben een ZIJ! Mijn Flickr-pagina Dreamlogic Design
D7000 D3000 Nikkor 18-55mm Nikkor 50mm 1.4G Tamron 17-50mm 2.8 statief Velbon Sherpa Yongnuo 460II

Christiane

Bericht door Christiane » di jun 14 2011 10:37 pm

Hartelijk dank voor alle tips. Echt leuk dit forum. Ben vanmiddag druk aan het oefenen gegaan. Weliswaar met stilstaande beelden ( naar aanleiding van de link die ik kreeg) maar dat heeft me al veel geleerd :-) Begin het langzaam te begrijpen. Hoop heel binnenkort foto's te kunnen gaan maken van een paardenwedstrijd. Ik laat dan zeer zeker even weten of het gelukt is.

Greetzz en nogmaals dank
Chris

Christiane

Bericht door Christiane » di jun 28 2011 4:16 pm

Hoi allemaal,
Heb enorm veel aan jullie tips gehad en me eens flink verdiept in de link die jullie me hadden gegeven.
Ben het weekend naar Limburgs Mooiste geweest om wielrenners op de foto te zetten. Ik kan jullie vertellen dat het prima gelukt is:-) Foto's zijn scherper dan ik had durven hopen en er is niks vaags meer te bekennen ( zegt een leek :p)
Mocht ik nog eens met iets zitten wat niet lukt, dan weet ik jullie zeker te vinden. Superrrrrrrrrrrrrrr, Ben nog blijer geworden met m'n camera dan ik al was.
Groetjes, Chris

Erich Snijder
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Erich Snijder » di jun 28 2011 4:52 pm

Christiane schreef:Hoi allemaal,
Heb enorm veel aan jullie tips gehad en me eens flink verdiept in de link die jullie me hadden gegeven.
Ben het weekend naar Limburgs Mooiste geweest om wielrenners op de foto te zetten. Ik kan jullie vertellen dat het prima gelukt is:-) Foto's zijn scherper dan ik had durven hopen en er is niks vaags meer te bekennen ( zegt een leek :p)
Mocht ik nog eens met iets zitten wat niet lukt, dan weet ik jullie zeker te vinden. Superrrrrrrrrrrrrrr, Ben nog blijer geworden met m'n camera dan ik al was.
Groetjes, Chris
Het is dan misschien ook niet verkeerd om foto's die je hebt gemaakt hier op het forum te posten zodat daar ook weer info uit kan komen.

Groeten.
Erich.

Christiane

Bericht door Christiane » di jun 28 2011 10:42 pm

Het is dan misschien ook niet verkeerd om foto's die je hebt gemaakt hier op het forum te posten zodat daar ook weer info uit kan komen.

Groeten.
Erich.
Dat is zeker niet verkeerd Erich, maar wil je me dan even verklappen hoe ik dat moet doen :oops:

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » wo jun 29 2011 9:55 am

Christiane schreef:
Dat is zeker niet verkeerd Erich, maar wil je me dan even verklappen hoe ik dat moet doen :oops:
Lees dit bericht dan maar: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... =34&t=6964
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Christiane

Bericht door Christiane » ma jul 04 2011 10:25 pm

Bedankt voor de uitleg Roelof, maar ik krijg het niet voor elkaar :oops:
Misschien kunnen jullie ook kijken als ik de link geef op deze manier
https://picasaweb.google.com/linderschr ... directlink" onclick="window.open(this.href);return false;

Gr. Chris

rodders

Bericht door rodders » ma aug 22 2011 11:46 am

Even inhaken op dit topic over het nemen van indoor sportfoto's.

Ik speel zelf rolstoelbasketbal maar zit momenteel met een blessure. Omdat ik nu zelf niet kan spelen maar nog wel steeds aanwezig ben op trainingen/wedstrijden is dit het geschikte moment om te gaan oefenen met het nemen van foto's in een sporthal.

Ik heb een D3100 met een Nikon AF-S DX 55-200mm f/4-5.6G ED, omdat deze lens niet echt voldoet voor het fotograferen binnen in een slecht verlichte sporthal heb ik net nog een Nikon AF-S 50mm f/1.4G bij gekocht. Hopelijk dat deze lens beter voldoet.

Zijn er nog tips of dingen waar ik best mee rekening houd? Ik dacht aan een hoge iso-waarde 1600- 3200, om niet teveel ruis te krijgen? Snelle sluitertijd (1/250 - 1/1000 sec) en natuurlijk werken zonder flitser.
Ik ga proberen morgen wat foto's te maken en zal hier in ieder geval het resultaat posten. Moesten er ondertussen nog andere tips zijn, ik verneem ze graag.

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”