Nee, de AF van de schuifzoom was kapot gegaan en eerder ook de handmatige focus. Die laatste heb ik weten te herstellen door een paar piepkleine schroefjes vooraan het objectief vast te draaien maar de AF bleef het niet doen (de koppelnok kwam niet meer naar buiten).Patrick schreef:Is de AF snelheid de reden dat je de schuifzoom vervange hebt Henk?henkk schreef:Beste voornaamgenoot,
Veel succes met je zoektocht! De 80-200 AF's zijn optisch prima dingen, ik heb al lang (bijna 20 jr.) een (toen al 2e hands) schuifzoom en net een AF-S draaizoom gekocht.
Als je een D50 hebt (die ik ook lang heb gebruikt en nog heb), is een schuifzoom wel erg langzaam in scherpstellen. Het werkt wel, maar voor sportwedstrijden ws. teleurstellend. De af van mijn schuifzoom is onlangs ook stuk gegaan; maar het ding heeft zoveel (zichtbaar) gedaan dat ik daar geen punt van maak.
Ik vreesde voor een hoop onderzoekkosten een doos onderdelen terug te krijgen of een super reparatierekening. Handmatig deed het ding het weer en ik heb er nog veel mooie foto's mee kunnen maken! Ik heb nooit de focussnelheid op een D700 kunnen ervaren, wel op een D50; het focust, maar niet snel.
In een vlaag van NAS heb ik recent dus een AF-S 80-200 gekocht (tweedehands uiteraard, en voor de eerder aangeven richtbedragen). Ik zal hem eens op m'n (nu zoons) D50 zetten. Op de D700 is de AF-S wel supersnel in focussen. Veel sneller dan wat ik me herinner van de schuifzoom op de D50 (of de F4S, en dat is toch ook geen kinderachtige camera qua AF-motor).
Ik vraag me af of de nieuw leverbare AF-D 80-200's niet gewoon een oude voorraad zijn? Zou dat ergens uit zijn af te leiden? Overigens ook prima dingen hoor!
Groet, Henk
P.S. (edit): die schuifzoom was 18 jr. geleden al tweedehands en behoorlijk afgeragd. Ik had er geen moeite mee dat hij nu aan z'n 'eind' was. Geen kwaad woord over de kwaliteit van dit Nikkor objectief! En met handmatige focus werkt hij nog steeds!