Openklappen spiegel.

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen
Plaats reactie
pacha
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Openklappen spiegel.

Bericht door pacha » di jan 11 2011 4:33 pm

Trillingen van het statief, zijn zeer ongewenst bij lage sluitertijden.
Deze lage sluitertijden heb ik nodig, bij macrofotografie.
Wil de trillingen dan ook zoveel mogelijk vermijden,
niet in het minst deze veroorzaakt door het openklappen van de spiegel.
Heb via de zoekfunctie één en ander opgezocht in dit verband.

In een bijdrage van forumlid Amadeus Gould, handelend over 'Scherpe foto's maken,
lees ik volgende aanbevelingen:
'Bij macro werk met statief, vermijdt trillingen of zorg dat de trilling uitgedempt is als de sluiter open gaat.
Dus klap spiegel op (niet altijd mogelijk) of gebruik de ontspanvertraging (spiegel klapt dan eerst op en sluiter gaat dan vaak wat later open...de trilling is dan vaak uitgedempt).'

Voor de duidelijkheid ik gebruik een verouderde Nikon D70s body.
De spiegel kan wel naar omhoog, maar dan kan ik geen foto's meer maken. :frown:
Ik maak dus gebruik van de ontspanvertraging, gecombineerd met een draad ontspanner,
werkt uitstekend,
maar,
stel me vragen over dat 'later opengaan',
1- Hoeveel later is dat?
2- Klapt de spiegel onmiddellijk open, en de sluiter nadien op de ingestelde vertraging?
3- Of klapt de spiegel, net iets voor de sluiter open?

Ik heb de namelijk de indruk dat de spiegel niet vroeger opengaat, dan gewoonlijk.

Het typisch, 'klik', geluid is er alleen, op het einde, wanneer de foto wordt gemaakt.
1- is dit 'klik' geluid, afkomstig van de spiegel, of van de sluiter?
2- ik neem aan dat de spiegel een serieuze klap geeft, bij het opengaan, of is dit niet zo, en gaat die haast onhoorbaar open?

Indien de spiegel samen met het 'klik' geluid opengaat bij ontspanvertraging, vraag ik mij af, of de trillingen tijdig gedempt zullen worden.

Dank, voor het lezen van mijn vragen, en eventuele reacties erop.
Nikon D7000, en wat glas.
http://blog.seniorennet.be/pacha/" onclick="window.open(this.href);return false;

J.Hoes
Forumlid
Forumlid

Re: Openklappen spiegel.

Bericht door J.Hoes » di jan 11 2011 4:56 pm

D80: ontspanvertraging: spiegel omhoog, diafragma dicht, plm 0,4 s later de sluiterbeweging, spiegel omlaag en diafragma open.
D300: stand MUP (mirror up): 1 keer drukken op de ontspanknop: spiegel omhoog en diafragma dicht. Nog een keer drukken (bv 5 sec later): de sluiterbeweging en spiegel omlaag, diafragma open.
Het sluitergeluid is heel zacht; spiegel/ diafragma maakt de meeste herrie, zowel op als neer.

Hoe dit bij D70 werkt weet ik niet. Wat zegt de gebruiksaanwijzing en wat hoor en zie je?

Groet Hans.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di jan 11 2011 7:47 pm

pacha schreef: Ik maak dus gebruik van de ontspanvertraging, gecombineerd met een draad ontspanner,
werkt uitstekend,
Als het uitstekend werkt en voldoet, zou ik me verder dan niet meer druk maken over details hoe en waarom. :mryellow:
Vriendelijke groet, Léon Obers

george013

Bericht door george013 » di jan 11 2011 8:00 pm

De spiegel kan wel naar omhoog, maar dan kan ik geen foto's meer maken. :frown:
Kun je nu wel of geen foto's maken?
George

pacha
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door pacha » wo jan 12 2011 12:50 pm

J.Hoes schreef: ... Hoe dit bij D70 werkt weet ik niet.
Wat zegt de gebruikaanwijzing en wat hoor en zie je?
Groet Hans.
Hans,
dank je wel voor je positieve bijdrage.
Je stelt 3 uitstekende vragen, die wellicht kunnen leiden tot een afdoend antwoord op de vragen, die ik eerder formuleerde, bij de aanhef van dit topic.

U vraagt:
1- Wat zegt de gebruikaanwijzing?
De zelfonspannerstand kan worden gebruikt om de cameratrilling te verminderen.
(Hoe de cameratrillingen worden verminderd, zegt de gebruikaanwijzing er niet bij,
heb hier bedenkingen over, gezien het antwoord op je 2 volgende vragen.
)

2- Wat hoor je?
Ik hoor net hetzelfde als bij het afdrukken, zonder zelfontspanner, de typische 'klik' bij het openen/sluiten van het diafragma.

3- Wat zie je?
Ik zie net hetzelfde als bij het afdrukken, zonder zelfontspanner, het diafragma dat opengaat en zich weer sluit.

Wanneer de spiegel openklapt, kan ik helaas niet zien,
het geluid kan ik ook niet afzonderlijk van het geluid van het open/dichtgaan van het diafragma, waarnemen,
het gebeurt allemaal in één klik.

Ik vraag me dan ook af,
wat is het nut van de zelfontspanner, voor het verminderen van cameratrillingen, wanneer de spiegel niet beduidend op voorhand openklapt?

Hopelijk heb ik het mis, maar heb er geen vertrouwen in dat de zelfontspanner bij de D70 iets uithaalt, om cameratrillingen,
die onscherpte kunnen veroorzaken, bij lage sluitertijden, zoals ik deze gebruik bij macro opnamen, te verminderen.

Ik hoop dat iemand enige duidelijkheid kan brengen.
Alleszins dank aan diegenen die tijd en moeite spenderen, om mij vooruit te helpen.
http://blog.seniorennet.be/pacha/" onclick="window.open(this.href);return false;

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » wo jan 12 2011 1:02 pm

Bij de D70(s) kan dat wat jij wil niet. Spiegel opklappen bij de D70(s) is alleen om de sensor te kunnen reinigen.

J.Hoes
Forumlid
Forumlid

Bericht door J.Hoes » wo jan 12 2011 2:50 pm

pacha schreef:..........

Ik vraag me dan ook af,
wat is het nut van de zelfontspanner, voor het verminderen van cameratrillingen, wanneer de spiegel niet beduidend op voorhand openklapt?

Hopelijk heb ik het mis, maar heb er geen vertrouwen in dat de zelfontspanner bij de D70 iets uithaalt, om cameratrillingen,
die onscherpte kunnen veroorzaken, bij lage sluitertijden, zoals ik deze gebruik bij macro opnamen, te verminderen.

Ik hoop dat iemand enige duidelijkheid kan brengen.
Alleszins dank aan diegenen die tijd en moeite spenderen, om mij vooruit te helpen.
Bij plaatsing op statief kun je door zelf de ontspanknop te bedienen de camera nog bewegen/ trillen. De vergrotingsmaatstaf bij macro is hoger, dus iedere trilling/ beweging wordt meer uitvergroot. Met de zelfontspanner heb je geen direct fysiek contact met de camera, en dat kan helpen om trillingsonscherpte te voorkomen. De vertraging bij de zelfontspanner geeft je tijd om bv zelf ook op de foto te gaan.
Een effectievere manier is om tijdsduur tussen spiegelopklappen en sluiterbeweging te vergroten, zodat de camera is uitgetrild. Bij de D70 zie ik in het menu geen keuze bv "spiegelvoorontspanning" zoals bij de D80 en moderner.

Groet Hans.

pacha
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door pacha » wo jan 12 2011 3:11 pm

Hans,
bedankt,
dit is duidelijk.
1- Het fysiek contact met de camera verbreken, is inderdaad reden genoeg om de zelfontspanner te gebruiken.

2- Om de trillingen veroorzaakt door het openklappen van te spiegel te vermijden, zal ik moeten uitkijken naar een andere camera body.

Iedereen bedankt voor het meedenken, en het mee helpen zoeken naar antwoorden, en oplossingen,
hiermee kan ik weer vooruit.

Plaats reactie

Terug naar “Overig fotografie”