Welke Filters.

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
Plaats reactie
gisela
Forumlid
Forumlid

Welke Filters.

Bericht door gisela » di jan 11 2011 7:30 pm

Wij gaan in maart 11 dagen naar Egypte,de foto uitrusting gaat natuurlijk mee.
ik weet alleen niet welke filter(s) ik het beste mee zou kunnen nemen ivm de vele zon.? :? ,en is het nodig om een extra filter te gebruiken? :?
De filter(s) moeten nog gekocht worden, vandaar mijn vraag.
Ieder advies is welkom.
Groetjes Gisela.
Ik ben niet bang om langzaam voorwaarts te gaan,maar alleen bang om stil te staan.
Gisela.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Welke Filters.

Bericht door Léon Obers » di jan 11 2011 7:49 pm

Ik neem aan om het Saharazand van je lens te houden. Hoya, B&W of Nikon. Eventueel een polafilter.
Wat wil je verder nog bereiken met een filter?
Vriendelijke groet, Léon Obers

gisela
Forumlid
Forumlid

Bericht door gisela » di jan 11 2011 8:29 pm

Léon Obers schreef:Ik neem aan om het Saharazand van je lens te houden. Hoya, B&W of Nikon. Eventueel een polafilter.
Wat wil je verder nog bereiken met een filter?
Leon ik bedoelde polarisatie-filters ivm. de kleuren van de te maken fotos in de felle zon. :oops:,
En zijn dit soort filters nodig om een beter resultaat te verkrijgen?
Ik ben niet bang om langzaam voorwaarts te gaan,maar alleen bang om stil te staan.
Gisela.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » di jan 11 2011 11:12 pm

Als de zon fel is worden je sluitertijden korter. Geen probleem.

Een polarisatiefilter kan wel mooie resultaten geven. Bijvoorbeeld om de luchten nog donkerder blauw te maken, of de schittering van het water af te halen.

Een grijsfilter om de sluitertijden te verlagen lijkt me niet nodig in Egypte; ik denk niet dat je die snel zal gebruiken.

Verder zijn filters op een digitale camera niet nodig, anders dan bescherming van je objectieven. Dat is in Egypte waarschijnlijk wel verstandig; veel zand daar!

Filters bestel ik het liefst in het buitenland. Kan je heel veel geld schelen. Mijn laatste kwamen uit Hong Hong.

Merken die bewezen goed zijn: Hoya, B+W en natuurlijk Nikon.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » wo jan 12 2011 8:19 am

Als zandstormen een probleem zijn: de meeste onderwater plastic tassen zijn al voorzien van een filter.

Tegen de zon heb je geen filter nodig. In de automatische standen zal de camera zelf een snellere sluitertijd of een kleiner diafragma kiezen.
Altijd nodig: zonnekap.

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ArjanL » wo jan 12 2011 9:46 am

Ik heb drie weken door Egypte gereisd waarvan één week diep in de woestijn. Geen enkele filter gebruikt, maar zonnekappen die overigens nooit van mijn objectieven gaan. Blaaskwastje mee en 's avonds even poetsen indien nodig. Neem ook spulletjes mee voor sensorreiniging ('s avonds uit de wind op de hotelkamer, die overigens ook nooit stofvrij zijn).
Polarisatiefilter kan handig zijn zoals eerder beschreven en eventueel een neutraal grijsfilter, voor bewuste effecttoepassing. Maar voor bescherming heb je geen filter nodig.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

gisela
Forumlid
Forumlid

Bericht door gisela » wo jan 12 2011 9:46 pm

Bedankt allemaal, super :D ,hiermee kan ik verder.
Gisela.

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”