Beste leden,
Ik gebruik nu al een paar jaar de nikon d40, met de 18-55 en de 50 mm lens f1.4 en ik zit erover te denken over te stappen op de d90, omdat ik de d40, zelfs met de lichtsterke lens soms geen mooi resultaat geeft.
Ik fotografeer vaak in donkere situaties, tijdens het uitgaan in clubs bijvoorbeeld, maar ook veel binnen bij huisfeestjes. Ik vind het lelijk als ik de flits gebruik, dus dat doe het liefst niet. Maar, misschien veranderd dit wel als ik een externe flitser koop bv een sb600. Ik vind flitsfoto's niet per definitie lelijk, kan ze zelfs ook heel cool vinden
Nu mijn vragen:
- raden jullie me aan om over te gaan op de d90 (hogere isowaarde & betere camera)?
- of zal ik met de d40 blijven werken, maar er een externe flitser bij kopen?
- andere suggesties, bijvoorbeeld een andere lens? welke lenzen raden jullie me aan?
Groetjes,
Suzanne Anders
nieuwe camera, nieuwe lens, flitser?
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: nieuwe camera, nieuwe lens, flitser?
Als het enige is dat je hogere ISO'afweegt t.o.v. flitsen icm fotograferen tijdens feesten dan zou ik zeggen koop een SB-600 en leer juist te flitsen.
Als je dat flitsen onder de knie hebt (langere sluitertijd, flitsen op achterste gordijn, ISO 800) dan is de D40 daar goed genoeg voor. Ik heb altijd op feestjes van Q-dance, B2S en ID&T gefotografeerd met een D50 en SB-600 en dat ging prima
Als je dat flitsen onder de knie hebt (langere sluitertijd, flitsen op achterste gordijn, ISO 800) dan is de D40 daar goed genoeg voor. Ik heb altijd op feestjes van Q-dance, B2S en ID&T gefotografeerd met een D50 en SB-600 en dat ging prima
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Beste M. Oorthuis, bedankt voor de reactie. Ik zal het overwegen~!
Hey Suzanne
Het is inderdaad een kwestie van in de juiste volgorde investeren. Koop je nu een flitser zal je werk er echt op vooruit gaan. Ik weet nie tof er in de SB600 ook een bounce kaartje zit zoals bij mij in de SB800 maar die geeft echt een mooi belichte opname binnenshuis.
Als je dan nog niet gelukkig bent met het resultaat kun je altijd nog een andere Body kopen. De flitser past er dan toch ook weer op.
Maar je ontkomt er niet aan om te flitsen, tenzij je een 50mm 1.4 erop schroeft. Dat is naar mijn mening de enige waarmee je een goed resultaat zonder flits kan hebben.
Gerard
Het is inderdaad een kwestie van in de juiste volgorde investeren. Koop je nu een flitser zal je werk er echt op vooruit gaan. Ik weet nie tof er in de SB600 ook een bounce kaartje zit zoals bij mij in de SB800 maar die geeft echt een mooi belichte opname binnenshuis.
Als je dan nog niet gelukkig bent met het resultaat kun je altijd nog een andere Body kopen. De flitser past er dan toch ook weer op.
Maar je ontkomt er niet aan om te flitsen, tenzij je een 50mm 1.4 erop schroeft. Dat is naar mijn mening de enige waarmee je een goed resultaat zonder flits kan hebben.
Gerard
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Twee tegenstrijdige meningen bij jezelf.suzanneanders schreef: Ik fotografeer vaak in donkere situaties, tijdens het uitgaan in clubs bijvoorbeeld, maar ook veel binnen bij huisfeestjes. Ik vind het lelijk als ik de flits gebruik, dus dat doe het liefst niet. Maar, misschien veranderd dit wel als ik een externe flitser koop bv een sb600. Ik vind flitsfoto's niet per definitie lelijk, kan ze zelfs ook heel cool vinden
In clubs bij uitgaan kun je meestal niet indirect flitsen, door donkere of hoge plafonds en allerlei obstakels die er hangen en het verspreiden van licht daarmee in de weg staan, dus ben je in dat geval aangewezen op rechtstreeks flitsen. Dan maakt het weinig uit of je een externe flitser gebruikt of een interne. Het beste effect heb je dan als je aanwezig licht combineert met flits. Flits gebruik je dan alleen om iets op te helderen. Dan komt het nog steeds aan op gebruik van hoge ISO-waarden, en met die instellingen meer of minder ruis van de gekozen camera.
Eigenlijk voldoen daarin dan het beste camera's als een Nikon D700, D3 of D3s.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Een 50 mm 1.4 is te lang voor fotograferen bij feesten en binnenshuis en al helemaal op een D40 (1,5 crop) Bij feesten etc gebruik je over het algemeen maar tot een mm of 30-35.iBub schreef:Maar je ontkomt er niet aan om te flitsen, tenzij je een 50mm 1.4 erop schroeft. Dat is naar mijn mening de enige waarmee je een goed resultaat zonder flits kan hebben.
Gerard
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;