Nikon EL

Discussies over fotografie met de Nikon F-series en compact camera's
Plaats reactie
deafcon1

Nikon EL

Bericht door deafcon1 » vr mei 25 2007 1:50 pm

Hoi Nikonianen,
gelukkig ben ik weer terug.F2 weer gerepareerd,en een totale HD crash gehad. :evil:
Ging net even op zoek naar een groothoek Nikkor voor mijn gerevitaliseerde F2,Staat er in het winkeltje een Nikon EL uit 1979 met een Nikkor 28 1:3.5 en een Nikkor Q C 135 1:3,5 voor 75 eurii :D
Iemand ervaringen danwel dingen waar ik absoluut op letten moet?
Groet,

Bart.

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Marten » vr mei 25 2007 4:00 pm

Ik heb een EL2, maar dat zal niet veel uitmaken.
Let op dat het mechanisme waarmee je de achterwand openmaakt goed werkt.
Palletje op de ASA ring verzetten en dan de as omhoog trekken. Dat kan wel eens kapot gaan.
En kijken of je makkelijk een 6V batterij kunt bemachtigen. (moet lukken)
Fijne lichte halfautomaat.

Javelin
Clublid
Clublid

nikon el

Bericht door Javelin » vr mei 25 2007 4:51 pm

Ik zou ook het batterijvakje, in het spiegelhuis, nakijken, corrosie daar is niet wenselijk. :oops:
Verder veel plezier ermee.
Heel veel analoog en steeds meer digitaal.

deafcon1

Bericht door deafcon1 » za mei 26 2007 12:14 pm

Bedankt voor de reacties.Achterop de camera staat trouwens ook EL2.Heb hem(of is het:haar?)vanmorgen even getest,terwijl het VU ziekenhuis in brand stond,dus dat is een "goed" begin.Alles ziet er keurig uit,geen corrosie danwel stof of zo.Ik geloof dat ik er erg blij mee ben,
bedankt,

Bart

Javelin
Clublid
Clublid

Bericht door Javelin » za mei 26 2007 4:33 pm

Bart,
De Nikon EL ken ik niet, wel de Nikkormat EL. :oops: Het verschil tussen deze cameras, behalve het naamplaatje, zit hem vooral in de lichtmeterkoppeling.
Bij de EL horen A-objectieven met het gesloten vorkje, bij de EL2 AI of AI-S objectieven met het open vorkje.

deafcon1

Bericht door deafcon1 » za mei 26 2007 10:26 pm

Ik kende hem dus ook niet,wel de Nikkormat.Maar hij bestaat echt :shock: Achterop staat zoals gezegd inderdaad EL2,en de 28mm die erop zit,heeft een open vorkje.Foto's van de Vu brand zijn erg mooi.Ik ben zeer content!Overigens dient het vorkje op deze camera geen enkel doel,maar op mijn F2 des te meer.

Javelin
Clublid
Clublid

Bericht door Javelin » zo mei 27 2007 9:49 am

Ik denk dtoch dat je geen Nikon EL hebt maar een Nikon EL2. Zoals je tercht opmerkt heeft het vorkje op de objectieven bij deze camera geen functie, bij de EL geeft het vorkje de lichtmeterkoppeling door net als bij je F2.
De EL, als Nikkormat op de markt gebracht tot 1977, had de oude lichtmeterkoppeling, evenals de Nikkormat ELW. De Nikon EL2 kwam uit in 1977, had de AI-lichtmeterkoppeling, en kon gebruikt worden met de AW-1 winder. Deze versie verving de EL en de ELW. :wink:

deafcon1

Bericht door deafcon1 » zo mei 27 2007 10:46 am

Aha,daar wordt ik wijzer van.even googlen ook trouwens.Bedankt!

GdP

Bericht door GdP » vr jun 01 2007 12:56 am

De Nikon EL2 hoort in het rijtje thuis van de Nikkormats.

Met de EL2 wordt door Nikon voor het eerst afgeweken van de benaming Nikkormat en wordt de naam Nikon gebruikt.

Overigens heet een Nikkormat in de USA geen Nikkormat maar Nikomat.

Hoe consequent kan men zijn. :(

Gerrit

deafcon1

Bericht door deafcon1 » za jun 02 2007 10:34 am

Ha,dan had ik het dus inderdaad goed gezien.Alleen de naam bracht me wat in de war.!
Heb de eerste resultaten binnen:ik doe hem NOOIT meer weg!Fantastische camera! :D

GdP

Bericht door GdP » za jun 02 2007 12:44 pm

deafcon1 schreef:Ha,dan had ik het dus inderdaad goed gezien.Alleen de naam bracht me wat in de war.!
Heb de eerste resultaten binnen:ik doe hem NOOIT meer weg!Fantastische camera! :D
Samen met de Nikkormat EL en de Nikon F2 mag ik de Nikon EL2 nog graag gebruiken.
Heerlijke camera's om mee te werken.

Gerrit :)

deafcon1

Bericht door deafcon1 » za jun 02 2007 1:14 pm

Helemaal mee eens!En bedankt voor je commentaren Gerrit! 8)

GdP

Bericht door GdP » za jun 02 2007 9:14 pm

Veel plezier met je EL2 Bart.

Met vr. gr.,

Gerrit

Plaats reactie

Terug naar “Analoog”