fotograferen, flitsen door (kleur) lampen belicht

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
frankd

fotograferen, flitsen door (kleur) lampen belicht

Bericht door frankd » di jan 11 2011 6:27 pm

Beste,

Ik maak foto's bij onze carnavalsvereniging, en dat betekent bij onze Revu (geen taalfout), oftewel pronkzitting, dat ik te maken heb met (kleuren) lampen die het toneel verlichten.

Wat basisgegevens
- De ruimte is laag ± 2.5 meter.
- Frontlights: in de kleuren rood, groen en blauw
- Frontlights: met goudfilter, 6 x PAR64 1000w met gold152 (3200 gr.kelvin.)

Camera:
- D70+ Sigma 18/70 (2.8/4.5) (vorig jaar) gan nu werken met de D90 + Nikkor 18/105VR (3.5/5.6)
- SB600 met omnibounce
- Ik fotografeer in JPG, iets te veel foto's om achteraf alles te gaan corrigeren.

Zonder een discussie over de fotokwaliteit te openen, hoe kan ik de huidtonen meer natuurlijk houden.
Zie bijvoorbeeld http://foto.paljas.nl/gallery-2.3.1/mai ... mId=130676 en http://foto.paljas.nl/gallery-2.3.1/mai ... mId=130684 hoe ik het niet meer zou willen.

De lichtomstandigheden zijn uiteraard wisselend, zowel de kleuren samenstelling als ook de intensiteit, personen staan niet 'stil' dus zonder flitser werken is naar mijn mening een utopie.

Ik heb goed contact met de belichtingsman en het volgende project is om een goudfilter welke hij voor de lampen gebruikt ook voor de flitser te knopen. Nu de WB aanpassen en dan hoop ik het goudfilter wat te kunnen elimineren.

Echter dan blijft de rest over...... Nee ik verwacht niet alles neutraal te krijgen, alleen graag minder fanatiek rood in de huid.

Formeel zijn de foto's van ondergeschikt belang op het goed kunnen zien vanuit de zaal, dus doe ik de aanpassingen.

Iemand idee / ideeën?

Alvast bedankt,

Frank

flitslicht

Re: fotograferen, flitsen door (kleur) lampen belicht

Bericht door flitslicht » di jan 11 2011 6:34 pm

frankd schreef: Ik heb goed contact met de belichtingsman en het volgende project is om een goudfilter welke hij voor de lampen gebruikt ook voor de flitser te knopen. Nu de WB aanpassen en dan hoop ik het goudfilter wat te kunnen elimineren.
Je moet eerst een CTO (O=Orange) conversiefilter voor je flitser zetten om de flitser aan te passen op het licht van de lamp zonder filter, dan nog eens dat goudfilter erover heen doen, of welk filter de lichtman gebruikt. De WB op 'flits' laten staan. Het CTO filter komt in 1/8, 1/4, 1/2 en 1 en je kan ze combineren. Het filter met waarde 1 zet dachlicht (=min of meer flits) om naar standaard gloeilamp. Let op, als de lichtman het licht dimt wordt het warmer zodat je een sterker CTO filter nodig hebt.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di jan 11 2011 6:55 pm

frankd schreef: - Frontlights: in de kleuren rood, groen en blauw
- Frontlights: met goudfilter, 6 x PAR64 1000w met gold152 (3200 gr.kelvin.)
......
- Ik fotografeer in JPG, iets te veel foto's om achteraf alles te gaan corrigeren.

Zonder een discussie over de fotokwaliteit te openen, hoe kan ik de huidtonen meer natuurlijk houden.
......
Ik heb goed contact met de belichtingsman en het volgende project is om een goudfilter welke hij voor de lampen gebruikt ook voor de flitser te knopen. Nu de WB aanpassen en dan hoop ik het goudfilter wat te kunnen elimineren.
Goudfilter wat voor de toneellamlamp gebruikt wordt ook voor de flitser zetten zou een minder goed idee kunnen zijn dan je denkt.
Toneellampen geven standaard zonder goudfilters waarschijnlijk al een stuk warmer licht dan een flitser. Mogelijk is dat licht reeds 3200 gr. Kelvin zonder een goudfilter ervoor. Dat wordt dan alleen maar warmer met een goudfilter ervoor. Met een goudfilter voor de flitser is daarmee het verschil dan niet gecompenseerd tussen flitser en die toneellamp waar dan ook nog eens dat filter voor zit.
Dus ga eerst na wat de kleurtemperatuur wordt van die toneellamp met dat goudfilter ervoor. Die waarde tot aan de kleurtemperatuur wat een flitser kaal zonder filter afgeeft moet je dan compenseren. (Lee conversiefilter).

Fotograferen in RAW, omdat dat alle mogelijkheden openhoudt achteraf de kleurtemperatuur van je opnamen bij te regelen.
Wil je toch JPG gebruiken, dan een custom white balance maken op een grijskaart met ingeschakelde toneellamp met goudfilter ervoor plus je flitser met conversiefilter.
Worden je onderwerpen met rood, groen en blauw licht verlicht, jammer dan.
Die kleur mag er overigens dan best wat inblijven als sfeer, je ziet het ook ter plekke.

EDIT:
Ik zie dat Flip al iets eerder een reactie heeft gegeven wat ongeveer dezelfde dekking heeft.
Echter de WB van de camera op flits laten staan, is niet de goede oplossing voor JPG opnamen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

flitslicht

Bericht door flitslicht » di jan 11 2011 8:07 pm

Léon Obers schreef: Echter de WB van de camera op flits laten staan, is niet de goede oplossing voor JPG opnamen.
Je hebt gelijk, je moet inderdaad nog een Custom WB maken voor jpeg. Maar ik zou toch Raw schieten en dan met een batch converteren.

frankd

Bericht door frankd » di jan 11 2011 11:19 pm

Hallo Leon en Flip,

Allereerst hartelijk dank voor alle input.
Ik heb me een Honl kleur correctie filter setje besteld en met de generale wat tijd om te spelen.

Maar met betrekking tot onderstaande;
Léon Obers schreef:
Wil je toch JPG gebruiken, dan een custom white balance maken op een grijskaart
met ingeschakelde toneellamp met goudfilter ervoor plus je flitser met conversiefilter.
het deel: 'plus je flitser'.

Custom wb heb ik op de D70 vaker ingesteld, moet met de D90 ook lukken, maar ik heb geen idee hoe ik de SB600 hierbij betrek. Of begrijp ik iets verkeerd?

Groet,

Frank

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di jan 11 2011 11:30 pm

frankd schreef: Custom wb heb ik op de D70 vaker ingesteld, moet met de D90 ook lukken, maar ik heb geen idee hoe ik de SB600 hierbij betrek.
Kennelijk met flitser erbij ga je foto's maken met invul flitslicht met het aanwezige licht van die toneelspots.
Die situatie is dus een combinatie van twee verschillende lichtsoorten. Daar maak je dus dan ook een proefopname mee. Een grijskaart bij die toneelplek met die toneellampen, met tevens je flitser op je fototoestel. Die grijskaart verlicht door een deel toneellicht + het licht van de flitser. Zo moeilijk is dat toch niet?

frankd

Bericht door frankd » wo jan 12 2011 1:22 pm

Hallo Léon,

Je hebt helemaal gelijk, het is niet moeilijk.

Eigenlijk heel logisch maar het is mijn onervarenheid die nog nooit een flitser betrokken heeft in de custom wb instelling, vandaar....

Bedankt,

frank

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo jan 12 2011 2:35 pm

Nu zal het niet zo'n vaart lopen als je de flitser daarbij niet betrekt, indien je die flitser naar dezelfde kleur hebt gefilterd als het toneellicht, maar het is altijd safe de eventueel kleine verschillen die er nog mochten zijn tussen toneellicht en flitser in een custom WB erbij te betrekken.

frankd

Bericht door frankd » wo jan 12 2011 7:17 pm

Hallo Léon,

En bedankt maar weer.

Voor beginners als ik vond ik de volgende pagina handig om gevoel te hebben wat een CTO, CTB etc gaan doen: http://www.skategoat.com/guide-to-flash-gels

Wat kleine voorbeeldjes; http://www.spectrum-studios.com/Whitebalance/index.html
bij beiden wel even een beetje buitenlands lezen.

Groet,

Frank

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo jan 12 2011 8:21 pm

frankd

Bericht door frankd » ma jan 17 2011 8:02 pm

Nou, we zijn terug, ik ben opgelucht en verward.

Opgelucht omdat ik een setting gevonden heb die het rood in de gezichten in iedergeval verminderd:
- SB600 met 1/2 CTO
- D90 met handmatige WB, 4760K
Bijkomend voordeel van het 1/2 CTO filter op de flits was de warmere huidskleur bij andere foto's.

Verward over het meten van de witbalans.
Eerst de witbalans gemeten met een A5 grijskaart. Dit wilde alleen zonder flits, met flits alles NO GD.
De volgende dag de WB ingesteld met een wit A4tje. Volgens de camera, inclusief flits met 1/2 CTO Good, alleen waren de testfoto's duidelijk blauw. Dus toen terug naar 'opgelucht'.

Binnenkort nog wat gezichten fotograferen onder kunstlicht, komt het CTO filter weer mooi van pas.

Iedereen bedankt, een volgende keer gaan we verder met fine tunen.

Groet,

Frank

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”