Tamron SP 17-50mm F/2,8 XR VC Di hoe te testen

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm
Plaats reactie
TimC

Tamron SP 17-50mm F/2,8 XR VC Di hoe te testen

Bericht door TimC » ma jan 17 2011 10:14 pm

Goedenavond mensen,

Heb de Tamron 17 - 50 VC aangeschaft vandaag. Tot nu toe tevreden mee! Maar nu lees ik dat Tamron het nogal nauw neemt met de scherpte. Dat er exemplaren tussen zitten die misschien niet goed zijn. Weet iemand hoe ik kan testen of mijn net aangeschafte lens niet fabrieksfouten heeft (scherpte). Zijn er manieren om dit uit te vinden?

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Tamron SP 17-50mm F/2,8 XR VC Di hoe te testen

Bericht door Patrick » ma jan 17 2011 10:19 pm

Je bent tevreden, en wilt weten hoe je ervoor kan zorgen dat je het niet meer bent? :huh: :huh: :huh:

Een beetje onzin trouwens. Natuurlijk doet Tamron z'n best om goede objectieven af te leveren. Net als alle andere merken. Kan best dat er wel eens een wat minder objectief tussen zit, maar dat is bij alle merken. Je kan een objectief alleen maar testen op scherp zijn. Als je wilt weten of de jouwe beter is dan een andere, dan moet je er meerdere laten aanrukken. En wat schiet je daarmee op?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

TimC

Bericht door TimC » ma jan 17 2011 10:31 pm

Dan heb ik het verkeerd begrepen denk ik van reviews. Er is dus een spreiding in scherpte van objectieven van Tamron. Is het verschil in kwaliteit groot of bijna niet te zien met het blote oog?

Dacht eerst juist dat er dus defecte lenzen die niet goed waren op de markt. Dat je die dus met een test moest uitproberen en anders terug naar winkel moest.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma jan 17 2011 10:50 pm

Dan heb je het inderdaad niet helemaal juist begrepen. Tamron laat de kwaliteitscontrole echt niet aan de consumenten over. Bedenk hierbij dat mensen met slechte ervaringen harder schreeuwen dan mensen met goede. Natuurlijk zit er wel eens eentje bij waarvan de scherpte niet optimaal is, maar dan zullen er echt niet zo veel zijn als je wellicht denkt te hebben gelezen.

Ga maar eens zoeken naar de ervaringen van mensen die een Nikon AFS 24-70 f2.8 hebben gekocht. Daar schijnen ook heel wat mindere exemplaren van op de markt gekomen te zijn. En dan hebben we het toch over een objectief van ver over de 1000 Euro.

Ga er gewoon lekker mee fotograferen, en laat je niet gek maken. Als jouw versie niet scherp is heb je dat snel genoeg door.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

TimC

Bericht door TimC » ma jan 17 2011 11:52 pm

Oke top! bedankt voor de uitleg.. en ga nu lekker fotograferen met me nieuwe objectief.

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *

Bericht door George Fennes » di jan 18 2011 2:35 am

Hoi Tim er zijn boze tongen hier op het forum die willen beweren dat de kwaliteitsspreiding bij Tamron heel groot is.
Ik kan je verzekeren dat het best wel meevalt en dat de kwaliteitsspreiding niets meer en niets minder is dan bij Nikon objectieven.
Blijf het objectief bekijken

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Marten » di jan 18 2011 6:01 pm

George Fennes schreef:Hoi Tim er zijn boze tongen hier op het forum die willen beweren dat de kwaliteitsspreiding bij Tamron heel groot is.
Ik kan je verzekeren dat het best wel meevalt en dat de kwaliteitsspreiding niets meer en niets minder is dan bij Nikon objectieven.
Cijfers over kwaliteitsspreiding, dan wel over aantallen slechte objectieven in verhouding tot aantallen goede objectieven zijn er niet. Noch voor Nikon, noch voor andere merken.
Uitspraken hierover zijn in alle gevallen dan ook een slag in de lucht, laat staan dat je iemand in verband hiermee "iets kunt verzekeren".

TimC

Bericht door TimC » di jan 18 2011 6:09 pm

Ja.. las ook dat sommige modellen problemen hadden met focus. Zit nog niet zo lang in fotografie dus dacht check het even bij de meer ervaren op dit forum. Nu ik deze Tamron in bezit heb is het nuttig om mijn kitlens 18-55 VR te verkopen? Neem aan dat ik die toch niet meer ga gebruiken nu ik een beter objectief als Tamron heb.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » di jan 18 2011 6:19 pm

Nee, niet nuttig. Levert namelijk niets of bijna niets op. Lekker als reserve houden.

Plaats reactie

Terug naar “Standaardzoom”