Bouw nieuw pand fotograferen
- sumar
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Bouw nieuw pand fotograferen
Mijn werkgever laat een nieuw pand bouwen en wil heel graag de bouw gedocumenteerd vastleggen.
Een van de suggesties was het maken van een foto ieder uur (oid) en die dan monteren tot een film. Heeft iemand hier (of met het vastleggen van een bouw in het algemeen) ervaring mee?
Een van de suggesties was het maken van een foto ieder uur (oid) en die dan monteren tot een film. Heeft iemand hier (of met het vastleggen van een bouw in het algemeen) ervaring mee?
- Melliw
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Bouw nieuw pand fotograferen
Ik begrijp je idee. Echter ieder uur lijkt me te weinig. Op een normale werkdag heb je dan maar acht foto's. Als het dan donker is 's morgens of 's avonds nog minder.
Kies liever voor elk kwartier. Foto's weggooien achteraf kan altijd nog, bij maken wil niet meer...
Neem alle foto's vanaf een bepaald punt of eventueel enkele punten waar je gedurende de bouw een paar keer kunt veranderen. Dit punt moet ook echt altijd hetzelfde punt zijn, wanneer je later het filmpje afspeelt mag het niet lijken dat je dronken bent geweest omdat je een meter verderop stond.
Ook het brandpunt gedurende langere tijd gelijk houden.
Groeten van Willem
Kies liever voor elk kwartier. Foto's weggooien achteraf kan altijd nog, bij maken wil niet meer...
Neem alle foto's vanaf een bepaald punt of eventueel enkele punten waar je gedurende de bouw een paar keer kunt veranderen. Dit punt moet ook echt altijd hetzelfde punt zijn, wanneer je later het filmpje afspeelt mag het niet lijken dat je dronken bent geweest omdat je een meter verderop stond.
Ook het brandpunt gedurende langere tijd gelijk houden.
Groeten van Willem
- sumar
- Forumlid
Het idee was om een camera aan een kraan te bevestigen (die staan meestal stil). Enige probleem is om dan ieder interval een foto te maken. Een webcam zou een mogelijkheid zijn maar daar is de resolutie daarvan meestal niet hoog.
Pand is niet om de hoek en ieder kwartier even heen en weer is geen optie (netzomin als daar blijven). Het moet dus iets automatisch (en bijvoorkeur weerbestendig) worden.
Pand is niet om de hoek en ieder kwartier even heen en weer is geen optie (netzomin als daar blijven). Het moet dus iets automatisch (en bijvoorkeur weerbestendig) worden.
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
@ melliw: Ben ik niet mee eens. Het ligt aan de grootte van het bouwwerk af.
Ik ben projectleider op een architectenbureau en ik heb een project in Rijswijk van 172 woningen (lage vleugel van 7 lagen ca. 25 m hoog en 120 m. lang en toren van 24 lagen ca. 72 m. hoog) waar we nu zo'n jaar mee aan de slag zijn en dat pas dit einde van het jaar opgeleverd gaat worden. Als ik even snel uitreken zijn dat ca 650 dagen * 8 foto's = 5200 foto's. Als je daar een filmpje van maakt van ca. 15 beelden/ sec. heb je een filmpje van nog geen 6 minuten en mijn ervaring is is dat al veel te lang is. Een timelapsefilmpje van een statische object zonder standpunten te veranderen gaat wel erg snel vervelen.
@sumar: kranen staan juist niet stil anders zouden ze juist teveel geld kosten. Hoe denk jij dat er prefab balkonplaten in een project worden gehesen of hoe er materiaal naar boven gaat etc. Een kraan beweegt meer dan je denkt. Bovendien is het juist leuk om zo'n kraan in beweging te zien. Als je een cam op een kraan zet zit je ook te dicht op je bouwwerk je zou juist een flat of gebouw in de buurt moeten vinden waar je die cam op kan zetten.
Zie hier de webcam van mijn project in Rijswijk: http://213.148.239.98/iqeyevid.html
Ik ben projectleider op een architectenbureau en ik heb een project in Rijswijk van 172 woningen (lage vleugel van 7 lagen ca. 25 m hoog en 120 m. lang en toren van 24 lagen ca. 72 m. hoog) waar we nu zo'n jaar mee aan de slag zijn en dat pas dit einde van het jaar opgeleverd gaat worden. Als ik even snel uitreken zijn dat ca 650 dagen * 8 foto's = 5200 foto's. Als je daar een filmpje van maakt van ca. 15 beelden/ sec. heb je een filmpje van nog geen 6 minuten en mijn ervaring is is dat al veel te lang is. Een timelapsefilmpje van een statische object zonder standpunten te veranderen gaat wel erg snel vervelen.
@sumar: kranen staan juist niet stil anders zouden ze juist teveel geld kosten. Hoe denk jij dat er prefab balkonplaten in een project worden gehesen of hoe er materiaal naar boven gaat etc. Een kraan beweegt meer dan je denkt. Bovendien is het juist leuk om zo'n kraan in beweging te zien. Als je een cam op een kraan zet zit je ook te dicht op je bouwwerk je zou juist een flat of gebouw in de buurt moeten vinden waar je die cam op kan zetten.
Zie hier de webcam van mijn project in Rijswijk: http://213.148.239.98/iqeyevid.html
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
- sumar
- Forumlid
Ter info: het is een distributiecentrum dat gebouwd gaat worden. 2 verdiepingen, 20.000 m2 (ongeveer) grondoppervlakte.
In de omgeving (Het Klooster bij Nieuwegein) is helemaal niets (wij zijn de eerste die daar gaan bouwen) dus ergens neerhangen wordt een probleem, vandaar het idee van het bevestigen aan de kraan.
In de omgeving (Het Klooster bij Nieuwegein) is helemaal niets (wij zijn de eerste die daar gaan bouwen) dus ergens neerhangen wordt een probleem, vandaar het idee van het bevestigen aan de kraan.
Elk uur of zelfs elk kwartier een foto maken lijkt mij onhaalbaar en je krijgt een merkwaardig stukje film. Soms zon, soms regen, soms bewolkt. Verder zie je dan alleen de buitenkant groeien.sumar schreef:Mijn werkgever laat een nieuw pand bouwen en wil heel graag de bouw gedocumenteerd vastleggen.
Interessanter lijkt het mij om bv elke twee weken bv een rondje over de bouwplaats te maken. Je kunt dan interessante foto's maken van de diverse werkzaamheden in de verschillende fasen van de bouw. Uiteraard kan/mag dit alleen i.o.m. de toezichthouder of de uitvoerder. Als je van te voren overlegt wat je van plan bent, kan hij jou misschien wel informeren als er een bijzondere handeling wordt gedaan. Ik denk dat je op die manier een aanmerkelijk betere indruk krijgt van de voortgang van de bouw.
Je hebt (toren-)kranen dit op een vast plek staan (met een eigen fundering), maar ook die kranen bewegen veel meer dan je denkt. Er zit namelijk erg veel beweging in de schacht van een torenkraan bij bv beton storten, leggen prefab e.d..M.Oorthuis schreef:@sumar: kranen staan juist niet stil anders zouden ze juist teveel geld kosten. Hoe denk jij dat er prefab balkonplaten in een project worden gehesen of hoe er materiaal naar boven gaat etc. Een kraan beweegt meer dan je denkt. Bovendien is het juist leuk om zo'n kraan in beweging te zien. Als je een cam op een kraan zet zit je ook te dicht op je bouwwerk je zou juist een flat of gebouw in de buurt moeten vinden waar je die cam op kan zetten.
De webcam is alleen met IE te bekijken. Jammer, ik gebruik Firefox.M.Oorthuis schreef:Zie hier de webcam van mijn project in Rijswijk: http://213.148.239.98/iqeyevid.html
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Contacteer:
Uiteraard is dat de beste manierFrederix schreef:Elk uur of zelfs elk kwartier een foto maken lijkt mij onhaalbaar en je krijgt een merkwaardig stukje film. Soms zon, soms regen, soms bewolkt. Verder zie je dan alleen de buitenkant groeien.sumar schreef:Mijn werkgever laat een nieuw pand bouwen en wil heel graag de bouw gedocumenteerd vastleggen.
Interessanter lijkt het mij om bv elke twee weken bv een rondje over de bouwplaats te maken. Je kunt dan interessante foto's maken van de diverse werkzaamheden in de verschillende fasen van de bouw. Uiteraard kan/mag dit alleen i.o.m. de toezichthouder of de uitvoerder. Als je van te voren overlegt wat je van plan bent, kan hij jou misschien wel informeren als er een bijzondere handeling wordt gedaan. Ik denk dat je op die manier een aanmerkelijk betere indruk krijgt van de voortgang van de bouw.

Dat is precies wat ik bedoel. Ik heb op een soortgelijke wijze al talloze projecten vastgelegd. Is mijns inziens de enige juiste methode.M.Oorthuis schreef:Uiteraard is dat de beste manierFrederix schreef:Elk uur of zelfs elk kwartier een foto maken lijkt mij onhaalbaar en je krijgt een merkwaardig stukje film. Soms zon, soms regen, soms bewolkt. Verder zie je dan alleen de buitenkant groeien.sumar schreef:Mijn werkgever laat een nieuw pand bouwen en wil heel graag de bouw gedocumenteerd vastleggen.
Interessanter lijkt het mij om bv elke twee weken bv een rondje over de bouwplaats te maken. Je kunt dan interessante foto's maken van de diverse werkzaamheden in de verschillende fasen van de bouw. Uiteraard kan/mag dit alleen i.o.m. de toezichthouder of de uitvoerder. Als je van te voren overlegt wat je van plan bent, kan hij jou misschien wel informeren als er een bijzondere handeling wordt gedaan. Ik denk dat je op die manier een aanmerkelijk betere indruk krijgt van de voortgang van de bouw.Zie ook hier op mijn flickr account
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Contacteer:
Frederix schreef:Uiteraard is dat de beste manierZie ook hier op mijn flickr account
Is wel weer erg lastig als je geen bouwkundige achtergrond hebt (wat ik niet weet van de TS). Je weet dan niet waar je op moet letten en wat bijzonder is, waar veel tijd in heeft gezeten om een detail uit te zoeken etc.Frederix schreef:Dat is precies wat ik bedoel. Ik heb op een soortgelijke wijze al talloze projecten vastgelegd. Is mijns inziens de enige juiste methode.
Laatst gewijzigd door M.Oorthuis op wo jan 19 2011 3:49 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- sumar
- Forumlid
De TS heeft geen enkele bouwkundige ervaring (afgezien van in het verre verleden lijmen van huisjes voor een modelspoorbaan)
Als ik alle suggesties zo lees is in ieder geval een goed contact met de uitvoerder van vitaal belang. Als die mee wil werken lijkt me veel mogelijk. Ik zal hier melden wat de uitkomst is en als er foto's uit komen (hoop het wel) hier in ieder geval een link neerzetten.

Als ik alle suggesties zo lees is in ieder geval een goed contact met de uitvoerder van vitaal belang. Als die mee wil werken lijkt me veel mogelijk. Ik zal hier melden wat de uitkomst is en als er foto's uit komen (hoop het wel) hier in ieder geval een link neerzetten.
Mijn ervaring leert dat als je dit op tijd opneemt met de uitvoerder (TS werkt bij de opdrachtgever, mij lijkt dan een contact met de toezichthouder handiger. als deze er al is) dat er veel mogelijk is. Je kunt dan gebruik maken van zijn bouwkundige kennis / ervaring.M.Oorthuis schreef: Is wel weer erg lastig als je geen bouwkundige achtergrond hebt (wat ik niet weet van de TS). Je weet dan niet waar je op moet letten en wat bijzonder is, waar veel tijd in heeft gezeten om een detail uit te zoeken etc.
- ATOR
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Van deze timelapse van het bouwen van een Hotel in China (in 2 dagen!) was ik erg onder de indruk. Misschien dat je er wat inspiratie uit kunt putten.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
de suggestie dat er een "enige juiste manier" zou zijn voor dingen wil ik toch graag tegenspreken. Wees creatief, denk out-of-the-box! Vernieuw!
Timelapse is ook niet nieuw, maar als de TS daarover iets wil weten, wie zijn wij dan om te (ver)oordelen?
Een suggestie voor timelapse dus. Ik zou niet graag mijn camera maandenlang laten staan op dezelfde plek, en elke dag opnieuw opstellen is weer een lastig precisieklusje. Mijn suggestie zou zijn om een automatische webcam aan te schaffen die elke zoveel tijd een beeldje knipt en opslaat. Beter te vaak dan te weinig, weggooien van beelden kan altijd nog. Reken 20 tot 25 beelden per seconde, bedenk de gewenste duur van het filmpje, neem de geplande bouwtijd mee in de berekening en voila, je hebt de benodigde frequentie voor de beelden. Zo'n cameraatje hoeft niet veel te kosten, misschien 100 euro, heb je toch een leuk filmpje voor weinig geld. Geen full HD misschien, maar voor een normale TV goed genoeg. En die 100 euro moet voor je werkgever toch geen belemmering zijn?
Mocht het erg goed moeten en ook duur mogen worden, neem dan een Nikon DSLR met een computer eraan. Er zijn meerdere software pakketten die timelapse foto's kunnen maken. En koop natuurlijk een netvoeding voor de camera, want de accu loopt erg snel (uurtje of zo) leeg als je de camera aan de computer hangt. Hang de camera lekker droog in een gebouw ernaast. En hang de camera niet zichtbaar achter het raam op de begande grond of zo, want dan is 'ie zo weg.
Oh ja: in het begin niet te ver inzoomen, maar vast uitzoomen tot een kader waarin uiteindelijk het hele gebouw past met alle etages! Ligt voor de hand, maar zonde als je het vergeet.
Timelapse is ook niet nieuw, maar als de TS daarover iets wil weten, wie zijn wij dan om te (ver)oordelen?
Een suggestie voor timelapse dus. Ik zou niet graag mijn camera maandenlang laten staan op dezelfde plek, en elke dag opnieuw opstellen is weer een lastig precisieklusje. Mijn suggestie zou zijn om een automatische webcam aan te schaffen die elke zoveel tijd een beeldje knipt en opslaat. Beter te vaak dan te weinig, weggooien van beelden kan altijd nog. Reken 20 tot 25 beelden per seconde, bedenk de gewenste duur van het filmpje, neem de geplande bouwtijd mee in de berekening en voila, je hebt de benodigde frequentie voor de beelden. Zo'n cameraatje hoeft niet veel te kosten, misschien 100 euro, heb je toch een leuk filmpje voor weinig geld. Geen full HD misschien, maar voor een normale TV goed genoeg. En die 100 euro moet voor je werkgever toch geen belemmering zijn?
Mocht het erg goed moeten en ook duur mogen worden, neem dan een Nikon DSLR met een computer eraan. Er zijn meerdere software pakketten die timelapse foto's kunnen maken. En koop natuurlijk een netvoeding voor de camera, want de accu loopt erg snel (uurtje of zo) leeg als je de camera aan de computer hangt. Hang de camera lekker droog in een gebouw ernaast. En hang de camera niet zichtbaar achter het raam op de begande grond of zo, want dan is 'ie zo weg.
Oh ja: in het begin niet te ver inzoomen, maar vast uitzoomen tot een kader waarin uiteindelijk het hele gebouw past met alle etages! Ligt voor de hand, maar zonde als je het vergeet.
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Contacteer:
Ik denk dat een timelapse met een DSLR bijna niet te doen is voor hetgeen de TS aangeeft, je geeft zelf al de diverse problemen aan waaronder bijv. dat er een pc aan moet hangen en de accu zo leeg is. Een timelapse met een goede webcam is dan in mijn ogen beter en makkelijker. Als je echt met een DSLR wilt werken moet je rekenen op regelmatige controle op de apparatuur en goed instellen en bovendien is dit een dure oplossing.