Bericht
door krizz » wo jan 19 2011 2:58 pm
Hallo Erwin,
Inmiddels heb ik al een aantal topics van jou gelezen, de eerste waarop ik heb gereageerd had was de topic over het Solomon Gugenheim museum in NYC. Toen ik die foto zag dacht ik dat jij een beginnend fotograaf was vanwege je geringe aantal berichten en posts. Wat uiteraard helemaal niks uitmaakt daarbij had ik toen nog niet naar de exif gegevens gekeken.
Gister (18-01) zag ik de foto: Te laat of toch niet, ik had toen wel naar de exif gegevens gekeken en ik moet bekennen dat ik toen toch wel redelijk geschrokken ben, en zo was ik niet de enige vanwege het feit wat voor apparatuur jij gebruikt.
Want als je daar D3s ziet staan doet jou dat niet gelijk denken aan een beginneling, eerder aan een Pro vandaar ook de reacties die het heeft opgebracht. Iedereen heeft natuurlijk zijn eigen budget en bij jou was die waarschijnlijk erg positief.
Ervan uitgaande dat je een beginnend fotograaf bent, kan ik je misschien wel helpen met je vraag.
Je kunt de kleuren d.m.v. een foto-bewerkings programma de saturation (verzadiging) verhogen, maar als er niet veel kleur in de foto zit heeft het niet veel zin.
Je zou een bij zonsopkomst of zonsondergang kunnen gaan fotograferen, dit heeft een heel erg positief effect op de kleuren in de foto.
Verder vind ik de foto wat rommelig, dit komt vanwege de vele takjes. Het kleine vogeltje valt door de vele takjes in het niets. Dus dichterbij zien te komen zou al veel schelen.
Dit brengt mij ook op het volgende het kleine vogeltje is ook niet helemaal scherp, dit heeft waarschijnlijk ook grotendeels te maken met het feit dat je de foto gecropt hebt.
Vogels op fotograferen is dan ook een hele moeilijke en tijdrovende klus, geduld is dan ook een schone zaak.
Ik zag ook dat je een 1/200s sluitertijd hebt gebruikt, dat is behoorlijk laag als je op 500mm schiet. Dan is een statief Absolut niet uit den boze eerder een must. Als het echt niet anders kan gebruik dan een zo klein mogelijk diafragma getal en schroef dan de Iso omhoog, die D3s kan echt wel wat hebben.
Hopelijk heb je er wat aan en we zien de resultaten vanzelf, blijven oefenen zou ik zeggen.
Gr Krizz