groothoek lens voor D90

Discussies over groothoek zoomobjectieven zoals de 17-35 mm of 12-24 mm
Aileen

groothoek lens voor D90

Bericht door Aileen » di dec 21 2010 6:26 pm

Hallo,

Tegenwoordig fotografeer ik steeds meer portret en ook van gezinnen en dat soort dingen
nu heb ik al een 50 mm 1.8 lens, en hij bevalt me prima maar ik wil eigenlijk een goede lens met een groot hoek wat voor dat soort dingen is geschikt. ik wil dat hij bij minder begint, bij 18 of bij 24. nu is mij vertelt dat een 24-105 wel een hele goede lens daar voor is, maar ik kan hem eigenlijk helemaal niet veel vinden alleen van Canon, kan iemand mij vertellen wat voor lens dat precies is en of het daarvoor een mooie lens is ?

Alvast bedankt.

MauritsD
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: groothoek lens voor D90

Bericht door MauritsD » di dec 21 2010 7:01 pm

Ik zou dan altijd voor de 16-85 gaan. Veel positieve verhalen over...
(staat al een tijdje op mijn verlanglijst :) )
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » di dec 21 2010 7:36 pm

Heb je een budget in gedachten?

Wil je een zoom- of een vast-brandpunt-objectief?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Bob42
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Bob42 » di dec 21 2010 10:07 pm

Op een DX-camera als de D-90 is 24 mm niet bepaald groothoek. Je zou dus bij 18 of minder mm moeten starten. Voldoende keus, afhankelijk van het budget.

dick
Forumlid
Forumlid

Bericht door dick » di dec 21 2010 10:13 pm

Nikon 12-24mm F4 AF-S
Een topper op dx.

Groet,
Dick
Een nikon dslr met twee lenzen,

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » di dec 21 2010 11:09 pm

Op zich doe je mensen, ook groepen, geen plezier met een 12-24. Je krijgt allerlei rare perspectieven die je niet wilt in een standaard (groeps) portret. Voor apart werk is het natuurlijk wel geschikt.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » wo dec 22 2010 7:48 am

Je zit eigenlijk te denken aan een groothoek zoom objectief, waarbij je ook portretten kunt maken.
En helaas, er is en blijft een verschil tussen de vaste brandpunten en de eenvoudige zoom objectieven.
Je hebt al een f/1,8 50mm objectief en de onscherpte die je daar mee kunt halen is alleen te evenaren door een nog lichtsterker objectief.
Nikon heeft een hele serie objectieven die voor portretten geschikt zijn:

AF 50 f/1,8. Een goedkoop en uitstekend objectief. Behoorlijk lichtsterk. Als je op een werkafstand van 2 meter zit, heb je iets teveel ruimte om de geportretteerde.
AF 55 Micro f/2,8. Weinig bekend, is vervangen omdat de werkafstand mij macro gering is door de 60mm. Bij portretten, ga je gang. Eigenlijk te scherp tekenend.
AF Micro 60 f/2,8. Bij portretten, ga je gang. Eigenlijk te scherp tekenend.
AF 85mm f/1.4. Ideaal voor gebruik met grote diafragma openingen. Met volle opening werkt het iets zacht (cream machine), dat is verdwenen bij f/1,8.
AF 85 f/1,8. Goedkoop, goed en breed inzetbaar.
PC Micro 85 f/2,8 (geen AF) of de PC-E. Ideaal voor gebruik bij grote diafragma openingen, middels tilt en shift kun je de scherptediepte zeer exact plaatsen.
AF-S DX Micro NIKKOR 85mm f/3.5G ED VR Multifunctioneel maar alleen voor een DX camera.
Ais 105 f/1,8 Goed bruikbaar voor candid portretten en goed bij volle opening.
AF DC 105 f/2,0 R of D Door de defocus controle is onscherpte in voor- of achtergrond te beïnvloeden. Omdat je iets meer tele hebt dan bij een 85mm, heb je ook meer achtergrond onscherpte.
AF Micro 105 f/2,8 of D of AF-S Bij portretten, ga je gang. Eigenlijk te scherp tekenend.
AF DC 135 f/2,0 R Door de defocus controle is onscherpte in voor- of achtergrond te beïnvloeden.

Geen enkele zoom.

Nu heeft Nikon wel groothoek zoom objectieven waarbij je naast groothoek ook een portret bereik hebt.:
AF-S DX 16-85mm f/3,5-5,6 G ED VR
AF-S DX 17-55 f/2,8 G ED
AF-S DX 18-55 mm f/3,5-5,6 G VR
AF-S DX 18-70 f/3,5-4,5 G ED
AF-S DX 18-105mm f/3,5-5,6G ED VR
AF-S DX 18-135 f/3,5-5,6 G
AF-S DX 18-200 mm F/3,5-5,6G ED VR II
en mijn voorkeur zou uit gaan de 16-85, maar je mist in al deze gevallen de optische kwaliteit die je bij de hierboven genoemde vaste brandpunten wel hebt.
Nikon heeft wel een zoom met groothoek en een portret bereik, de AF-S 24-70mm f/2,8 G ED, maar die is meer geschikt voor een FX camera omdat dan de groothoek beter tot uiting komt. Portretten die je met dit objectief op je D90 zou maken zijn wel goed.

Op m'n website is nog veel meer te lezen.

Daniël

Bericht door Daniël » wo dec 22 2010 8:01 am

16-85. Je zal er niet ontevreden mee zijn :wink2:

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » wo dec 22 2010 8:28 am

Een goedkope oplossing is een Nikkon 18 -105 f/3,5 – 5,6.

Nieuw kost hij 180 euro, maar dit is een kitlens dus vrij goed 2e hands te krijgen.
Hij is een stuk trager dan je 50mm 1.8, maar omdat de lens zo goedkoop is geeft het je wel de kans om op een goedkope manier te kijken wat voor jou de beste oplossing is.

Als je dan een tijdje met deze lens gespeeld hebt, en dan een beetje kijkt welke beperking je hebt, en in welk bereik je de meeste foto’s maakt zet je deze weer in de verkoop (bij een 2e hands aankoop maak je geen verlies) en koop je een lens die echt op je behoefte aansluit.

Je kan ook afgaan op advies van anderen en meteen 500 euro (of meer) uitgeven, voor een lens die achteraf misschien niet aansluit op je behoefte.
Zelf ben ik bijvoorbeeld voor een Sigma 17-50 f/2.8 gegaan omdat voor mij lichtsterkte belangrijker is dan tele. Maar een ander levert liever in op lichtsterkte voor de extra mm’s.

Hier staat er toevallig een te koop: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... =5&t=29533

Henk
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door Henk » wo dec 22 2010 6:15 pm

Daniël schreef:16-85. Je zal er niet ontevreden mee zijn :wink2:
+1

ik begon met de 18-105, maar heb nu de 16-85 en ben heel blij met de extra 2 mm groothoek en de 20 mm tele mis ik echt niet. Heb ook de 70-300 erbij, maar die gebruik ik zelden. Mijn meeste foto's maak ik onder de 20mm.
groeten Henk.
Foto Melenhorst.net

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » wo dec 22 2010 8:48 pm

Aileen schreef:Hallo,

Tegenwoordig fotografeer ik steeds meer portret en ook van gezinnen en dat soort dingen
nu heb ik al een 50 mm 1.8 lens, en hij bevalt me prima maar ik wil eigenlijk een goede lens met een groot hoek wat voor dat soort dingen is geschikt. ik wil dat hij bij minder begint, bij 18 of bij 24. nu is mij vertelt dat een 24-105 wel een hele goede lens daar voor is, maar ik kan hem eigenlijk helemaal niet veel vinden alleen van Canon, kan iemand mij vertellen wat voor lens dat precies is en of het daarvoor een mooie lens is ?

Alvast bedankt.
Begrijp ik nou goed dat je al een 50mm objectief hebt dat je voor portretten gebruikt? Ik heb bij je eerdere berichten gezocht welke camera je hebt, maar dat heb ik niet kunnen vinden. Welke is het? En heb je geen enkel ander objectief dan je 50mm?

Als het een DX-camera is dan is een 50mm objectief al aan de erg krappe kant voor portretfotografie (en op een FX-camera - D700 of D3(s,x) - is hij domweg véél te kort). Langer (tussen 70mm en 100mm) is eigenlijk beter, om b.v. lange-neuzen-vertekening uit te sluiten. Nu wil je een "groothoek", maar te eerste haal je dan (ingeval je met DX fotografeert!) nóg meer pinocchio's in huis en ten tweede is 24mm alleen echt groothoek te noemen als je hem op een FX camera gebruikt. Op een DX camera begint een "standaardzoom" bij 18mm en dát is inderdaad al echt een beetje "groothoek".

Wil je een grotere hoek omdat je er "gezinnen en dat soort dingen" mee wilt fotograferen? Met andere woorden: "meer mensen betekent meer breedte"? In dat geval moet je eens kijken naar het effect ervan op de mensen die in de hoeken van de foto staan. Je herkent ze niet meer. Portretten of groepsportretten moet je zéker niet met een groothoek fotograferen, tenzij je uit bent op het lachspiegeleffect. Meer mensen betekent gewoon meer afstand, dus een grotere brandpuntsafstand.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

Ralph
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Ralph » wo jan 19 2011 9:47 pm

In onderwerp staat dattie een D90 heeft :wink:

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *

Bericht door George Fennes » wo jan 19 2011 10:13 pm

Een standaardzoom zou de eerste keuze zijn.
Heb zelf ook een D90 en met mijn Tamron 17-50mm 2.8 schiet ik 90% van al mijn plaatjes.
Voor het geld dat de Tamron 17-50mm 2.8 kost heb je een kwaliteitsobjectief in handen die z'n weerga niet kent en scherper is dan de 700 euro duurdere Nikkor 17-55mm 2.8.
Ik zou eerst een goede standaardzoom kopen, daar ga je nooit spijt van krijgen.
Blijf het objectief bekijken

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » wo jan 19 2011 11:16 pm

Even een ommetje maken.
Tijd voor frisse lucht.

Daniël

Bericht door Daniël » do jan 20 2011 7:46 am