nieuw: D7000

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Ronald-D
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: nieuw: D7000

Bericht door Ronald-D » do jan 20 2011 1:00 pm

Ehm.... hoe bedoel je dat Patrick?

Ik neem aan dat je het hebt over de belichting vastzetten?
Met vriendelijke groet, Ronald

Nikon D7000+MB-D11
Tokina 11-16 2.8 AT-X PRO DX
Nikon AF-S 24-70 2.8G ED
Nikon AF-S 300 4.0 ED-IF
Nikon AF-D 50 F/1.8Nikkor AF-S VR 70-300mm f/4.5-5.6G IF-ED
SB700+SB900
AF-ON

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ReneG » do jan 20 2011 1:31 pm

Patrick schreef:Kunnen we concluderen dat geen van beide beter is, maar dat het afhangt van wat voor sort fotografie je doet en wat je prettig/belangrijk vindt aan de body?
Dat bedoelde ik ook, alleen gebruikte ik er iets meer woorden voor. :mryellow:
Ronald-D schreef:Ehm.... hoe bedoel je dat Patrick?

Ik neem aan dat je het hebt over de belichting vastzetten?
Nee, het gaat over een alternatieve manier om met de AF om te gaan i.p.v. de 'onstpanknop half indrukken = scherpstellen' methode. Zie bijvoorbeeld:
http://www.luminescentphoto.com/blog/20 ... technique/

Overigens kan dit blijkbaar ook met een D90 (en ik neem aan met een D7000) waarbij je de AE-L en AF-L knop zo ook kunt instellen. Alleen dan ben je de AE-L en AF-L functionaliteit kwijt (onder die knop dan). Verder vind ik die knop op de D90 een wat minder handige positie hebben dan de AF-ON op een D300s.
Spul waarmee je foto's maakt...

Ronald-D
Clublid
Clublid

Bericht door Ronald-D » do jan 20 2011 1:57 pm

ReneG schreef:Nee, het gaat over een alternatieve manier om met de AF om te gaan i.p.v. de 'onstpanknop half indrukken = scherpstellen' methode. Zie bijvoorbeeld:
http://www.luminescentphoto.com/blog/20 ... technique/

Overigens kan dit blijkbaar ook met een D90 (en ik neem aan met een D7000) waarbij je de AE-L en AF-L knop zo ook kunt instellen. Alleen dan ben je de AE-L en AF-L functionaliteit kwijt (onder die knop dan). Verder vind ik die knop op de D90 een wat minder handige positie hebben dan de AF-ON op een D300s.
Ja, dat klopt.... met de D7000 kan je de AF-ON functie toewijzen aan de AE-L /AF-L knop..... dat heb ik ook zo ingesteld.
Maar het ging er dan om, dat je de functie kwijt bent om je belichting vast te zetten.
Bij de D300(s) behoud je die functie natuurlijk, omdat je een aparte AF-ON knop hebt.

Bij de D7000 kun je dan, als je de AE-L/AF-L knop gebruikt voor de AF-ON, de AE-L toewijzen aan je ontspanknop. Als je de ontspanknop dan half indrukt, houdt hij de belichtingswaarde vast, ook als je dus een andere compo kiest.

Patrick reageerde daarop dat dat niet hetzelfde was..... vandaar mijn vraag aan hem :wink:

Nikon D7000+MB-D11
Nikon AF-S 24-70 2.8G ED
Nikon AF-S 300 4.0 ED-IF
SB700+SB900
AF-ON

Mip

Bericht door Mip » do jan 20 2011 2:04 pm

Sorry als ik het verkeerd begrepen heb (maar heb geen van de voornoemde bodies in bezit...) maar is het niet zo dat de switch aan de voorzijde op een D7000 die keuze maakt tussen AF/M een knopje heeft dat zorgt voor AF ON? :huh:

Of doet dat knopje alleen maar "even AF" op het moment dat het hendeltje in M-stand staat? :shock:

Ik denk ook gelezen te hebben dat dat knopje programmeerbaar is...

Ronald-D
Clublid
Clublid

Bericht door Ronald-D » do jan 20 2011 2:07 pm

ehm.....nee.

Deze zorgt niet voor de AF-ON funtie, maar als je dit knopje indrukt, kan je met de instelschijven de standen kiezen voor bijvoorbeeld AF-S, AF-C, AF-A en het aantal scherpstelpunten selecteren om een paar voorbeelden te noemen :wink:

Nikon D7000+MB-D11
Nikon AF-S 24-70 2.8G ED
Nikon AF-S 300 4.0 ED-IF
SB700+SB900
AF-ON

Mip

Bericht door Mip » do jan 20 2011 2:24 pm

OK... en ik maar denken dat het door het voortschrijden van de techniek en inzichten makkelijker zou worden... :huh:

Gelukkig zijn mannen gewend naar knoppen te zoeken :) , en is dat ook wel een stuk van het plezier (voor mij althans wel)

Misschien moet ik maar gewoon de knoop doorhakken en een D300 kopen.
...

Of toch een D7000 ....

...
Of ...
Laatst gewijzigd door Mip op do jan 20 2011 4:18 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

nikonster

Bericht door nikonster » do jan 20 2011 2:45 pm

JanR schreef:Rick

Ik werk er nu een week of twee mee, en ik raak steeds meer onder de indruk vande D7000.
In het begin kwamen er hele brakke foto's uit, maar na alles uitvoerig geprobeerd te hebben en de lenzen een AF correctie te hebben meegegeven ziet het er allemaal perfect uit. En hij bedient gewoon heel lekker.

De autofocus is geweldig en minimaal vergelijkbaar met de D300s, de camera reageert echt flitsend snel.
En door de 16Mp sensor heb je gewoon meer detail en ook het dynamisch breik is merkbaar groter.
En je kunt de camera instellen op 14 bits verwerking zonder snelheids verlies, dat kan de D300s niet.
Hallo,
Ik heb ook de D7000 en langzaamaan het wennen... maar bovenstaande viel me op... waarom je lenzen een AF correctie meegeven?
Waar liep je dan tegenaan?

De autofocus reageert idd lekker snel, ben hier zeer tevreden over.
Maar hoe kun je de camera instellen als ik zelf wil bepalen waar ik de focus leg? Dus ik wil ff snel de focus leggen op rechtsachter?
Als ik de camera op de manuele stand zet, dat schakelaartje aan de linkerzijkant van het toestel, dan stelt mijn lens niet meer automatisch scherp.
Ik kan dan wel zelf mijn punt gaan zoeken maar moet eerst handmatig de lens scherpstellen. Daar baal ik wel een beetje van.

Hoe doe je dit? Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door nikonster op do jan 20 2011 2:47 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Ronald-D
Clublid
Clublid

Bericht door Ronald-D » do jan 20 2011 2:46 pm

@Mip

Leuk toch, keuzes :wink:

Óf...... nog wat geduld hebben, flink doorsparen en dan voor de opvolger van de D300s gaan. (die hoogstwaarschijnlijk dit jaar verschijnt)

Ikzelf was te ongeduldig om op die opvolger te wachten, en ben uiteindelijk voor de D7000 gegaan, maar ben er zéér tevreden mee hoor.
Zelf ga ik nu sparen voor de 70-200 VRII, en dan volgend jaar wil ik kijken naar een tweede body..... en dat zal dan ongetwijfeld de opvolger van de D300s zijn, en kan ik de D7000 mooi als tweede body gebruiken :D

Nikon D7000+MB-D11
Nikon AF-S 24-70 2.8G ED
Nikon AF-S 300 4.0 ED-IF
SB700+SB900
AF-ON

yzf1kr
Forumlid
Forumlid

Bericht door yzf1kr » do jan 20 2011 4:03 pm

nikonster schreef:
JanR schreef:Rick

Ik werk er nu een week of twee mee, en ik raak steeds meer onder de indruk vande D7000.
In het begin kwamen er hele brakke foto's uit, maar na alles uitvoerig geprobeerd te hebben en de lenzen een AF correctie te hebben meegegeven ziet het er allemaal perfect uit. En hij bedient gewoon heel lekker.

De autofocus is geweldig en minimaal vergelijkbaar met de D300s, de camera reageert echt flitsend snel.
En door de 16Mp sensor heb je gewoon meer detail en ook het dynamisch breik is merkbaar groter.
En je kunt de camera instellen op 14 bits verwerking zonder snelheids verlies, dat kan de D300s niet.

quote]

Hallo,
Ik heb ook de D7000 en langzaamaan het wennen... maar bovenstaande viel me op... waarom je lenzen een AF correctie meegeven?
Waar liep je dan tegenaan?

De autofocus reageert idd lekker snel, ben hier zeer tevreden over.
Maar hoe kun je de camera instellen als ik zelf wil bepalen waar ik de focus leg? Dus ik wil ff snel de focus leggen op rechtsachter?
Als ik de camera op de manuele stand zet, dat schakelaartje aan de linkerzijkant van het toestel, dan stelt mijn lens niet meer automatisch scherp.
Ik kan dan wel zelf mijn punt gaan zoeken maar moet eerst handmatig de lens scherpstellen. Daar baal ik wel een beetje van.

Hoe doe je dit? Alvast bedankt!
Bij de D300s kan je een hendeltje draaien dat om de 8-punts selectieknop zit.

Dan kan je in je zoeker het gewenste scherpstelpunt kiezen dmv de achtpuntsknop.

Je AF moet dan op S staan, en op spot.

Mip

Bericht door Mip » do jan 20 2011 4:11 pm

Hi Ronald,

Ik wilde dat ik zo hard kon sparen....
Een 2e hands D300 zit nog wel in de knip, net als een D7000 (als ik 'm ècht binnenstebuiten keer en probeer de huidige D40 te slijten).
Een 18-200 bezit ik al wel, maar wil graag terug naar wat lichtsterkers, en dan heb ik met mijn huidige D40 wat weinig keus (of de knip moet leeg tot en met eind volgend jaar, en dan krijg ik thuis klachten :( )

Keus is en blijft lastig, maar gevoel gaat voor de D300, alhoewel ik dat ook met reden wil kunnen ondersteunen.
Ik moet er weer een flink aantal jaren mee voort, dus de keus moet goed zijn...

Hoe goed zou mijn vrouw een D300 kunnen bedienen? Want dat gaat met een D7000 natuurlijk goed (standje Automatisch hè.... :D )

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » do jan 20 2011 4:48 pm

nikonster schreef:De autofocus reageert idd lekker snel, ben hier zeer tevreden over.

Hoe doe je dit? Alvast bedankt![/b]
het AF knopje linksonder bij je objectief kan je indrukken en dan draaien aan het voorste wieltje voor de scherpstelpunten en het achterste wieltje draaien voor de AF modus. Dit staat ook heel duidelijk in de handleiding die je bij de D7000 kreeg :|
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Deavit

Bericht door Deavit » do jan 20 2011 5:20 pm

Mip schreef:Hoe goed zou mijn vrouw een D300 kunnen bedienen? Want dat gaat met een D7000 natuurlijk goed (standje Automatisch hè.... :D )
Ach, de P stand moet ook nog wel gaan, toch?

Ronald-D
Clublid
Clublid

Bericht door Ronald-D » do jan 20 2011 5:55 pm

Mip schreef:Hi Ronald,

Ik wilde dat ik zo hard kon sparen....
Een 2e hands D300 zit nog wel in de knip, net als een D7000 (als ik 'm ècht binnenstebuiten keer en probeer de huidige D40 te slijten).
Een 18-200 bezit ik al wel, maar wil graag terug naar wat lichtsterkers, en dan heb ik met mijn huidige D40 wat weinig keus (of de knip moet leeg tot en met eind volgend jaar, en dan krijg ik thuis klachten :( )

Keus is en blijft lastig, maar gevoel gaat voor de D300, alhoewel ik dat ook met reden wil kunnen ondersteunen.
Ik moet er weer een flink aantal jaren mee voort, dus de keus moet goed zijn...

Hoe goed zou mijn vrouw een D300 kunnen bedienen? Want dat gaat met een D7000 natuurlijk goed (standje Automatisch hè.... :D )
Ze allebei vast houden, en kijken welke het beste in de handen ligt. :D

Zoals eerder opgemerkt, de P stand moet ook lukken hoor :wink:

Als je gevoel dan zegt de D300, dan zou ik lekker daarvoor gaan!

Nikon D7000+MB-D11
Nikon AF-S 24-70 2.8G ED
Nikon AF-S 300 4.0 ED-IF
SB700+SB900
AF-ON

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » do jan 20 2011 7:55 pm

Ronald-D schreef:Ja, dat klopt.... met de D7000 kan je de AF-ON functie toewijzen aan de AE-L /AF-L knop..... dat heb ik ook zo ingesteld.
Dat niet alleen. Er zit er ook een op de MB-D10, de grip. Ik ben even te lui om te kijken hoe dat zit met de grip van de D7000, maar daar zit hij neem ik aan niet op.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Ronald-D
Clublid
Clublid

Bericht door Ronald-D » do jan 20 2011 8:09 pm

Patrick schreef:
Ronald-D schreef:Ja, dat klopt.... met de D7000 kan je de AF-ON functie toewijzen aan de AE-L /AF-L knop..... dat heb ik ook zo ingesteld.
Dat niet alleen. Er zit er ook een op de MB-D10, de grip. Ik ben even te lui om te kijken hoe dat zit met de grip van de D7000, maar daar zit hij neem ik aan niet op.
Klopt inderdaad.
Op de MB-D11 (grip voor de D7000) zit geen aparte AF-ON knop, deze functie moet je dan ook toewijzen aan de AE-L/AF-L knop van de grip.

Nikon D7000+MB-D11
Nikon AF-S 24-70 2.8G ED
Nikon AF-S 300 4.0 ED-IF
SB700+SB900
AF-ON

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”