Fotobewerking noodzaak of herstellen tekortkomingen

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
Paul61
Regiocoördinator
Regiocoördinator
Foto's bewerken toestaan: Ja

Fotobewerking noodzaak of herstellen tekortkomingen

Bericht door Paul61 » za jan 22 2011 9:38 pm

Sinds een paar maanden werk ik met Capture NX2 en moet zeggen dat mijn foto's er na bewerking een stuk beter uitzien.
Maar ... is het bewerken van de foto's een hulpmiddel omdat ik de techniek (nog) niet goed beheers.
M.a.w. kan ik het zelfde resultaat krijgen zonder bewerking als ik de techniek goed beheers ?
Laatst gewijzigd door Paul61 op za jan 22 2011 10:49 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Paul

Deavit

Re: Foto bewerking noodzaak of herstellen tekortkomingen

Bericht door Deavit » za jan 22 2011 9:46 pm

Ik denk en vind, dat fotobewerking eigenlijk onderdeel is van "fotografie".
Eigenlijk bewerk ik alles, al is het maar een tikje contrast o.i.d. , al hou ik ook wel van tintjes :mrgreen:

ElRonno
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door ElRonno » za jan 22 2011 9:55 pm

Paul61 schreef:Sinds een paar maanden werk ik met Capture NX2 en moet zeggen dat mijn foto's er na bewerking een stuk beter uitzien.
Maar ... is het bewerken van de foto's een hulpmiddel omdat ik de techniek (nog) niet goed beheers.
M.a.w. kan ik het zelfde resultaat krijgen zonder bewerking als ik de techniek goed beheers ?
Dat ligt er natuurlijk helemaal aan over welke nabewerking je het hebt. Sommige dingen kunnen helemaal niet of lastig in het echt. Dus... leg even wat meer uit!

LOKA
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door LOKA » za jan 22 2011 10:01 pm

Als het je gaat om een natuurgetrouwe en kleurechte foto, is het mogelijk om zonder nabewerking dit resultaat te kunnen bereiken.
Maar dan moet de foto wel 'kloppen'.

Vaak zie ik ook heel erg verscherpte foto's verschijnen en persoonlijk kan mij dat niet boeien.
Zelf zal ik dan ook liever niet veel poetsen aan een foto.
Maar er zijn situaties dat je gewoon even niet opgelet hebt, en als je dan je foto wel weer nabewerkt is hij wel goed.

Groetjes Karin

Melliw
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Melliw » za jan 22 2011 10:23 pm

Vroeger in de Doka deden we toch ook doordrukken en tegenhouden?
Dat doen we nu in PS. M.i. is bewerken zeker zo belangrijk als fotograferen.
Een goed eindresultaat bestaat uit een goede foto met de juiste bewerking.
BrinksFotografie

I believe that the greatest tool we have as photographer is our own two feet.

Paul61
Regiocoördinator
Regiocoördinator

Bericht door Paul61 » za jan 22 2011 10:34 pm

ElRonno schreef:
Paul61 schreef:Sinds een paar maanden werk ik met Capture NX2 en moet zeggen dat mijn foto's er na bewerking een stuk beter uitzien.
Dat ligt er natuurlijk helemaal aan over welke nabewerking je het hebt. Sommige dingen kunnen helemaal niet of lastig in het echt. Dus... leg even wat meer uit!
Voorbeeld : Ik gebruik b.v. vrij veel de levels tool om zwart en wit naar voren te halen maar m.i. kan ik het gebruik hiervan voorkomen (verminderen) door de belichting bij de opname beter in te schatten en evt. over of onder te belichten.
Kan ik met de juiste belichting het zelfde resultaat krijgen als ik krijg met werken met levels ?
Groeten, Paul

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Fotobewerking noodzaak of herstellen tekortkomingen

Bericht door Léon Obers » za jan 22 2011 10:58 pm

Je kunt met de juiste Nikon Picture Control camera-instellingen wel het basismateriaal in een zodanige richting sturen, dat je er achteraf minder aan hoeft te doen, maar afhankelijk hoe perfectionistisch iemand is blijft er altijd wel wat na te bewerken.
Daarbij gaat het IMO minder om een technisch perfecte benadering dat beeld "correct" wordt weergegeven maar stuur je vooral bij om accenten te leggen in een foto zodat het beeld meer overeenstemt met de emotionele waarde van een foto. Dan gaat het dus om subjectieve waarden.
Vriendelijke groet, Léon Obers

J.Hoes
Forumlid
Forumlid

Bericht door J.Hoes » zo jan 23 2011 2:24 am

Ik denk dat foto maken en nabewerken aan elkaar gebonden zijn. De software in de camera destillert uit een beeld op een sensor een digitaal bestand oa. aan de hand van camera-instellingen zoals contrast, scherpte, kleurverzadiging ed. Dat wil niet zeggen dat die bepaalde (fabrieks)instelling ook voor die bepaalde foto uiteindelijk de "juiste" is. Niet alle instellingen kan ik wijzigen.
Mijn controlemiddel ter plaatse is veelal het schermpje achterop de camera. Uit het histogram kan ik vaststellen hoe de belichtingsruimte gebruikt is en evt. de foto overmaken.
Ik kan de camera anders instellen of verkiezen achteraf te bewerken, afhankelijk van mijn doel, kennis, kunde.

Ik streef ernaar om de foto zo goed mogelijk te maken en zo min mogelijk na te bewerken.

Het feit dat ik kan nabewerken is voor mij geen argument om het opnemen te verwaarlozen. (Shit in = shit uit).

Groet Hans.

gewoon peter

Bericht door gewoon peter » zo jan 23 2011 8:21 am

Beste Paul, was er geen CNX2 geweest, had ik lang niet zo'n plezier gehad met m'n hobby. Karin zei het al, je kunt buiten al iets vergeten zijn of het was er al even niet. Heerlijk toch, dat jij jouw foto's sinds je bewerkt veel mooier vind. Lekker doorgaan. Groet, peter

evertfoto

Bericht door evertfoto » zo jan 23 2011 11:15 am

Nabewerking werd "vroeger" toch ook al gedaan door de ontwikkelcentrale en/of de fotozaak waar je de film liet ontwikkelen en afdrukken.
De persoon achter de afdrukmachine deed niet anders dan corrigeren van de "negatieve" beelden.
Nu doen we in feite hetzelfde met onze niet helemaal goed belichte bestanden. Eigenlijk is er niet veel veranderd. We ontdekken nu dat we weer goed moeten leren belichten, omdat we niet uren lang achter de beeldbuis willen zitten corrigeren.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”