Sigma 17-70 HSM OS
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Sigma 17-70 HSM OS
Nummer 2:
Neutraal op 17 mm F/2.8, maar op 70 mm F/4 moet ik een frontfocus met +20 corrigeren. Draai ik het diafragma dicht, dan loopt de front focus richting neutraal maar op f/6.3 moeter nog altijd +10 ingesteld worden. Ik denk dat er een compleet batch in Nederland verkocht wordt die niet in orde is.
Neutraal op 17 mm F/2.8, maar op 70 mm F/4 moet ik een frontfocus met +20 corrigeren. Draai ik het diafragma dicht, dan loopt de front focus richting neutraal maar op f/6.3 moeter nog altijd +10 ingesteld worden. Ik denk dat er een compleet batch in Nederland verkocht wordt die niet in orde is.
- PeterWeter
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Wow, dat is nogal niet wat. Ik zat aan dit objectief te denken maar nu....lock schreef:Nummer 2:
Nikon Z body's met het nodige lichtsterk glaswerk ervoor.
Flickr : http://www.flickr.com/photos/petercdejong/
Facebook : https://www.facebook.com/peter.c.dejong
Flickr : http://www.flickr.com/photos/petercdejong/
Facebook : https://www.facebook.com/peter.c.dejong
-
- Forumlid
Denken kan altijd. Maar ik vermoed dat geduld een schone zaak is. Of je moet ter plekke een paar exemplaren kunnen testen en een goeie eruit pikken. Ik heb er helaas geen tijd voor...
lock
lock
-
- Forumlid
Ik had deze lens ook gekocht vanwege zijn mooie bereik en de "fantastische" recensies. Ziet er ook goed uit, behalve de sjofele zonnekap en de overdreven belettering (smaak).
ECHTER: volkomen onbruikbaar, een zo grote back.focus, dat het met m'n camera niet gecompenseerd kon worden, op 1m20 meer dan 25 cm. Heb hem terug gestuurd, en ook bij Kameraexpress hebben ze hem gelijk door gestuurd naar Sigma.
Ben nu weer op zoek naar een betrouwbaar alternatief voor mijn gesneefde Nikkor 18-70. Er zijn niet zoveel alternatieven. Sigma is voor mij dus passé, de Tokina heeft slechte recensies, en de Tamron is een beetje moeilijk geval, van laaiend enthousiast tot waardeloos in de diverse fora ( laatste twee alle twee de 17-50 2.8 ). Enige echte alternatief de Nikkor 17-55 2.8, maar die is meer dan twee keer zo duur...... (de 16-85 lijkt mooi, maar heeft dezelfde gammele constructie als de 18-70....)
ECHTER: volkomen onbruikbaar, een zo grote back.focus, dat het met m'n camera niet gecompenseerd kon worden, op 1m20 meer dan 25 cm. Heb hem terug gestuurd, en ook bij Kameraexpress hebben ze hem gelijk door gestuurd naar Sigma.
Ben nu weer op zoek naar een betrouwbaar alternatief voor mijn gesneefde Nikkor 18-70. Er zijn niet zoveel alternatieven. Sigma is voor mij dus passé, de Tokina heeft slechte recensies, en de Tamron is een beetje moeilijk geval, van laaiend enthousiast tot waardeloos in de diverse fora ( laatste twee alle twee de 17-50 2.8 ). Enige echte alternatief de Nikkor 17-55 2.8, maar die is meer dan twee keer zo duur...... (de 16-85 lijkt mooi, maar heeft dezelfde gammele constructie als de 18-70....)
D7000 met MB-D11, 16-85, micro Nikkor 2,8 105, 35-1.8, 70-300, 50-1.8, en Tokina 10-17 en 12-24, benevens 2 SB600
en nog F801s met glaasjes.
-
- Forumlid
Hé Paulus, wanneer had jij hem gekocht ? Had de lens de backfocus over de hele range, of alleen bij de uitersten ?
Ik heb heter ook over gehad met een stel Duitse fotovrienden. Daar kopen ze exemplaren die geen focusproblemen vertonen. Voor een paar tientjes meer zou ik wel eens een kansje willen wagen bij de buren. Maar het gat is in de regel groot vergeleken met de laagste prijzen in Nederland: +/- 50 euro !
lock
Ik heb heter ook over gehad met een stel Duitse fotovrienden. Daar kopen ze exemplaren die geen focusproblemen vertonen. Voor een paar tientjes meer zou ik wel eens een kansje willen wagen bij de buren. Maar het gat is in de regel groot vergeleken met de laagste prijzen in Nederland: +/- 50 euro !
lock
-
- Forumlid
Ik had hem eind december gekocht, en er een paar weken mee gewerkt, met teleurstellende resultaten, dus ben ik specifieke test gaan doen, voornamelijk op 70mm F4, maar ook op de andere brandpunten had ik geen scherpe foto's. Denk dat het niet veel uitmaakt of je hem in Duitsland koopt of hier, er zitten gewoon veel miskleunen in de serie, denk dat ze door de "economische crisis" geen geld meer willen besteden aan een goeie eindcontrole. En er schijnt verschil te zijn in Nikon en Canon vattingen.
D7000 met MB-D11, 16-85, micro Nikkor 2,8 105, 35-1.8, 70-300, 50-1.8, en Tokina 10-17 en 12-24, benevens 2 SB600
-
- Forumlid
Het zou inderdaad wel toevallig zijn als alleen Sigma Benelux de rotte appels kreeg. Maar het blijft een feit dat ik over de grens in feite niemand hoor klagen. Normaal gesproken, als je wat hoort, dan zijn het de klagers 

Deze foto is gemaakt op de 70 mm stand met f18 ivm de scherptediepte.
Deze werd bij de fotopresentatie als retenscherp beoordeeld.

Deze werd bij de fotopresentatie als retenscherp beoordeeld.

-
- Forumlid
F/18 ! Vind je het gek dat het dan scherp is.
Ik zeg niet dat jij hetzelfde probleem hebt als wij, maar probeer het maar eens op F4. Btw, waarop heb je precies gefocused ?
Ik zeg niet dat jij hetzelfde probleem hebt als wij, maar probeer het maar eens op F4. Btw, waarop heb je precies gefocused ?
Op de punt van het lineaal en de potloodpunten daarachter.Ik heb het middelste scherpstelpunt gebruikt.
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Eerlijk gezegd vraag ik ma af alles gelezen hebbend of jullie wel de juiste manier van front focus back focus meten. Camera in hoek van 45 gr en speciaal meet veld . Meting bij telelens en volle opening. Je moet bij zoomlensen je wel realiseren dat groothoek en beeldwelving metingen kunnen beinvloeden. Zie voor meer info http://focustestchart.com/chart.html
Nikon F801s,D800, Canon G1x , Lensen Tokina AT-X 16-28 F2.8 pro fx,Sigma 35 1.4 DG HSM, Sigma AF 105mm f/2.8 EX HSM DG OS macro, Nikkor 80-200 2.8, Nikkor 50 1.8, flitsers Nissin Di866MKII, Metz 45CT4
http://www.flickr.com/photos/piotrpj/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.flickr.com/photos/piotrpj/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forumlid
Van alle test charts die ik ken levert deze focustestchart de grootste variatie op agv fouten in de opstellingen. Bovendien heeft met name deze chart veel last van eventueel aanwezige welvingen omdat de indicatoren van misfocus ruim buiten het focus gebied liggen. Als je lens dan ook iets gedecentreerd is dan krijg je hele rare verschuivingen die echter voor een deel ook door opstelfouten veroorzaakt kunnen worden.peterpj schreef:Eerlijk gezegd vraag ik ma af alles gelezen hebbend of jullie wel de juiste manier van front focus back focus meten. Camera in hoek van 45 gr en speciaal meet veld . Meting bij telelens en volle opening. Je moet bij zoomlensen je wel realiseren dat groothoek en beeldwelving metingen kunnen beinvloeden. Zie voor meer info http://focustestchart.com/chart.html
Wil je persé een 45 graden test doen (dus focus opbject op 45 graden) , neem dan de 5% contrast kaart van Jeffrey Friedl:
http://regex.info/i/FocusChart-v1.0-gray05.gif
Ik gebruik als eerste altijd praktische 'tests'. Fotos van mij dochter, zwart kruis (1/8 gedraaid) op de neus en tussen de ogen en focussen op beide plaatsen

Is het verdacht ? Dan gebruik ik de test die ik gekregen hebben van het Sony Alpha team. Dit is overigens een zelfde soort test als de moiretest van Canon. Geeft dit slechte resultaten met de driepoot, en zeker als Live view wel goed is, dan ga ik de richting van de misfocus bepalen.
Ik gebruik nooit meer een object dat onder een hoek van 45 graden staat om te focussen. Ik gebruik eenzelfde methode als LensAlign. Een plat vlak (plaat/box) met grote contrastverschillen (parallel aan de beeldsensor), met in het midden een schuifje om een opening te creeren. Hiermee kan je zien of een erachter staand voorwerp precies in het midden van de lens komt. Dan staat de kamera namelijk goed recht. Ernaast staan twee opstellingen naar keus: de 45 graden liniaal ( rechts vastgschroefd aan de plaat/box, identiek aan de opzet van LensAlign), of twee boxjes met veel relief/kleur en contrast verschillen en vage en scherpe teksten. De boxjes staan altijd buiten het bereik van de gebruikte AF sensor(s).
De eerste testfoto maak ik in principe met de boxjes ernaast -een ervoor en een erachter- opgesteld 1 cm buiten het scherptedieptebereik. Dat bereik is afhankelijk van een aantal zaken (zie post Leon elders) en eenvoudig te bepalen via internet. Vervolgens varieer ik de afstanden van de buitenste boxjes tot de centrale plaat/box tot ik bepaald heb wat het werkelijke scherptedieptegebied is (vergelijkbare acceptabele scherpte voorste en achter box). Je weet dan de verhouding van de afstanden tot scherp voor en achter het object waarop je scherpstelt. Met verwachte waarden via internet kan je dan precies uitrekenen hoeveel front of backfocus je hebt.
Ik heb nog niet meegemaakt dat de box- en liniaalmethoden totaal verschillende resultaten opleverenden. Dat de waarden niet altijd exact hetzelfde waren kwam vooral door de intrinsieke variatie van AF systemen zelf.
Ik test mijn lenzen al sinds mijn Pentaxtijd. Toen had ik trouwens ook een (oude) 17-70 en die had alleen maar een last van de slechte Pentax-AF.

lock
Laatst gewijzigd door lock op zo jan 30 2011 6:16 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Forumlid
JvHoof, vanaf welke afstand nam je deze fotos ?
Op het eerste oog hoef je denk ik geen zorgen te maken over misfocus, alhoewel ik (verwaarloosbaar) tikkie backfocus wel zie (maar alleen op voorwaarde dat de afstand tot de chart klein genoeg was).
lock
Op het eerste oog hoef je denk ik geen zorgen te maken over misfocus, alhoewel ik (verwaarloosbaar) tikkie backfocus wel zie (maar alleen op voorwaarde dat de afstand tot de chart klein genoeg was).
lock