De zon is een ster....

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Plaats reactie
iBub

De zon is een ster....

Bericht door iBub » vr jan 28 2011 3:30 pm

Gisteren in de koude wezen testen met een aantal Fransen en Algarijnen op de Maasvlakte.

Om een mooi overzicht te maken even mijn 16mm Fisheye erop gezet en met flink licht tegen deze foto gemaakt. Wat mij opvalt is de bijzonder grote sterpunten die tevoorschijn kwamen bij dit objectief. Waar komt dat precies door?

Gerard

Afbeelding

Vincent
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: De zon is een ster....

Bericht door Vincent » vr jan 28 2011 3:32 pm

De stervorming komt door difractie omdat je diafragma op F22 staat (bij een oneven aantal diafragma bladen heeft de ster 2x zoveel punten als het aantal diafragma bladen, bij een even aantal zijn het aantal sterpunten gelijk aan het aantal bladen)) :wink:

Als je je diafragma een beetje meer open zet dan heb je minder of helemaal geen stervorming (maar waarschijnlijk wel een overbelichting, dus zal je een kortere integratietijd moeten nemen, een lagere iso waarde instellen of een ND filter erop moeten schroeven)
Fin.

iBub

Bericht door iBub » vr jan 28 2011 3:59 pm

Aha, duidelijk

Omdat ik over het algemeen in de schaduw bezig was had ik hem op 800 staan. Jammer dat ik niet even gespeeld heb met diafragma toen ik op de dijk stond...

Merci!

yzf1kr
Forumlid
Forumlid

Bericht door yzf1kr » vr jan 28 2011 5:29 pm

Hoezo jammer?

Die ster is het enige wat de foto een beetje sfeer geeft, voor de rest is hij niet echt bijzonder.

iBub

Bericht door iBub » vr jan 28 2011 6:07 pm

Het gaat ook niet om de sfeer, maar om het effect om de zon...

En jammer omdat ik wel eens had willen spelen met het effect...

Maar bedankt voor je opbouwende kritiek, zal het meenemen als ik weer eens een poging ga wagen een sfeervolle foto te maken.

Gerard

Myriad

Bericht door Myriad » vr jan 28 2011 8:55 pm

djunclesam schreef:... (bij een oneven aantal diafragma bladen heeft de ster 2x zoveel punten als het aantal diafragma bladen, bij een even aantal zijn het aantal sterpunten gelijk aan het aantal bladen)) :wink:
Dat wist ik niet. Zo leer je nog eens wat! Zal me er eens in verdiepen. Goed dat de foto geplaatst is.

yzf1kr
Forumlid
Forumlid

Bericht door yzf1kr » vr jan 28 2011 9:47 pm

Als je meer info over zonnesterren wil dan moet je hier eens kijken: http://www.kenrockwell.com/tech/sunstars.htm

De reviews van Ken kan je niet echt serieus nemen, maar de technische info op zijn pagina's is vaak wel interessant.

iBub schreef:Het gaat ook niet om de sfeer, maar om het effect om de zon...

En jammer omdat ik wel eens had willen spelen met het effect...

Maar bedankt voor je opbouwende kritiek, zal het meenemen als ik weer eens een poging ga wagen een sfeervolle foto te maken.

Gerard
Ging het om het effect van de het water icm met de zon?

Wil je een interessant stuk lezen over het gebruik van ultrawides (en dus ook fish eyes), dan is dit wel interssant leesvoer:

http://www.kenrockwell.com/tech/how-to- ... lenses.htm

"Ultrawides are not for "getting it all in." Ultrawides are for getting yourself, and therefore the viewer, right smack into the middle of something. Ultrawides are for putting next to the muzzle of Dirty Harry's revolver to put it in your face. If you can't or won't get close, leave the ultrawide at home. "

iBub

Bericht door iBub » vr jan 28 2011 10:22 pm

Begrijp wat je bedoeld, maar werk is werk. Klant wilde foto van de worplengte.

Werk overigens niet als fotograaf maar voor een fabrikant van brandbestrijdings materiaal

Had wel tijd voor wat "eigen werk":

Afbeelding

Heb geïnformeerd of we met een paar mensen van de NCN een dagje kunnen rondlopen op het oefenterrein. Zoals je elders op het forum kan zien is er echt veel te schieten.

Gerard

yzf1kr
Forumlid
Forumlid

Bericht door yzf1kr » vr jan 28 2011 10:26 pm

Die is wel goed ja.

Als er eens mag rondgelopen worden, dan houd ik me zeker aanbevolen. :)

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”