Schaduw probleempje

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Plaats reactie
André
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Schaduw probleempje

Bericht door André » vr jan 28 2011 11:50 pm

Vanavond eens aan de gang gegaan met mijn kleurtje oranje als achtergrond. Deze wil ik morgen gaan gebruiken als we onze viervoeters eens mooi op de gevoelige plaat gaan vastleggen. Deze kleur bewust gekozen omdat een van de jongens chokoladebruin is met oranje ogen. Het toeval wil (nou ja, toeval) dat wij ook een paar houten bruinen katten in huis hebben staan, en geloof het of niet, deze zijn veel rustiger en gehoorzamer.
Ik heb van alles geprobeerd, diverse iso standen, diafragme van F8 to F16, gespeeld met sluitertijden, en verzetten van de studioflitsers, maar ik blijf schaduw houden. Helaas kan ik de flitsers niet frontaal links en rechts van de katten zetten, omdat ik hier gewoon geen ruimte voor heb. Bij deze foto die eigenlijk de minste schaduw geeft staan beide flitsers op ongeveer 1.80 hoogte en schuin naar beneden gericht. De rechter staat ook iets harder. Afstand tussen de flitskoppen en de katten zal ongeveer 1 meter zijn en ikzelf zit ook ongeveer 1.50 meter van de katten af.

Hoe krijg ik deze schaduw weg, of zeggen jullie, "Kerel, zeur niet, deze schaduw is gewoon acceptabel"
Alvast bedankt voor jullie hulp

Afbeelding
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.

ATOR
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Schaduw probleempje

Bericht door ATOR » za jan 29 2011 1:22 am

Kerel, zeur niet, deze schaduw is gewoon acceptabel :mrgreen:

Overal waar je licht heb heb je schaduw, dat geeft juist diepte, dat benadrukt de contouren en de vorm. Zonder schaduw krijg je een hele vlakke foto.

Je kunt experimenteren met een softbox vlak boven en eentje vlak onder de lens, een zgn. clamshell opstelling. Dan is de lens het scharnierpunt van een openstaande mossel en de softboxes de schalen. Hoe dichter je softboxen bij het onderwerp staan hoe zachter de schaduwen worden. (Ik ga ervan uit dat er softboxes of paraplus bij je Elinchrom set zitten.)

Als je echt een schaduwloos oranje achtergrond wilt hebben dan zou ik in PS aan de slag gaan.

ElRonno
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door ElRonno » za jan 29 2011 9:03 am

Dit is al knap egaal voor een gekleurde achtergrond hoor!

gewoon peter

Bericht door gewoon peter » za jan 29 2011 10:35 am

flippie17 schreef:
Hoe krijg ik deze schaduw weg, of zeggen jullie, "Kerel, zeur niet, deze schaduw is gewoon acceptabel"
Alvast bedankt voor jullie hulp
André, welke schaduw? :D :D :D gr. peter

Daniël

Bericht door Daniël » za jan 29 2011 1:17 pm

flippie17 schreef:Kerel, zeur niet, deze schaduw is gewoon acceptabel
:mrgreen:

André
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door André » za jan 29 2011 1:41 pm

Pffffffff, het ziet er dus gewoon goed uit als ik jullie reactie's lees. Probleem is dat ik echt heel weinig ruimte heb om echt veel te spelen met de opstelling. Maar ik heb in ieder nu een basisopstelling gevonden en zal vanmiddag eens met levende katten aan de slag gaan. Als ze tenminste geen andere plannen hebben.

Uhhhh, met "goed er uitzien" bedoel ik natuurlijk de lichtopstelling. De foto is natuurlijk maar gewoon een testje.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.

Freaky87
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Freaky87 » za jan 29 2011 1:42 pm

flippie17 schreef:deze schaduw is gewoon acceptabel
8)

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”