Foto's wel zichtbaar op scherm D80, maar niet op PC

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
MEMENTO

Bericht door MEMENTO » ma jun 04 2007 12:45 pm

Hoe oud is de kaart? Is hij al eens geformatteerd? Dat wil ook nog wel eens de oplossing zijn... wel eerst alles ff backuppen natuurlijk ;)

jvdheuvel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door jvdheuvel » ma jun 04 2007 3:23 pm

Hoi Memento,

Dat heb ik gisteren gedaan.... ook ben ik de eerste eigenaar van deze kaart. Heb 'm zelf uit de verpakking gehaald.... neem aan dat je jezelf dan de eerste eigenaar mag noemen... :-)
Nikon D7200 + MD-D15 | SB800 | 50mm F/1.8D | BR-2A | Tokina 12-24 f/4 | Tokina 28-80 f/2.8| Nikkor 70-200mm f/2.8G IF-ED | TC-17e

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » za jun 09 2007 4:31 pm

Het kan aan het kaartje liggen. Foto's bekijken via een aangesloten kabeltje, of cardreader en bijv. dan eventuele bewerkingen uitvoeren op het kaartje zelf is niet de meest betrouwbare werkwijze om de FAT-tabel van het kaartje "zuiver" te houden.

Ik zou eerst een proberen om de foto's op het kaartje met "PC Inspector" te recoveren naar harddisk, ook al zie je de bestanden nu nog steeds wel op het kaartje. Dan nog eens de foto's bekijken die op de harddisk gerecoverd zijn. Proberen te openen via een beeldbewerkingsprogramma.

In de loop van vele jaren ervaring met geheugenkaartjes in een camera heb ik mij een werkwijze aangeleerd die de minste problemen oplevert.
- Kaartje na elk foto-gebruik back-uppen naar PC (naar 2 verschillende harddisks en/of CD's / DVD's).
- Niks vanuit de computer naar een nog te gebruiken kaartje schrijven.
(Dus het kaartje enkel gebruiken als wegschrijfmedium voor opnamen van de camera. Dus ook geen eventuele beeldbewerkingen terugschrijven naar het kaartje).
- Zolang ik op voorhand al weet geen geheugentekort te hebben op het kaartje t.b.v. enkele extra te nemen foto's, laat ik de oude opnamen er nog gewoon opstaan.
- Bij een nieuw te beginnen grote fotoshoot, waarbij ik "vers" wil beginnen op een kaartje, formatteer ik het kaartje in de camera 2x om er zeker van te zijn dat er geen foute bewerking heeft plaatsgevonden. Op die manier wordt de FAT-tabel volledig vernieuwd, begin je met een schone lei en heb je geen kans dat eventueel latent aanwezige fouten uit vorige shoots of wegschrijvingen op het kaartje achterblijven, die zich nu nog niet hoeven te openbaren, maar wellicht in een later stadium.

Fouten op een geheugenkaartje kunnen bijv. ontstaan door:
- Niet goed insteken van een kaartje in een cardreader (slecht contact).
- Statische elektriciteit (hoewel dat meestal binnen de controller van het kaartje wel ondervangen wordt).
- Het eruithalen van een kaartje uit camera of cardreader indien een schrijfactie nog niet is afgerond.
- Corrupte bestanden van PC terugschrijven naar het kaartje.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”