Bokeh Foto's [Verzamel]

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Re: Bokeh Foto's [Verzamel]

Bericht door yzf1kr » zo jan 30 2011 5:23 pm

Ik heb hier een 135DC liggen, maar nog geen foto's kunnen maken waar ik goed kan laten zien hoe mooi de bokeh is.
Maar bij DC lenzen kan je dus echt de vorm/scherpte/kwaliteit van de bokeh beinvloeden.

Het blijft een moelijke discussie hier. Zeker omdat het continu gaat over bokeh ip "mooie bokeh" of "lelijke bokeh".
Want laten we eerlijk zijn, de foto's van de reigers hebben foeilelijke bokeh, maar ze hebben er wel heel veel van. :mryellow:

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo jan 30 2011 5:24 pm

Skippy schreef:Is het overigens niet zo dat je met een DC lens d.m.v. sferische aberratie meer de hoeveelheid onscherpte dan de kwaliteit van de bokeh beïnvloedt?
Het is niet de hoeveelheid onscherpte, want dat wordt bepaald door de diafragma-opening.
Maar "de fout" sferische aberratie is wel gerelateerd hoe de onscherpte zal verlopen.
Met een DC lens kun je "die fout" sferische aberratie dus beïnvloeden. Een mooie onscherpte in de achtergrond, heeft namelijk meestal tot gevolg dat de voorgrondscherpte niet mooi is, of andersom. Het ligt aan je onderwerp of je juist de achtergrondonscherpte mooi wilt hebben of de voorgrondonscherpte.

Dat wordt o.a. uitgelegd op de website waar ik net een reactie hiervoor een link heb gegeven met voorbeelden erbij van een kruis.
Nogmaals dan << HIER >>
"From the discussion on the spherical aberration page it emerges that a lens that yields donut-like OOFHs at one side of the object in focus, yields a different OOFH at the other side. That OOFH has a bright core surrounded by a faint halo, and its influence on a compound image is markedly different. A lens with undercorrected spherical aberration is associated with a smooth background blur and a harsh foreground blur; the situation is reversed for a lens with overcorrected spherical aberration."
Vriendelijke groet, Léon Obers

iJoost

Bericht door iJoost » zo jan 30 2011 5:46 pm

Skippy schreef:
iJoost schreef:(Ik moet trouwens een voorbehoud maken. Met de DC lenzen van Nikon kun je wel de bokeh beïnvloeden. Maar die heb ik in deze draad nog helemaal niet gezien.)
Op pagina 1 van dit draadje heeft iemand een aantal DC foto's geplaatst :wink: Is het overigens niet zo dat je met een DC lens d.m.v. sferische aberratie meer de hoeveelheid onscherpte dan de kwaliteit van de bokeh beïnvloedt?
Ai, betrapt. Niet de heeeele draad teruggelezen voordat ik poste. ;-)

Met de DC lezen beïnvloed je in hoeverre de scherpte buiten het scherpstelvlak niet vlak is maar meer of minder bolvormig. Een beetje kort door de bocht.Hoe verder je van de as van de lens komt hoe sneller de onscherpte oploopt met de afstand tot het scherptevlak.

Maar waar het effectief op neer komt is dat je de rand van de onscherpte cirkels als het ware kunt vervagen. Dat geeft een fraai zachte bokeh. Je moet echter kiezen. Voor of achter het scherpstelvlak. En de sterkte van het effect wordt ook weer beïnvloed door het diafragma. Je krijgt met die mogelijkheid dus inderdaad wat controle over de bokeh. Maar ik moet eerlijk zeggen dat het een heel gedoe is, al was het alleen maar omdat je ook bij elke wijziging weer opnieuw moet scherpstellen.

Met andere woorden het is een bijzonder objectief maar het komt er helaas zelden van om daar iets mee te doen. En bottom line gebruik ik 'm weinig. Misschien moet ie binnenkort maar in de verkoop...

george013

Bericht door george013 » zo jan 30 2011 5:49 pm

iJoost,
Ik hou van definities. Voorkomt een welles-nietes discussie.
Om te laten zien dat ik wel degelijk google, zoek op "bokeh definition". Ik lees ze niet allemaal door, maar ben geen enkele keer de (geen)kwaliteit van de lens in de defintie tegengekomen. De enige eigenschap van bokeh is de onscherpte als belangrijk onderdeel van je foto: geleidelijk, overdreven, onherkenbaar. Als fotograaf mag je daar mee spelen.
Bokeh is een eigenschap van de foto, niet van de lens. En net zoals lensen verschillend presteren op hun focuspunt, icm allerlei andere instellingen, zo kunnnen ze voor mij ook anders presteren op hun out-of-focus-punt. Maar het plaatje bepaalt of het aan mijn verwachtingen voldoet.

En wat betreft de reigers. De laatste foto is geplaatst omdat de achtergrond dichter bij lag als reactie op Leons opmerkingen. De achtergrond bij de andere was een stuk verder weg.
En ook achter de lantaarnpaal stond een houten paal met verkeersbord. Heb het moeten opzoeken op andere foto's.
George

iJoost

Bericht door iJoost » zo jan 30 2011 5:56 pm

Er wordt inderdaad een hoop onzin verkocht op internet over bokeh. Maar het enige wat daaruit valt af te leiden is dat het duidelijk iets is wat voor veel mensen moeilijk te begrijpen is. Ik geef nogmaals de link die ik al eerder gaf:

http://toothwalker.org/optics/bokeh.html

En als dat je niet overtuigt dan vind ik het best. Dan zijn we het blijkbaar oneens.

george013

Bericht door george013 » zo jan 30 2011 8:37 pm

iJoost,
In de aanhef, 1e paragraaf, staat al dat het niet helemaal duideljk is wat bokeh is. Het is onscherpte, verder is het aan jou hoe je met die onscherpte omgaat.
De verdere uitweiding is een technische beschrijving van onscherpte. Bijna gelijk als een van scherpte, want daar zie ik niet veel verschil in.
En als ik op internet kijk, zie ik veel voorbeelden die ik niet begrijp, maar niet gelijk als onzin wil kwalificeren.
George

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo jan 30 2011 9:00 pm

george013 schreef: De verdere uitweiding is een technische beschrijving van onscherpte. Bijna gelijk als een van scherpte, want daar zie ik niet veel verschil in.
Net zo goed als dat je technisch kunt beschrijven hoe scherpte tot stand komt, kun je ook beschrijven hoe onscherpte tot stand komt en hoe die onscherpte zich manifesteert afhankelijk van de correctie van een lens of objectief. Ga een stap verder en kijk naar die uitleg in relatie tot voorbeelden die gegeven zijn binnen de links die nu al herhaalde keren opnieuw zijn aangehaald.

george013

Bericht door george013 » zo jan 30 2011 9:34 pm

Léon Obers schreef:
george013 schreef: De verdere uitweiding is een technische beschrijving van onscherpte. Bijna gelijk als een van scherpte, want daar zie ik niet veel verschil in.
Net zo goed als dat je technisch kunt beschrijven hoe scherpte tot stand komt, kun je ook beschrijven hoe onscherpte tot stand komt en hoe die onscherpte zich manifesteert afhankelijk van de correctie van een lens of objectief. Ga een stap verder en kijk naar die uitleg in relatie tot voorbeelden die gegeven zijn binnen de links die nu al herhaalde keren opnieuw zijn aangehaald.
Leon,
Ik wist dat dit zou komen.
Je eerste zin is een herhaling van wat ik zelf ook heb vermeld. Maar heeft niets met bokeh te maken. Bokeh is de foto, zoals jezelf hebt gezegd.
In je tweede zin ben je ouderwets bezig met niets zeggen maar te verwijzen.
George

iJoost

Bericht door iJoost » zo jan 30 2011 10:07 pm

george013 schreef:iJoost,
In de aanhef, 1e paragraaf, staat al dat het niet helemaal duideljk is wat bokeh is. Het is onscherpte, verder is het aan jou hoe je met die onscherpte omgaat.
Ehm, nee dat staat er niet. Er staat:
Usually, the chief concern of lens designers is the best possible image quality of the plane of sharp focus. The rendering of out-of-focus (OOF) image parts does not enjoy a large weight in the overall design compromise of a normal photographic lens. However, the OOF blur characteristics mattered to certain Japanese photographers who introduced the term "bokeh" to the photographic society to describe the aesthetic quality of the blur. In the absence of a single English word with the same meaning, there seems no reason not to adopt the Japanese term. The internet abounds with lens qualifications like "good bokeh" and "bad bokeh" but strictly speaking this use of the word should be discouraged. Owing to the subjective implications of some unquantifiable aesthetic value, it would be more appropriate to speak of pleasant or unpleasant bokeh, respectively.

george013

Bericht door george013 » zo jan 30 2011 10:14 pm

Juist. En dat is het plaatje wat ik zie en hoe ik dat ervaar. Esthetisch, hoe ik dat ervaar, is iets anders als fysisch, eigenschap van de lens.
George

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo jan 30 2011 10:16 pm

george013 schreef: In je tweede zin ben je ouderwets bezig met niets zeggen maar te verwijzen.
George
Ja George, ik ga niet als een oude lul herhalen en energie in uitleg besteden met knippen en plakken wat anderen reeds perfect hebben beschreven en uitgelegd, nota bene met voorbeelden erbij, die als ik naar de inhoud van je reacties bekijk, je kennelijk niet de moeite vindt om aandachtiger door te lezen, anders kwam je niet met dit soort onbenullige opmerkingen.

Als jezelf meer inzicht wilt hebben hoe het zit met betrekking tot het onderwerp zul je er echt zelf meer eigen energie in moeten steken. Juist als anderen je op een presenteerblaadje verwijzen waar je die informatie kunt vinden.
En als je dan alsnog vragen hebt, kom dan met strikt concrete vragen vanuit datgene wat je hebt gelezen en waaruit blijkt dat je er zelf moeite in hebt gestoken om de dingen door te nemen en hebt geprobeerd dat te begrijpen. Maar dat ontbreekt bij je volledig.
Niet voor niets schreef ik: Ga een stap verder en kijk naar die uitleg in relatie tot voorbeelden die gegeven zijn binnen de links die nu al herhaalde keren opnieuw zijn aangehaald.

iJoost

Bericht door iJoost » ma jan 31 2011 12:02 am

george013 schreef:Juist. En dat is het plaatje wat ik zie en hoe ik dat ervaar. Esthetisch, hoe ik dat ervaar, is iets anders als fysisch, eigenschap van de lens.
Een lens heeft niet alleen natuurkundige eigenschappen. (Het verloop in) de weergave van de onscherpte door een lens kan esthetisch meer of minder aangenaam zijn. En dat is nu precies betere of slechtere bokeh.

Juist omdat dat bepaald wordt door een samenspel van diverse andere natuurkundige eigenschappen, waardoor het lastig is om op het esthetisch niveau over het geheel van die eigenschappen te praten, is men dat woord gaan gebruiken. Het is dus zeker een woord wat lastig te definiëren is, op het niveau van de exacte natuurkundige eigenschappen. Maar in feite zijn we dat wel gewend als het om objectieven gaat. Die zijn nu eenmaal behoorlijk complex van ontwerp. Zo complex dat in de regel bijna niemand echt begrijpt waarom een bepaalde lens goed of slecht presteert.

Hoe dan ook. Je hebt gelijk. Bokeh is een esthetische eigenschap van de lens. En dat uit zich in esthetische eigenschappen van de foto's die je er mee maakt.

Daarom is het onzin om het te hebben over bokeh-foto's. In alle foto's zie je namelijk de goede of slechte bokeh van de lenzen waarmee ze gemaakt zijn in meer of mindere mate terug. Je gaat toch ook niet een draadje openen met de titel Brandpuntsafstand-foto's? Hoezo brandpuntsafstand-foto's? Elke foto is gemaakt met een lens die een bepaalde brandpuntsafstand heeft.

Dus lekker foto's blijven posten met veel contrast in de onscherpte, zodat we de bokeh van de lenzen waarmee ze gemaakt zijn kunnen bekijken. Complimenten aan de fotograaf zijn aan de orde als het een mooie foto is. Complimenten aan het objectief zijn aan de orde als de bokeh goed is. En noem vooral de lens even, daar wordt het draadje een stuk zinvoller van. ;-)

Dennis K

Bericht door Dennis K » ma feb 14 2011 11:50 pm

Hierbij een eerste poging van mijn kant: :|

Afbeelding

Dennis K

Bericht door Dennis K » di feb 15 2011 12:04 am

Of/en deze?

Afbeelding

langejaap

Bericht door langejaap » ma mei 09 2011 5:52 pm

Afbeelding Weliswaar een kleine upload maar denk dat dit mee kan. Clematis, d200 vivitar 1 series 70-210 f3,5 macro

gr Japioow

Plaats reactie

Terug naar “Overig”