george013 schreef:Juist. En dat is het plaatje wat ik zie en hoe ik dat ervaar. Esthetisch, hoe ik dat ervaar, is iets anders als fysisch, eigenschap van de lens.
Een lens heeft niet alleen natuurkundige eigenschappen. (Het verloop in) de weergave van de onscherpte door een lens kan esthetisch meer of minder aangenaam zijn. En dat is nu precies betere of slechtere bokeh.
Juist omdat dat bepaald wordt door een samenspel van diverse andere natuurkundige eigenschappen, waardoor het lastig is om op het esthetisch niveau over het geheel van die eigenschappen te praten, is men dat woord gaan gebruiken. Het is dus zeker een woord wat lastig te definiëren is, op het niveau van de exacte natuurkundige eigenschappen. Maar in feite zijn we dat wel gewend als het om objectieven gaat. Die zijn nu eenmaal behoorlijk complex van ontwerp. Zo complex dat in de regel bijna niemand echt begrijpt waarom een bepaalde lens goed of slecht presteert.
Hoe dan ook. Je hebt gelijk. Bokeh is een esthetische eigenschap van de lens. En dat uit zich in esthetische eigenschappen van de foto's die je er mee maakt.
Daarom is het onzin om het te hebben over bokeh-foto's. In alle foto's zie je namelijk de goede of slechte bokeh van de lenzen waarmee ze gemaakt zijn in meer of mindere mate terug. Je gaat toch ook niet een draadje openen met de titel Brandpuntsafstand-foto's? Hoezo brandpuntsafstand-foto's? Elke foto is gemaakt met een lens die een bepaalde brandpuntsafstand heeft.
Dus lekker foto's blijven posten met veel contrast in de onscherpte, zodat we de bokeh van de lenzen waarmee ze gemaakt zijn kunnen bekijken. Complimenten aan de fotograaf zijn aan de orde als het een mooie foto is. Complimenten aan het objectief zijn aan de orde als de bokeh goed is. En noem vooral de lens even, daar wordt het draadje een stuk zinvoller van.